Plastic Fantastic, ingen bil utan en båt med kraftig amerikansk bilanknytning!

Tanken med denna tråd är att hitta en ersättare till vår nyligen sålda mahognyracer Kurre II. Den nya båten skall mer vara av samma tids barn som vår Chevrolet Camaro från 1969, inte vara byggt i trä och sakna rak axel! Välkomna med på resan!

hugger69

  • 82 Följare
  • 30 212 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 januari
tommyhjortasen
4 november 2019 · 940 Inlägg
#101

Grattis! Hur går kärran?

hugger69
10 november 2019 · 955 Inlägg
#102

tommyhjortasen skrev:
Grattis! Hur går kärran?

Ja du Tommy...som jag skrev i inläget innan så blev det väl ett par minuter i alla fall! big_smile

Vi körde från sjösättningen till marinan och sedan kom vi inte längre i sommar! sad

Jag trodde först att det var ett tändnings-bekymmer då jag vet att tändningslåset krånglat och ett nytt är beställt. Men jag drog om lite kablar, renoverade fördelaren med allt innanmäte, bytte tändspole och kondensator men inget hjälpte...den vägrade starta. Bytte förresten alla tändstift med när jag ändå var igång...
https://media.fotki.com/2v2EWqaSFxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2Ez7YWdxAdyFV.jpg

Då jag inte hade möjlighet att kolla bränsletillförseln så sitter väl felet där och det skall gås igenom i vinter...på semestern har man ju liksom inte tid att att lägga på renovering så sommaren fick gå tills vi tog upp den och då startade den naturligtvis direkt efter att vi snapsat förgasaren rejält!

https://www.garaget.org/video/155407



Hann i alla fall montera den nya siesta pad:en och det vart kanon, bryggsegling är underskattat! tongue
https://media.fotki.com/2v2Ez7YGyxAdyFV.jpg

Även släpet fick sig bättre skydd på skrov-stöden, i tidsenligt fula heltäckningsmattor:
https://media.fotki.com/2v2Ez7YdjxAdyFV.jpg

Vår XK fick lite tidiga julklappar år då en ytterst ovanligt, och rejält begagnad, ufo-lanterna samt nytt marint tändningslås från Cole Hersee dök upp från USA i veckan.

Lanterna av den här typen satt original på denna båt men är supersvåra och svindyra att hitta även i USA men den här var det rätt kurs på så jag slog till, undrar varför?
https://media.fotki.com/2v2Ez7cKrxAdyFV.jpg

...och ja, lanternan ska ha den färgen, eller så blev den det av UV-strålarna från solen efter 50 år, men den ska tydligen lysa rätt vitt ändå vid tändning...vi får väl se!
https://media.fotki.com/2v2Ez7cp8xAdyFV.jpg

Tändningslåset andas kvalisort rätt igenom och satt även det original på denna båt:
https://media.fotki.com/2v2Ez7ccMxAdyFV.jpg

De två sista sakerna får bli vinterns och vårens bestyr med vår XK, på återhörande!

Senast redigerat av hugger69 (12 januari )

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
hugger69
12 januari · 955 Inlägg
#103

Wow, här var det fullt med aktivitet! smile

Nä, men jag fortsätter väl att skriva till mig själv så här kommer en uppdatering om läget på båtfronten just nu!

Hela bränslesystemet är nu genomgånget från tank till förgasare och ett nytt och modernt bränslefilter har monterats, har dock inga bilder från det än då båten inte står hemma utan i sin vinterförvaring.

Inga stora konstigheter som kunde förklara sommarens debacle med bränslestopp har kunnat hittas men ni vet vi att det inte var några konstigheter i tank eller rör i alla fall. En mystiskt avluftning, typ mopedmunstycke, hittades på sugröret i tanken och det kanske skulle lett till intag av tjuvluft men det var allt.

Däremot har jag precis fått tillbaka gasaren efter en otroligt välgjord restaurering av firma Carbguy i Stockholm. Då statusen var okänd på denna Carter och efter hur motorn uppfört sig efter de två säsongen vi haft båten så var det läge att se över den.

Det var dock ingen lek att hitta vilken förgasare vi egentligen hade då den hade en mystisk handgjord dataplåt monterad och den gick inte att hitta via Carters register...hm?
Den mystiska dataplåten med "6281S" instansat för hand,
https://media.fotki.com/2v2JinZYCxAdyFV.jpg

Hur skulle vi nu få reda på hur den var bestyckad från fabrik och dessutom var serienumret från Carter bortslipat...skumt!
https://media.fotki.com/2v2HJMkcdxAdyFV.jpg

Jag lyckades, efter mycket möda och bra kontakter i USA, leta rätt på personer som satt på Chris Crafts egna arkiv från tiden då dessa högprestanda-motorer byggdes och där hittade vi detta unika dokument nedan! Det visar att Chris Craft tog en Crater AVS 6117S och byggde om den med egna delar och sedan döpte om den till 6281S och att bortslipningen av Carters serienummer förmodligen var för att man skulle beställa rätt reservdelar från Chris Craft sedan.
https://media.fotki.com/2v2HvKSUzxAdyFV.jpg

Så här såg förgasaren den ut innan jag skickade iväg den ...
https://media.fotki.com/2v2HJnubMxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2HJMkunxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2HJnu1oxAdyFV.jpg

Här är genomgånget, utbyt eller restaurerat och redo för att monteras ihop igen:
https://media.fotki.com/2v2HJnuaNxAdyFV.jpg

...och så här ser den ut efter hemkomst från Carbguy, viss skillnad va?
https://media.fotki.com/2v2HJnuAjxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2HJnuwNxAdyFV.jpg

Tom den unika identitetsbrickan är rengjord:
https://media.fotki.com/2v2HJnufrxAdyFV.jpg

Allt som behövde bytas är gjort och sedan har vi behållet det som gick för att behålla denna väldigt ovanliga förgasare från Chris Craft så autentisk som möjlig.

Återstår att förena den med motor men det får vi ta då temperaturen blivit mer skruvarvänlig, även om vi mest haft plusgrader hittills denna vinter! sad

Senast redigerat av hugger69 (12 januari )

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
BlueScreeen
12 januari · 2 021 Inlägg
#104

Härligt detektiv jobb att ta reda förgasarens serienummer! smile Gäller att ha kontakter ibland helt klart!

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
hugger69
12 januari · 955 Inlägg
#105

BlueScreeen skrev:
Härligt detektiv jobb att ta reda förgasarens serienummer! smile Gäller att ha kontakter ibland helt klart!

Tack! smile
Yupp, det underlättar definitivt med kontakter men den här gången trodde jag att vi skulle gå bet då ingen i USA verkade förstå vad vi undrade över men skam den som ger sig!

Jag hamnade faktiskt på framsidan en dag på USA:s största veteranbåtssajt och då tog det fart i bakgrunden vill jag lova men vår Chris Craft XK-19 och högprestanda-motor är inte vanlig ens USA så därför tog det lite tid...

Här är länken till min fråga där: https://www.woodyboater.com/blog/2019/1 … -his-carb/

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
Berglund_89
13 januari · 1 103 Inlägg
#106

oj, glömde svara sist lol
ser grymt bra ut smile gött med förknasaren!

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
MR_T
13 januari · 2 281 Inlägg
#107

Men vad trevlig läsning och allt var i sin ordning.

hugger69
13 januari · 955 Inlägg
#108

Berglund_89 skrev:
oj, glömde svara sist lol
ser grymt bra ut smile gött med förknasaren!

Haha, ja d går inte för sig! wink
Tack för dina fina ord! smile

Skämt åsido, men aktiviteten på alla forumen man är inne på är fortsatt låg så att skriva åt sig själv är mer av dagboksanteckning och kanske inspirationskälla till andra att kämpa på i det tysta med sina projekt!  tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
hugger69
13 januari · 955 Inlägg
#109

MR_T skrev:
Men vad trevlig läsning och allt var i sin ordning.

Kul att du gillar det, mannen!
Tänkte att det bryter av lite mot det vanliga här på garaget.... tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
Slim
13 januari · 260 Inlägg
#110

Fortsätt skriva! Jag läser och drömmer om att verkställa mina planer jag inte har tid försmile

hugger69
13 januari · 955 Inlägg
#111

Slim skrev:
Fortsätt skriva! Jag läser och drömmer om att verkställa mina planer jag inte har tid försmile

Tack Slim, det tänker jag göra men det är extra kul om det finns folk som även läser! big_smile
Vad har du för planer då, berätta!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
motorraZ
13 januari · 557 Inlägg
#112

Gött äntligen nått i denna tråd ! Sommaren närmar sig big_smile

Senast redigerat av motorraZ (13 januari )

hugger69
13 januari · 955 Inlägg
#113

motorraZ skrev:
Gött äntligen nått i denna tråd ! Sommaren närmar sig big_smile

Haha, rätt inställning! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
tommyhjortasen
14 januari · 940 Inlägg
#114

Trevligt att du kör original utseende så långt det går. Förgasaren hade en ovanlig historia. Vet du hur många cfm Carterförgasaren flödade från början respektive hur mycket luft den flödar efter Cris Crafts ombyggnad?

Slim
14 januari · 260 Inlägg
#115

hugger69 skrev:

Slim skrev:
Fortsätt skriva! Jag läser och drömmer om att verkställa mina planer jag inte har tid försmile

Tack Slim, det tänker jag göra men det är extra kul om det finns folk som även läser! big_smile
Vad har du för planer då, berätta!

Har lite olika, men ett projekt vore att köpa tillbaka min gamla sportbåt Weedo 17 från en polare och bygga om till utombordare. Sen sätta dit antingen en Mercury XR2(race motor) eller nån annan kul maskin:) Sitter B20 original, men de behöver betydligt mer för att vakna ordentligt.

Annars en Weedo GT med nån klassisk snurra på. De är så härligt vilda och balla.

Är svag för gamla sportbåtar och Weedo lite extra då jag både haft GTn och den ovanliga 17 som bara finns i 7-8 ex om jag minns rätt.

Oavsett båt blir det renovering och uppfräschning...

hugger69
14 januari · 955 Inlägg
#116

tommyhjortasen skrev:
Trevligt att du kör original utseende så långt det går. Förgasaren hade en ovanlig historia. Vet du hur många cfm Carterförgasaren flödade från början respektive hur mycket luft den flödar efter Cris Crafts ombyggnad?

Tjena Tommy,
Nä, det finns ingen data alls på dessa gasade dessvärre...jag är glad att jag hittade så pass mycket som jag ändå gjorde!
Det jag vet att det var bra mycket större munstycken i denna än utgångs-Cartern! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
hugger69
14 januari · 955 Inlägg
#117

Slim skrev:
Har lite olika, men ett projekt vore att köpa tillbaka min gamla sportbåt Weedo 17 från en polare och bygga om till utombordare. Sen sätta dit antingen en Mercury XR2(race motor) eller nån annan kul maskin:) Sitter B20 original, men de behöver betydligt mer för att vakna ordentligt.

Annars en Weedo GT med nån klassisk snurra på. De är så härligt vilda och balla.

Är svag för gamla sportbåtar och Weedo lite extra då jag både haft GTn och den ovanliga 17 som bara finns i 7-8 ex om jag minns rätt.

Oavsett båt blir det renovering och uppfräschning...

Hold your horses, boy!!
Bygg ALDRIG om en inombordare till utom dito, basta! Det är väl dessutom bra mycket ovanligare med en Weedo 17 med inombordare och mycket fränare! ...finns ju alltid turbo om B20:in känns för slö! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
tommyhjortasen
14 januari · 940 Inlägg
#118

hugger69 skrev:

tommyhjortasen skrev:
Trevligt att du kör original utseende så långt det går. Förgasaren hade en ovanlig historia. Vet du hur många cfm Carterförgasaren flödade från början respektive hur mycket luft den flödar efter Cris Crafts ombyggnad?

Tjena Tommy,
Nä, det finns ingen data alls på dessa gasade dessvärre...jag är glad att jag hittade så pass mycket som jag ändå gjorde!
Det jag vet att det var bra mycket större munstycken i denna än utgångs-Cartern! tongue

OK. Någon orsak till ombyggnaden av gasaren bör det dock finnas. Gissningsvis var  ändamålet ett ökat luftflöde, bränslet går ju att reglera med munstycken. En original 780 Holley monterad på en motor i Camarocupen kunde rätt modifierad flöda uppemot 900 cfm. Ett antal extra kusar på toppen kom på köpet med ombestyckning. Har erfarenhet från min avsomnade Lt1 motor modifierad av Avalon Racing.

hugger69
15 januari · 955 Inlägg
#119

Ja, visst gjorde Chris Craft modden av en anledning men frågan är om vi kommer att få veta något mer....
Jag tror dock bara det var bestyckning och ingen slipning eller polering av kanaler eller vad man nu gör, jag är novis på förgasare! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft
www.hakansmotorsida.com
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang