PA-högtalare i bilen

Exotludde
7 september 2017 · 3 Inlägg

Jag har ett gammalt plast subrör i kofferten som inte låter bra. Så fort det blir lite volym börjar den slå igenom i basen. Först hade jag tänkt att köpa en 12" aktiv låda på Jula (1495kr ?) men så kom jag att tänka på att jag har en hemmagjord låda med Eminence element med bra frekvensomfång och grym känslighet (102db/w). De är inte gjorda för bil men låter högre än allt. Ljudkvalitén är ett frågetecken. Tanken jag har är att ta förstärkaren i röret och koppla till min Eminence element. Vad tror ni om det? Någon som prövat PA-element i bilen? Blir det för hög volym :-)

Putteliten
7 september 2017 · 9 079 Inlägg

Prova får du se! Kan bli bra, kan bli skit!
Har kört med PA element i en bil och det lät riktigt bra!

Exotludde
7 september 2017 · 3 Inlägg

Härligt! Då kavlar jag upp armarna och kör hårt!

Evildan
7 september 2017 ·

Jag hade en Cambridge PA 12" på den tiden det begav sig i en apstor spånlåda i bagaget på min Volvo 245 -75 kopplad till ett bryggat Eltronik slutsteg. Det lät och durrade i hela den stackars kombin.
Prova, kan bli bra eller som för mig inte jättebra ljudkvalitet men mycket oväsen.

Jag och tre kompisar köpte en 4×12 PA-låda av ett företag i Nyköping som hyrde ut utrustning till gig.
Just den lådan hade varit på Hultsfred 1994 där den var kopplad till en brittisk gubbes elbas då det blev något fel med hans Marshall-låda.
Han såg ut så här:
http://www.louielouie.net/blog/wp-content/uploads/2016/01/lemmy-backstage-SF-1994.jpg

Senast redigerat av Evildan (7 september 2017)

Exotludde
7 september 2017 · 3 Inlägg

Haha! Ja fast han hängde kvar bra länge trots elfelet. Världen är en tystare plats utan Lemmy. Det ultimata vore förstås att sätta en 4x12:a i kofferten, men det går inte om jag inte ska avrunda hörnen med tigersågen.

Jag har slaktat min lilla woofer och kopplat dess minimala slutsteg till min 2x10 Eminence högtalare. Det funkade hyfsat, lät bra och högre, men det lilla slutsteget började raskt dista med lite bas påskruvat. Eventuellt berodde felet på musikvalet Avicii? Imorgon skaffar jag ett slutsteg på några hundra watt. Dags att blåsa skummet av ölen...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang