2186
Sök

Volvo 945 GL -833 ''Renoveringsobjekt''

Volvo 945 från -93 som ska få bli fin igen.

0 Följare
1 097 Visningar
Uppdaterades senast 3 november 2017
1 Inlägg
3 november 2017
Trådstartare
#1
Volvo 945 GL -833

Motor: B230f
Årsmodell: -1993
Miltal: 34 789

http://forumbilder.se/GA591/46.jpg

Såhär såg den ut framifrån när jag köpte den, trasiga blinkers, trasiga lampor m.m

http://forumbilder.se/GA591/45.jpg

Såhär såg den ut bakifrån när jag köpte den, nerkladdad med rökt toning, borttagna fjädrar bak.


Verkligen älskar hur lättåtkomligt och lättmekad dom är och billiga jämför med många andra bilar.
Jag köpte den här av en kompis, karossen och lacken har klarat sig bra rätt bra endå tycker jag
efter jag gått igenom bilen lite mer. Var bland annat av klippta bromslangar..., stort rosthål under batteriet. Lampor och blinkers funkade
inte som dom ska. Tänkte fixa iordning den och göra den fin. Tråkiga att det inte är något mycket extrautrustning på den, gamla goda vevar till rutorna
och den rör inte på sig lika mycket som turbo modellerna...

Vad jag har gjort såhär länge:
*- Rostlagat hyllan för batteriet.
*- Bromsrör bytt även nya bromsslangar fram på båda sidor.
*- Fixat/bytt lampor inkl, blinkers, köpte nya framblinkers.
*- Justera generatorremen då den satt fel.
*- Bytt till nytt luftfilter.
*- Bytt lamporna i mätarhuset.
*- Köpt nya vinterdäck.
*- Färgborttagning på baklyktorna.
*- Satt på fjädrar bak. (Var väldigt krångligt då muttern lossna till fjäderbultarna,
men efter några timmars donande och många om och men så fick jag till det och så tog jag nya bultar och muttrar o lyckades få fjädrarna.)

Målet:
Få den besiktad först. Fixa alla skavanker, göra den så fin som möjligt.
Eventuellt polering. Sen får vi se vad som händer om jag säljer den eller har den som brukis.
Körde in den på besiktningen och fick lite jobb, såsom avgasvärden och framljusjustering
fick även något mystiskt att när man bromsar så började positionsljuset spöka samband med vänstra
stopplyset, har mina misstankar om nå jordfel...

-

Men överlag tycker jag den är ganska fin och värd att rädda även fast den inte är så utrustad och bara en GL.
Balkar och sånt verkar ha klarat sig ganska bra. Ska jobba på och försöka se över dom höga avgasvärdena.
Vad jag misstänker så kan det vara EGR:n. Då dom pluggat den och på grenröret.

Historia
Det är ganska rolig historia på hur den kom till mig, det börja med att polarn köpte den då det var en kille från
köping som skulle ta den till Sundsvall men då ''skar'' motorn påvägen på motorvägen. Han la då ut den på
försäljning via facebook då det var mer värt från ett ekonomiskt perspektiv att sälja den än och bogsera hem den.
Kompisen fick köpa den för fina 1500kr, efter bogserat hem den så tog han hur motorn då den var stum och skulle
precis föra över alla grejer såsom insug och sånt till den andra motorn (b230f) han hade hemma då de saknades på
den motorn som skulle i. Men då märkte han att det var en bult som hade lossnat och klämt sig i kuggarna på svänghjulet
så den hade blivit stumm. Han plockade  därefter bort bulten och testade då om den gick runt och det gick den.
Så han monterade in motorn igen och och startade den och då hoppa den igång. Han ryckte då fjädrarna o kladda på röktoning
sen så på med toning på rutorna. Polisen plockade han på flygande besiktning och gav han ombesiktning.
Sen så tröttnade han på bilen och rostiga bromsslangar var inte hans grej så då fick jag köpa den.
Så det var så den kom till min ägo.


Sök