Identifiera detalj på V8 (Bild)

Cargo1980
5 oktober 2017 · 245 Inlägg

Vad är den inringade detaljen för något? Sitter på äldre V8or har jag sett. Vad fyller den för funktion?

Se bild!

http://www.forumbilder.com/image/wZg

Tack :-)

Cargo1980
5 oktober 2017 · 245 Inlägg

Veteranfredrik skrev:
Vad är den inringade detaljen för något? Sitter på äldre V8or har jag sett. Vad fyller den för funktion?

Se bild!

http://www.forumbilder.com/image/wZg

Tack :-)

Fylls transmissionsoljan på den vägen? Och varför remdrift?

Meaganeowner
5 oktober 2017 · 2 250 Inlägg

Sitter väl sån på nyare bilar också?

Det är väl en styrservopump?

Cargo1980
5 oktober 2017 · 245 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Sitter väl sån på nyare bilar också?

Det är väl en styrservopump?

Står automatic trans fluid på lock

simlar
5 oktober 2017 · 5 532 Inlägg

Det där är en styrservopump inbyggd i styrservooljebehållaren. Väldigt vanligt på bilar med servo från tidigt 80-tal och äldre.

Ja man använder ATF-olja i dessa gamla styrservosystem.

Senast redigerat av simlar (5 oktober 2017)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Cargo1980
5 oktober 2017 · 245 Inlägg

simlar skrev:
Det där är en styrservopump inbyggd i styrservooljebehållaren. Väldigt vanligt på bilar med servo från tidigt 80-tal och äldre.

Ja man använder ATF-olja i dessa gamla styrservosystem.

Tack o trevlig helg!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 oktober 2017 · 13 749 Inlägg

hehe..  pojkar har ni allvarligt aldrig sätt en sån servopump? smile

så såg dom ut på dom flesta bilarna även volvo hade så.. och sen fick dom tillbaka det på tex 850 960 x40 har inbyggd behållare i pumpen

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 oktober 2017 · 14 077 Inlägg

Growe skrev:
hehe..  pojkar har ni allvarligt aldrig sätt en sån servopump? smile

så såg dom ut på dom flesta bilarna även volvo hade så.. och sen fick dom tillbaka det på tex 850 960 x40 har inbyggd behållare i pumpen

Hahaha!!! Har sett många sådana i mina dar!!! Men kan förstå alla unga människor som har bilar där man inte ser motorn när man fäller upp läppen.
Men vi som varit med ett tag vet sånt här.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Meaganeowner
5 oktober 2017 · 2 250 Inlägg

Tvivlar du, så är det bara att kuta rygg och följa slangarna.

Är väl både billigare och tystare med rem- än ståldrevstransmission.
Och så slipper man integrera pumpen i motorn. Placera den på lämpligt ställe på utsidan. I vart fall i linje ned remskiva på vevaxeln.

Senast redigerat av Meaganeowner (5 oktober 2017)

Cargo1980
5 oktober 2017 · 245 Inlägg

Fler frågor för en som vill lära sig.

Varför har man dunken kopplat till kylaren? Och vad gör whiskyflaskan där?

http://www.forumbilder.com/image/wZ5

Senast redigerat av Veteranfredrik (5 oktober 2017)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 oktober 2017 · 14 077 Inlägg

Veteranfredrik skrev:
Fler frågor för en som vill lära sig.

Varför har man dunken kopplat till kylaren? Och vad gör whiskyflaskan där?

http://www.forumbilder.com/image/wZ5

Vad whiskyflaskan gör där vet jag inte men dunken kanske fungerar som expansionskärl eller samlar upp kylvätska om det blir övertryck och man kan då återvinna vätskan genom att man häller i den i kylaren igen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
mb_pucken
5 oktober 2017 · 5 088 Inlägg

Veteranfredrik skrev:
Fler frågor för en som vill lära sig.

Varför har man dunken kopplat till kylaren? Och vad gör whiskyflaskan där?

http://www.forumbilder.com/image/wZ5

Skulle tro att dunken används som expansionskärl. När vattnet blir varmt så expanderar det och start större plats så en del av vattnet trycks ut i dunken. När motorn sedan kallnar så minskar volymen på kylarvätskan och vattnet som tidigare trycktes ut i dunken sugs då tillbaka in i kylaren.

Virreflaskan är nog en tröstsup att ta till när jänkaren för 11 gången står på sidan av vägen och stormkokar.
Då ringer man en vän, drar 2 stora klunkar ur den varma whiskyn.
Säkert för att straffa sig själv (varm whiskey, fy fan) för att man inte bytt kylaren än ;-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Cargo1980
5 oktober 2017 · 245 Inlägg

Vettemannen skrev:

Veteranfredrik skrev:
Fler frågor för en som vill lära sig.

Varför har man dunken kopplat till kylaren? Och vad gör whiskyflaskan där?

http://www.forumbilder.com/image/wZ5

Vad whiskyflaskan gör där vet jag inte men dunken kanske fungerar som expansionskärl eller samlar upp kylvätska om det blir övertryck och man kan då återvinna vätskan genom att man häller i den i kylaren igen.

/Benny

Det var min tanke också, kanske kan vara värt att ta sig en sup när man ändå öppnar huven. Hur som helst går det förjäkla fint och då jag är ny på så här gamla bilar tycker jag verkligen det är trist att sommaren är över.

Cargo1980
5 oktober 2017 · 245 Inlägg

mb_pucken skrev:

Veteranfredrik skrev:
Fler frågor för en som vill lära sig.

Varför har man dunken kopplat till kylaren? Och vad gör whiskyflaskan där?

http://www.forumbilder.com/image/wZ5

Skulle tro att dunken används som expansionskärl. När vattnet blir varmt så expanderar det och start större plats så en del av vattnet trycks ut i dunken. När motorn sedan kallnar så minskar volymen på kylarvätskan och vattnet som tidigare trycktes ut i dunken sugs då tillbaka in i kylaren.

Virreflaskan är nog en tröstsup att ta till när jänkaren för 11 gången står på sidan av vägen och stormkokar.
Då ringer man en vän, drar 2 stora klunkar ur den varma whiskyn.
Säkert för att straffa sig själv (varm whiskey, fy fan) för att man inte bytt kylaren än ;-)

Elfläkten funkar dock bra, förresten, hur farligt är det för dessa gjutjärnsmotorer att gå varma? Ser att en o annan går varm ibland.

Cargo1980
5 oktober 2017 · 245 Inlägg

Nästa fråga, vad gör slangen från luftinsuget till ventilkåpan?

http://www.forumbilder.com/image/wZX

Senast redigerat av Veteranfredrik (5 oktober 2017)

torsen
5 oktober 2017 · 7 264 Inlägg

Vevhusventilation.

GrandSport
5 oktober 2017 · 28 Inlägg

Veteranfredrik skrev:
Nästa fråga, vad gör slangen från luftinsuget till ventilkåpan?

http://www.forumbilder.com/image/wZX

Vevhusventilationen.

Cargo1980
5 oktober 2017 · 245 Inlägg

GrandSport skrev:

Veteranfredrik skrev:
Nästa fråga, vad gör slangen från luftinsuget till ventilkåpan?

http://www.forumbilder.com/image/wZX

Vevhusventilationen.

Där satt den, ja. Tack 😄

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang