Mystisk/Död radio på Saab 900 '96?

KSodR
25 september 2017 · 2 Inlägg

Hej,

Nybliven ägare av en Saab 900 S '96 som är superfint skick. Dock får jag inte igång radion, förra ägaren sa att den varit död efter ett batteribyte, eller i varje fall inte använt den sedan dess. På displayen ser man klockan/antal km kört men under där det ska stå info om radiofrekvens etc är det bara fyra streck "- - - -".

Märkligare är att när jag slår på radion så åker antennen upp som den ska, så någon form av aktivitet verkar ju fungera. Konstigaste av allt är att när jag har bilen avstängd har jag ibland kunna utröna ytterst låg volym ("passiv" volym?) av radion, så helt död är den inte. Men helt ohörbart om inte det är 100% tyst.

Har sett att man skall vid batteribyte mata in en säkerhetskod för att få steron att fungera, har denna men den blir aldrig "efterfrågad" på displayen. Om det har någon betydelse så är på knappen/volymen rätt seg att trycka på, dock slås displayen på och antennen åker upp/ned vid aktivering, dock inget ljud/info.

Några idéer? Tack på förhand!

gutfucker Norrlänning
26 september 2017 · 643 Inlägg

Starta radion så du får fram de fyra strecken.
Håll in Radio/band knappen tills du får "Code in" på SIDen.
Tryck in koden med förvalsknapparna.

Senast redigerat av gutfucker (26 september 2017)

KSodR
26 september 2017 · 2 Inlägg

Visade sig att man var tvungen att hålla in "Band"-knappen ca 10s innan något hände. Värt att observera är att det finns både en "Band" och "Tape" knapp... Tack för hjälpen, löste sig!

Bassiehof
27 september 2017 · 1 777 Inlägg

KSodR skrev:
Värt att observera är att det finns både en "Band" och "Tape" knapp...

Kan verka mystiskt för en som bara kan svengelska . Band är radio, fm, am m fl.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang