Dieselvärmare tänder ej ( v50 2007 )

BilFixare
29 augusti 2017 · 140 Inlägg

Jag sätter dieselvärmare med direkt start. Problemet är den tänder aldrig han bara ryker.
Jag prata med bilskrot de sa den är testat innan den demontera. Dieselvärmare måste programmera in med bilen enligt bilskrot. Men volvo de säger styrenhet sitter ihop med dieselvärmare. 

Jag körde igång idag yttemperatur ca 20 grader när jag sätter på dieselvärmare och sedan mäter glödstiftvärd den ge bara 40 procent och dieselvärmare bara ryker och sedan stänger den av. Och lämna inga felkod.

Jag har bokat in tid hos volvo för felsökning. Men tänkte höra med er här.

Ska inte inte glödstift ge 100% värd när han ser att den inte tänder?
Jag tror mycket på bilen ge ström till dieselvärmare därefter sköter styrenhet glödstift,bränsle, osv Men på något sätt så styr han på fel sätt.

panda666
29 augusti 2017 · 4 228 Inlägg

är inte super kunnig med dom värmarna men vet iaf att det går inte o starta vissa när det är varmt ute. kan det vara något? om det är för varmt ute så startar inte skiten.

BilFixare
29 augusti 2017 · 140 Inlägg

Jag provat starta dieselvärmare  nyss efter några start försök lämna han felkod fläkt och time out.
Men ens så länga kan jag inte bevisa att det är fel på värmare. för än jag har lämna in bilen hos volvo.

Bilen köpte jag i september föra året då prova jag även starta värmare då starta han men den som satt i var så pass dåligt ( över 20000mil ) så när jag änvänder på vinter så ge han.  eftersom han start i september då kan du tänka dig temperatur bli nog ca 10 + iallafall. så jag inte att det ha med temperatur att göra.

Meaganeowner
30 augusti 2017 · 2 250 Inlägg

Har dieselvärmare i båten. Eberspächer D2.

När den varit trög och rykt vid start, så har det berott på låg spänning (gått igång när jag startat motorn) eller att glödnätet runt glödstiftet koksat igen p g a dåligt bränsle.
Tankar numer diesel till värmaren utan RME och annan skit. Köper på båtmack.

Bilmackdiesel går inget bra i båt... utvecklar bakterier, som lägger igen filter, slangar, pumpar mm.

Har även fixat kablaget till värmaren.

Gått många år nu.

Senast redigerat av Meaganeowner (30 augusti 2017)

BilFixare
30 augusti 2017 · 140 Inlägg

Jag pratade med ett företag  idag. Och förklara att min dieselvärmare bara ryker och inte tänder.
Då sa de : Att den bara ryker och inte tänder kan beror på dåligt spänning,Kammare är dåligt,Fläkt motor är dåligt då få den inte tillräckligt med syre. Men att den ryker täcken på glödstift fungera för då är det varm.

Men de sa också man måste ta isär och mäta alla komponent och kolla kammare.

Så det här med att lämna in bilen för programera dieselvärmare mjukvara inte mycket jag tror på.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang