Bromsbelägg, PR-nummer?

Kim_91
2 november 2017 · 11 Inlägg

Hej!

Seat Cordoba 98:

Jag måste byta främre bromsbeläggen på min bil. Jag kommer få hjälp med detta men så fort jag köpt rätt delar. Jag har rekat lite via regnumret och det finns olika bromsbelägg med olika mått som ska passa till min bil. Efter att ha hört mig för lite så har jag förstått att man ska gå efter ett produktionsnummer.

Jag har ingen aning om vad PR-numret till mina bromsbelägg är? Hur tar jag reda på det? Det enda jag hittat är en märkning vid reservhjulet som ser ut såhär: http://forumbilder.se/GA56D/20171102-160511

Men inget av dessa PR-nummer hänvisar till bromsbeläggen om inte jag är ute och cyklar.

Någon som kan hjälpa till med detta?

Tack på förhand! // Kim

Senast redigerat av Kim_91 (3 november 2017)

Mack Forum- och sitemoderator
2 november 2017 · 26 112 Inlägg

Ursäkta, men är det en Ferrari Testarossa eller Volvo 740 du har?
Tycker vi börjar där.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Evildan
3 november 2017 ·

http://forumbilder.se/GA56D/20171102-160511.jpg

SEAT Cordoba -98.

Senast redigerat av Evildan (3 november 2017)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 november 2017 · 13 671 Inlägg

Om den finns så står den i någon av raderna som är längst ner på lappen  finns avkodare online om du googlar på vw PR  typ    men skulle tro att det faktiskt inte är så svårt stt lista ut endå.  För finns den inte där så får man använda sunt förnuft

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 november 2017 · 13 671 Inlägg

dom är inte så jätte avancerade bilar så istort sätt alla med normala motorer kör dom små bromsarna medans dom med biffigare motor kör med större bromsar.  det bästa med Vag är att dom inte krånglar till saker allt för mycket..  oftast till seat är det samma grejer som en golf mk2/mk3 smile
GIRLING
256X20MM-4/100
PR-1LY,1ZK,1F

GIRLING
280X22MM-4X100
PR-1LV,1LW,,1LD

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Meaganeowner
3 november 2017 · 2 250 Inlägg

Pr-nummer... Brukar vara en liten klisterlapp eller instansat nummer på delen i fråga.

Detta kan även större bildelsleverantörer ta reda på.
Någon påstår att t ex Skruvat inte har tillgång till dessa listor. Varför de en fast går på regnummer.

Udda slutsiffra i pr-nummer betyder vänster sida hos VAG. Jämn...
Alltså vänster när du sitter vid ratten på en vänsterstyrd bil.

Senast redigerat av Meaganeowner (3 november 2017)

Evildan
3 november 2017 ·

Meaganeowner skrev:
Pr-nummer... Brukar vara en liten klisterlapp eller instansat nummer på delen i fråga.

Detta kan även större bildelsleverantörer ta reda på.
Någon påstår att t ex Skruvat inte har tillgång till dessa listor. Varför de en fast går på regnummer.

Udda slutsiffra i pr-nummer betyder vänster sida hos VAG. Jämn...
Alltså vänster när du sitter vid ratten på en vänsterstyrd bil.

Men om bilen är högerstyrd vilken sida är då vänster? wink

Bra att du förtydligar detta då alltför många bilentusiaster på det här forumet förefaller ha fruktansvärt svårt att veta vilken sida på bilen som är vänster respektive höger.

Kim_91
3 november 2017 · 11 Inlägg

Hej, och tack för svaren!

Har kontrollerat PR-numren som fanns på bilden och inget av dom verkar vara till bromsbeläggen, så då är alternativet som är kvar att ta lossa däcken osv för att se vad som är inprintat på delarna?

Har kontaktat Seat utan framgång också...

// Kim

Soulman
3 november 2017 · 1 271 Inlägg

Kim_91 skrev:
Hej, och tack för svaren!

Har kontrollerat PR-numren som fanns på bilden och inget av dom verkar vara till bromsbeläggen, så då är alternativet som är kvar att ta lossa däcken osv för att se vad som är inprintat på delarna?

Har kontaktat Seat utan framgång också...

// Kim

Eeh..va?
Om du kontaktar en auktoriserad VAG verkstad slår de på ditt regnummer och kan få fram varenda liten skruv du kan tänkas ha i bilen, med artikelnummer.
Gör om gör rätt.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
CC72
3 november 2017 · 1 661 Inlägg

Det ligger väl kanske inte i deras intresse att hjälpa en "kund" som bara vill ha info för att köpa delarna och utföra arbetet hos någon annan.

Men som någon tidigare skrev...oftast finns det bara mindre eller större belägg. Mindre motor = mindre belägg. (generellt alltså).

Kim_91
3 november 2017 · 11 Inlägg

Soulman skrev:

Kim_91 skrev:
Hej, och tack för svaren!

Har kontrollerat PR-numren som fanns på bilden och inget av dom verkar vara till bromsbeläggen, så då är alternativet som är kvar att ta lossa däcken osv för att se vad som är inprintat på delarna?

Har kontaktat Seat utan framgång också...

// Kim

Eeh..va?
Om du kontaktar en auktoriserad VAG verkstad slår de på ditt regnummer och kan få fram varenda liten skruv du kan tänkas ha i bilen, med artikelnummer.
Gör om gör rätt.

Ahh okay. Som du kanske märker är jag helt grön inom detta, försöker höra med en VAG-verkstad smile.

CC72 skrev:
Det ligger väl kanske inte i deras intresse att hjälpa en "kund" som bara vill ha info för att köpa delarna och utföra arbetet hos någon annan.

Men som någon tidigare skrev...oftast finns det bara mindre eller större belägg. Mindre motor = mindre belägg. (generellt alltså).

Okej! Då vet jag det om jag inte får fram PR-numret, tack!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 november 2017 · 14 007 Inlägg

Evildan skrev:

Meaganeowner skrev:
Pr-nummer... Brukar vara en liten klisterlapp eller instansat nummer på delen i fråga.

Detta kan även större bildelsleverantörer ta reda på.
Någon påstår att t ex Skruvat inte har tillgång till dessa listor. Varför de en fast går på regnummer.

Udda slutsiffra i pr-nummer betyder vänster sida hos VAG. Jämn...
Alltså vänster när du sitter vid ratten på en vänsterstyrd bil.

Men om bilen är högerstyrd vilken sida är då vänster? wink

Bra att du förtydligar detta då alltför många bilentusiaster på det här forumet förefaller ha fruktansvärt svårt att veta vilken sida på bilen som är vänster respektive höger.

Haha!!! Detta gjorde min eftermiddag!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 november 2017 · 13 671 Inlägg

skit i att krångla mät skivan och gå efter det.. det jag skrev är det som gäller.

hade samma problem med en Skoda fabia 07:A som inte gick att få fram kollade då runt lite och insåg att istort sätt alla hade dom små bromsarna medans fabia rs hade dom stora.. så beställde bara dom skivorna och beläggen till små skivorna och det passade perfekt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Soulman
3 november 2017 · 1 271 Inlägg

CC72 skrev:
Det ligger väl kanske inte i deras intresse att hjälpa en "kund" som bara vill ha info för att köpa delarna och utföra arbetet hos någon annan.

Men som någon tidigare skrev...oftast finns det bara mindre eller större belägg. Mindre motor = mindre belägg. (generellt alltså).

Det händer att märkesverkstäderna har vettiga priser på vissa standarddelar och Mekonomen o.dyl. är det dyrare alternativet. Kvällens rookietips - köp dem över disk, åk hem med dina artikelnummer och jämför priser på nätet. Hittar du nåt annat prisvärt alternativ på nätet kan du lämna tillbaka dem.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
jaka54
3 november 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
Allt du behöver göra är att gå in på Mekonomen , skruvat .se, Bildelaronline  eller någon annan biltillbehörsfirma
så hittar du allt du behöver i bromsväg till din bil.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 november 2017 · 13 671 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Allt du behöver göra är att gå in på Mekonomen , skruvat .se, Bildelaronline  eller någon annan biltillbehörsfirma
så hittar du allt du behöver i bromsväg till din bil.

problemet är att samtliga dom som du nämnde behöver pr nummret för att vara säkra på att det är rätt del.

till dom mesta audi/vw/skoda/seat ä'r det så..

men sen kan man lista ut det själv men man får alla olika alterantiv när du lägger in reggnummret så man ska aldrig förutsätta att man får rätt del bara utan det dyker upp en massa skit som inte passar oxå.

men i detta fall är det lätt det finns 2olika frambromsar..  en 256mm och en 280mm
så mäter man skivan så blir det inte fel smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lasse62
4 november 2017 · 292 Inlägg

Högst sannolikt 256 mm skivor med aktuell motor och fälgdimension.

Skumt att PR koden saknades.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 november 2017 · 13 671 Inlägg

Lasse62 skrev:
Högst sannolikt 256 mm skivor med aktuell motor och fälgdimension.

Skumt att PR koden saknades.

tror för att det bara finns en modell till den "karossen" 
som på Fabian jag höll på med så var det antingen fabia rs eller vanlig fabia det som skiljde på frambromsarna 
bak finns det med och utan trummor och bakbromsarna fanns med.

men det är ju riktigt jävla krångel att försöka tyda allt  för när man då inte hittar nummret så sitter man där och avkodar hela jävla bilen   så tillslut så vet man att bilen inte har taklucka den har ecc   standard klädsel osv.. smile 
satt i någon timme med den där fabian men blev så trött att jag gick in på bildelsbasen och kollade vilka storlekar på bromsar det fanns sen utgick jag från det smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Kanelvispen
4 november 2017 ·

Du ska kunna ringa en Seat/VAG-verkstad och få reda på vad du ska ha för delar.

Annars om du har möjlighet att lossa hjulet och mäta på bromsskivorna ? Är det solida eller ventilerade ?
Då kan du kolla vilka belägg som kan matchas mot dina bromsskivor. Även kolla om du har ABS system, slitagevarnare eller inte.
Mät även längd/höjd på beläggen som sitter.

När du gallrat ut denna informationen kan det enbart skilja någon millimeter mellan olika belägg på nätet, men denna lilla skillnaden ska inte ha någon betydelse.

Senast redigerat av Kanelvispen (4 november 2017)

torsen
5 november 2017 · 7 198 Inlägg

Vettemannen skrev:

Evildan skrev:

Meaganeowner skrev:
Pr-nummer... Brukar vara en liten klisterlapp eller instansat nummer på delen i fråga.

Detta kan även större bildelsleverantörer ta reda på.
Någon påstår att t ex Skruvat inte har tillgång till dessa listor. Varför de en fast går på regnummer.

Udda slutsiffra i pr-nummer betyder vänster sida hos VAG. Jämn...
Alltså vänster när du sitter vid ratten på en vänsterstyrd bil.

Men om bilen är högerstyrd vilken sida är då vänster? wink

Bra att du förtydligar detta då alltför många bilentusiaster på det här forumet förefaller ha fruktansvärt svårt att veta vilken sida på bilen som är vänster respektive höger.

Haha!!! Detta gjorde min eftermiddag!!!

/Benny

X 2.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang