VW Passat 2005 3B - Fel: "Tändkrets cylinder 2, kortslutning till jord" [motorfel]

niska
21 september 2017 · 264 Inlägg

ehedman skrev:

niska skrev:

ehedman skrev:
Jag hade tvättat före bytet. Använd sunt förnuft och torka med tryckluft. Tråkigt om du skulle behöva riva mer om du tvättar efter bytet.

Med tryckluft försvinner inte avlagrad motorolja, eller?

Nej, en motortvätt gör jag på följande sätt:
Kall och torr motor
Blåser bort löst damm och löv med tryckluft
Applicerar kallavfettning
Väntar 2-5 min
Gnuggar med borste, har på mer avfettning vid behov
Applicerar alkalisk avfettning
Väntar 2-5 min
Spolar rent med högtryckstvätt - använd sunt förnuft
Blåser torrt med tryckluft
Torkar stora ytor med quick detailer och mikrofiber

Jag har precis gjort en del av det du skrev.

Kall och torr motor
Tagit bort löst damm med pensel och tandborste
Kallavfettning
Gnuggar med borste, har på mer avfettning vid behov
Mer avfettning
Torkat bort så mycket skit som möjligt med papper och mikrofiber

Resultatet är inte perfekt i mitt fall - men jag fick iaf bort väldigt mycket gammal lagrad motorolja. På bilden har jag markerat var denna olja befann sig. Skiten var lite fuktig - så det kanske innebär att det är där jag har oljeläckage?

Det jag är ute efter är alltså att försöka avgöra vart vår motorolja tar vägen, eftersom det försvunnit flera deciliter på en vecka. Jag vet dock inte riktigt var jag skall leta. Tips?

Jag har också lagt kartong under bilen för att se om det droppar ner när bilen är stillastående.

Ps. Min plan är alltså att byta ventilkåpspackning - men än så länge har leveransen inte kommit. Det dröjer nog någon dag eller två. Det kan ju vara så att ventilkåpspackningen löser alla mina problem. Det hoppas jag verkligen... Men kan flera deciliter motorolja läcka via denna packning, det låter väl osannolikt?

En annan grej är att jag tycker att motorn låter lite skarp/skrapig. Jag tycker också att det luktar lite om motorn när den varit igång ett tag. Vet inte om dessa saker är relevanta, men ville nämna det iaf.

En ytterligare sak är att bilen just nu inte skakar när jag kör. Jag gissar att det beror på att jag lyckades få bort olja från hålet där tändstiften sitter. Det bådar ju gott !

Något mer jag borde göra i detta läge?

Så här ser motorn ut just nu, efter lite rengöring. Jag har markerat med rött där jag hittat tjockt lager med svart gammal (och kanske även ny?) motorolja:
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-948e5039cafec2f79d3ad058c2d28748.jpg

Återigen - stort tack för hjälp!

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
niska
22 september 2017 · 264 Inlägg

Jag har ännu inte fixat ny ventilkåpspackning. Jag tror den kommer med posten senare idag.

Jag har kört runt lite med bilen. Den skakar inte längre när jag kör. Men jag tycker motorn låter lite skarpt/skrapigt. Och så tycker jag att det luktar lite svagt av bränd olja när jag är stillastående (ex vid rödljus) och har motorn igång. När jag granskar motorn okulärt ser jag inte något läckage. Jag har också lagt en kartong under bilen, och inte heller den visar på något läckage.

Hur hittar jag läckage av motorolja (vad har jag missat)?

Borde jag kanske inte alls köra med bilen i detta läge?

Senast redigerat av niska (22 september 2017)

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
niska
22 september 2017 · 264 Inlägg

När jag ändå plockar bort motorlocket, borde jag passa på att göra rent det på insidan? Borde jag isåfall använda kallavfettning, alkalisk avfettning eller motortvätt (http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rengor … 000017062/)?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
ehedman
22 september 2017 · 1 966 Inlägg

Borde räcka att torka ur den med en trasa. Det viktiga är att packningsytorna är rena.

niska
23 september 2017 · 264 Inlägg

Jag håller på och plockar bort locket till motorn nu. Än så länge går det fint. Det enda problemet jag har är att jag inte lyckas lirka bort slangen från en koppling. Själva slangklämman är borta, jag har ett bra grepp och drar samtidigt som jag lirkar med en skruvmejsel. Men det går helt enkelt inte. Finns det något annat sätt? Är väldigt tacksam för tips - för jag måste lossa lite på denna slang för att kunna lyfta av locket till motorn.


https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-9682dbed7d0f2044bbdb90d8cd813276.jpg

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
niska
23 september 2017 · 264 Inlägg

Vågar jag peta in lite t-röd? Det brukar jag använda när jag skall lossa handtag på cyklar. Eller kanske 5-56? Tacksam för råd.

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
niska
23 september 2017 · 264 Inlägg

Hurra - jag lyckades montera bort locket :-D

Så här såg det ut före rengöring:

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-d292402e580d082d9c0fff666018bfab.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-48ac779730b9f925dfc51a13b31e5008.jpg

Hur ser det ut tycker ni? Tror ni att detta är orsaken till våra bilproblem?

Nu ser det ut så här. Jag har rengjort med rakblad och en trasa - inget medel (borde jag använda medel?)

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-d217935a0a91468b26a8868f274e9548.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-792f6446a5a44f07000411b5b084fd6f.jpg

Så här ser locket ut på insidan efter rengöring av kanter. Här borde jag väl använda någon typ av avfettning?

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-8797bc8d34a1662611886ee35dd0a363.jpg

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
spillolja
23 september 2017 · 4 014 Inlägg

kanske rödsprit och trasa ?  det borde inte behövas till konvertionell packning

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
CC72
23 september 2017 · 1 661 Inlägg

Är inte helt säker men visst ska packningen limmas på ett ställe?

niska
23 september 2017 · 264 Inlägg

Syftar du på ventilkåpspackningen? Jag har inte limmat. Jag använder silicone sealant - värmetålig silikonförsegling. Imorgon skall slangar på plats och sedan blir det spännande att se om bilen rullar överhuvudtaget ;-)

Senast redigerat av niska (23 september 2017)

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
CC72
23 september 2017 · 1 661 Inlägg

Silikonade du hela packningen? Kolla slangarna till vevhusventilationen nu när du lix har allt löst.

niska
24 september 2017 · 264 Inlägg

Nej, jag har läst att packningen egentligen skall fungera helt utan silikon. Men samtidigt har jag sett rekommendationer att använda lite silikon. Så jag beslutade mig för att ta väldigt lite silikon runt hålen till tändstiften samt lite lite i hörnen. Ett vanligt misstag verkar vara att ta för mycket silikon - men jag tror jag har gjort rätt.

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
niska
24 september 2017 · 264 Inlägg

Okej, så jag blev klar med byte av ventilkåpspackningen för ungefär en timme sedan. Det var lite nervöst att starta upp bilen, men det gick bra och jag tog en provtur. Till en början tyckte jag att bilen gick väldigt bra - mycket bättre än på väldigt länge. Inga som helst skakningar.

Efter ca 5 minuters körning utan några som helst besvär stannade jag bilen. Då kände jag en ganska skarp lukt inuti bilen. Jag har svårt att säga vad det var som luktade, men jag gissar på bränd motorolja. Öppnade direkt motorhuven, men där luktade det inte någonting. Däremot kom det lite rök och det lät som om det droppade och fräste till.

Jag gjorde en film av detta som ni kan se här:
https://photos.app.goo.gl/TxgseDEYejOmAY3G2

Jag tog därefter en kort tur till. Då tyckte jag att bilen började rycka lite igen. Så konstigt - för jag har varit väldigt noggrann vid ventilkåpspackningsbytet.

Det enda jag kan komma på att jag inte gjort är att kontrollera tändstiften.

Får ni ut något av min beskrivning? Kan det vara något jag missat?

Tack för hjälp!

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
spillolja
24 september 2017 · 4 014 Inlägg

Du har troligen ett oljeläkage där det droppar på avgasgrenröret, efterom det hamnar där så brinner oljan upp

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
niska
24 september 2017 · 264 Inlägg

spillolja skrev:
Du har troligen ett oljeläkage där det droppar på avgasgrenröret, efterom det hamnar där så brinner oljan upp

Det verkar så. Jag har har kontrollerat noga runt själva skarven på motorlocket - kan dock inte se något läckage där. Men det kanske kan finnas fler ställen som kan läcka? Var skall jag leta?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
CC72
24 september 2017 · 1 661 Inlägg

Byt stift också så kan du utesluta dom sen. Är inte ovanligt med lite ryckande motor vid dåliga stift

niska
24 september 2017 · 264 Inlägg

Hej igen. Nu har jag lyckats få ut tändstiften. Tändstift nr 2 var jätteoljig - så det är väl därför blien rycker fotfarande då. Men hur hamnar oljan där? Kan oljan ha hamnat där pga den tidigare ventilkåpspackningen som jag nu bytt ut - eller finns det någon annan väg oljan kan ta sig till tändstiftet?

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-24f3b3d8f1f631f4c93f3019c3f6435e.jpg

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
niska
24 september 2017 · 264 Inlägg

Jag torkade av tändstiftet ordentligt och tog en till tur med bilen. Denna gång ryckte den inte en enda gång - och inte heller luktade det bränd motorolja. Det knäppte om avgasgrenröret, men kom inte någon rök.

Kan det ha varit tändstiftet som det kom rök ifrån? Kan knäppet på avgasgrenröret vara något annat?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Johan74
24 september 2017 · 1 Inlägg

niska skrev:
Jag torkade av tändstiftet ordentligt och tog en till tur med bilen. Denna gång ryckte den inte en enda gång - och inte heller luktade det bränd motorolja. Det knäppte om avgasgrenröret, men kom inte någon rök.

Kan det ha varit tändstiftet som det kom rök ifrån? Kan knäppet på avgasgrenröret vara något annat?

Har haft samma fel, det är överslag mellan metallen i tändhatten på tändlabeln och toppen. Släcker du ner med bilen igång och kollar ner i stift brunnen så ser du gnistor mellan tändhatten och brunnen.

it_mutt Avstängd
24 september 2017 · 10 388 Inlägg

Johan74 skrev:

niska skrev:
Jag torkade av tändstiftet ordentligt och tog en till tur med bilen. Denna gång ryckte den inte en enda gång - och inte heller luktade det bränd motorolja. Det knäppte om avgasgrenröret, men kom inte någon rök.

Kan det ha varit tändstiftet som det kom rök ifrån? Kan knäppet på avgasgrenröret vara något annat?

Har haft samma fel, det är överslag mellan metallen i tändhatten på tändlabeln och toppen. Släcker du ner med bilen igång och kollar ner i stift brunnen så ser du gnistor mellan tändhatten och brunnen.

Hur skulle du lyckas se något där på TS bil menar du?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang