Stenskotts lagning

Callecabo
25 september 2017 · 7 Inlägg

Hej! Jag har en Metallic vit bil från 2015 som jag haft sen ny, alltid hantvättad en gång i veckan som bara rullat 4000mil. Nu till det tråkiga, när jag körde hem från jobbet mötte jag en grus bil och fick ett mindre regn av stenar på bilen. Vilket resulterade i flertalet stenskott... Bläää! Hur går jag tillväga nu, jag har helförsäkring... Var lämnar man in den? Går det på försäkringen? Halven eller vagnskadan? Vagnskadan är dyr skälvrisk på, vad kan det kosta?  Frågorna är många 😆

CC72
25 september 2017 · 1 661 Inlägg

En grusbil som tappade last eller stenskott från vägen? Såg du något företagsnamn på lastbilen? Om du vet att dom bygger i området så kan du starta med att leta där och kontakta dom men var beredd med tidpunkt då det hände. Det går alltså inte att ringa flera dagar eller veckor senare än det hänt.

Annars, ring ditt försäkringsbolag och kolla vad dom säger.

Senast redigerat av CC72 (25 september 2017)

Bobbam
26 september 2017 · 4 Inlägg

Tja! Det går att laga stenskott! Åk till din närmsta bilglasmästare. Gör det innan dom spricker vidare.

Eftersom du har helförsäkring så har du en självrisk som varierar beroende på försäkringsbolag.

T.ex. Länsförsäkringar har en självrisk på 200:- för MAX 3 stenskott
Trygg Hansa ska ha 100:-/stenskott.
Finns andra bolag som inte har någon självrisk alls.

Men som sagt, åk till närmsta bilglasmästare så fort du har tid.

[Ska tillägga att alla stenskott kanske inte går att laga beroende på placering. Sitter stenskottet tex. Nära eller i den svarta kanten så är risken större att dom spricker vid lagning då det är ganska mycket spänningar i rutan. ]

Senast redigerat av Bobbam (26 september 2017)

caromania Forummoderator
26 september 2017 · 9 296 Inlägg

Bobbam skrev:
Tja! Det går att laga stenskott! Åk till din närmsta bilglasmästare. Gör det innan dom spricker vidare.

Eftersom du har helförsäkring så har du en självrisk som varierar beroende på försäkringsbolag.

T.ex. Länsförsäkringar har en självrisk på 200:- för MAX 3 stenskott
Trygg Hansa ska ha 100:-/stenskott.
Finns andra bolag som inte har någon självrisk alls.

Men som sagt, åk till närmsta bilglasmästare så fort du har tid.

[Ska tillägga att alla stenskott kanske inte går att laga beroende på placering. Sitter stenskottet tex. Nära eller i den svarta kanten så är risken större att dom spricker vid lagning då det är ganska mycket spänningar i rutan. ]

Jag tolkar inlägget som stenskott i lacken, annars är nog infon metalliclack och tvättat ofta ganska ointressanta.

Senast redigerat av caromania (26 september 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Bobbam
26 september 2017 · 4 Inlägg

caromania skrev:

Bobbam skrev:
Tja! Det går att laga stenskott! Åk till din närmsta bilglasmästare. Gör det innan dom spricker vidare.

Eftersom du har helförsäkring så har du en självrisk som varierar beroende på försäkringsbolag.

T.ex. Länsförsäkringar har en självrisk på 200:- för MAX 3 stenskott
Trygg Hansa ska ha 100:-/stenskott.
Finns andra bolag som inte har någon självrisk alls.

Men som sagt, åk till närmsta bilglasmästare så fort du har tid.

[Ska tillägga att alla stenskott kanske inte går att laga beroende på placering. Sitter stenskottet tex. Nära eller i den svarta kanten så är risken större att dom spricker vid lagning då det är ganska mycket spänningar i rutan. ]

Jag tolkar inlägget som stenskott i lacken, annars är nog infon metalliclack och tvättat ofta ganska ointressanta.

Det stämmer garanterat, blir så när man lusläser och arbetsskadan kickar in. Tack för påpekandet, haha! smile

it_mutt Avstängd
26 september 2017 · 10 388 Inlägg

Bobbam skrev:
Tja! Det går att laga stenskott! Åk till din närmsta bilglasmästare. Gör det innan dom spricker vidare.

Eftersom du har helförsäkring så har du en självrisk som varierar beroende på försäkringsbolag.

T.ex. Länsförsäkringar har en självrisk på 200:- för MAX 3 stenskott
Trygg Hansa ska ha 100:-/stenskott.
Finns andra bolag som inte har någon självrisk alls.

Men som sagt, åk till närmsta bilglasmästare så fort du har tid.

[Ska tillägga att alla stenskott kanske inte går att laga beroende på placering. Sitter stenskottet tex. Nära eller i den svarta kanten så är risken större att dom spricker vid lagning då det är ganska mycket spänningar i rutan. ]

Nu är det ju visserligen, som påpekat, inte intressant för tråden. Men, LF har tydligen varierande kostnad. Jag har nämligen själv aldrig behövt betala något alls för lagningar av stenskott i rutan (och har då just Länsförsökringar).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang