Bmw e46 möjligt elfel

rickard99h
9 oktober 2017 · 3 Inlägg

Jag har en e46 320i. Allt började med ett spräckt expansionskärl 4 veckor tillbaka som byttes för 3 veckor sedan men efter det så vill den inte hålla värmen, den bara stiger och vill överhetta. I detta problem så byttes termostat också. Jag var inne på verkstaden idag och han sa att sidan mot förarsidan av termostaten är varm men andra är iskall så den öppnas inte säger han. Han gissar på att det är elfel.
Någon som vet hur jag kan undersöka eventuellt elfel till termostat? Ska det vara konstant ström till termostaten eller sätts det på vid en viss temp?
Tacksam för snabba svar! smile

simlar
9 oktober 2017 · 5 535 Inlägg

BMW är ofta svåra att lufta, luften i kylsystemet fastnar oftast vid termostaten och då blir ej termostaten tillräckligt varm för att öppna.
Elen till termostaten är bara för att värma upp termostaten för att den ska öppna tidigare vid hård körning, även om den värmeslingan är trasig så ska termostaten öppna av värmen från kylarvätskan.
Så nej elfel är det inte, mest troligt har du bara inte fått ut luften ur kylsystemet.

Ett tips är att ta en PET-flaska och skära av botten på den för att sen trycka flaskan mot påfyllningen i expansionskärlet och fylla upp med kylvätska, du får då högsta punkten i kylvätskesystemet mycket högre upp och luften kommer då ut mycket lättare.

Senast redigerat av simlar (9 oktober 2017)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
rickard99h
9 oktober 2017 · 3 Inlägg

simlar skrev:
BMW är ofta svåra att lufta, luften i kylsystemet fastnar oftast vid termostaten och då blir ej termostaten tillräckligt varm för att öppna.
Elen till termostaten är bara för att värma upp termostaten för att den ska öppna tidigare vid hård körning, även om den värmeslingan är trasig så ska termostaten öppna av värmen från kylarvätskan.
Så nej elfel är det inte, mest troligt har du bara inte fått ut luften ur kylsystemet.

Ett tips är att ta en PET-flaska och skära av botten på den för att sen trycka flaskan mot påfyllningen i expansionskärlet och fylla upp med kylvätska, du får då högsta punkten i kylvätskesystemet mycket högre upp och luften kommer då ut mycket lättare.

Jag har också hört att dem kan vara väldigt svåra att lufta ur men jag har lyft upp förarsidan fram så att det helt klart blir högsta punkt och det hjälpte mycket. kört bilen varm så länge de går tills den överhettar, skruvat upp luftnippeln och så med jämna mellanrum. Du tror inte det kan vara någon sensor som är dålig, eller inte får ström som ska säga till att den skall öppnas?

Utmarks-Loke
10 oktober 2017 · 5 867 Inlägg

rickard99h skrev:
Du tror inte det kan vara någon sensor som är dålig, eller inte får ström som ska säga till att den skall öppnas?

Som sagt, termostaten är inte elektrisk, den öppnas mekaniskt av värmen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang