Snabbkoppling för strömkablar till extraljus?

eddiboy
4 november 2017 · 204 Inlägg

Finns det sådan lösning man kan göra? Behöver 1 ggr per år snabbt kunna montera loss extraljusen och att gå in i lamphuse och koppla från känns riktigt drygt..

mb_pucken
4 november 2017 · 5 083 Inlägg

Kor grova kablar rör det sig om? Finns ju kontakter likt dessa http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000031729/ om man inte har allt för grova kablar.
När extraljusen plockas av så kan man enkelt knäppa dit en kontakt tätad med tex smältlim i stället för kablarna så det ej kommer in vatten :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Janneutanb
4 november 2017 · 7 267 Inlägg

DT kontakter finns väl i varierande storlek och antal pinnar.

eddiboy
5 november 2017 · 204 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/108/107174/107174-59c123475cadc74c86a7ff8d53eddf46.jpg

vad är detta? Nåt som skulle funka?

Janneutanb
5 november 2017 · 7 267 Inlägg

Ser inte ut att vara vattentätt över huvudtaget .

torsen
6 november 2017 · 7 198 Inlägg

Vet inte om bidrager med något matnyttigt i ämnet.
Jag demonterar X-ljusen under den ljusa årstiden.
Har då anordnat så att elledningarna endast är att lossa från relät och jordpunkten och "dra ut".
D v s jag demonterar "hela baletten" X-ljus och elledningar på en gång.
Buntbanden klipper jag upp/bort och monterar nya på hösten.
Men det kanske inte är det här det är fråga om?

eddiboy
10 november 2017 · 204 Inlägg

torsen skrev:
Vet inte om bidrager med något matnyttigt i ämnet.
Jag demonterar X-ljusen under den ljusa årstiden.
Har då anordnat så att elledningarna endast är att lossa från relät och jordpunkten och "dra ut".
D v s jag demonterar "hela baletten" X-ljus och elledningar på en gång.
Buntbanden klipper jag upp/bort och monterar nya på hösten.
Men det kanske inte är det här det är fråga om?

Tack, en bra tanke men jag vill ha extralysena på året om.

Anledning till demontering är finska bilprovningen som har krav på extraljus. Får ej vara för starka samt måste vara monterade i jämna par. 3 st går alltså inte. Så jäkla dumt.

Senast redigerat av eddiboy (10 november 2017)

MammDiin
10 november 2017 · 2 016 Inlägg

eddiboy skrev:

torsen skrev:
Vet inte om bidrager med något matnyttigt i ämnet.
Jag demonterar X-ljusen under den ljusa årstiden.
Har då anordnat så att elledningarna endast är att lossa från relät och jordpunkten och "dra ut".
D v s jag demonterar "hela baletten" X-ljus och elledningar på en gång.
Buntbanden klipper jag upp/bort och monterar nya på hösten.
Men det kanske inte är det här det är fråga om?

Tack, en bra tanke men jag vill ha extralysena på året om.

Anledning till demontering är finska bilprovningen som har krav på extraljus. Får ej vara för starka samt måste vara monterade i jämna par. 3 st går alltså inte. Så jäkla dumt.

Nya krav nu, vilket gör att man får ha tre extraljus, men totala referensen på alla extraljus plus bilens helljus får inte överstiga 100.
Men referens 100 är ju rätt så lite, exempelvis min förra bil hade 25 i referens på vardera helljus så det blir ju redan 50. Vilket gör att jag inte ens skulle kunnat haft tre extraljus med referens 17,5 (3x17,5=52,5).

Men som Janneutanb skrev så blir det säkert bäst med deutsch kontakt, enda nackdelen är väl att de kostar en hel del...

granadadr
10 november 2017 · 7 268 Inlägg

eddiboy skrev:

torsen skrev:
Vet inte om bidrager med något matnyttigt i ämnet.
Jag demonterar X-ljusen under den ljusa årstiden.
Har då anordnat så att elledningarna endast är att lossa från relät och jordpunkten och "dra ut".
D v s jag demonterar "hela baletten" X-ljus och elledningar på en gång.
Buntbanden klipper jag upp/bort och monterar nya på hösten.
Men det kanske inte är det här det är fråga om?

Tack, en bra tanke men jag vill ha extralysena på året om.

Anledning till demontering är finska bilprovningen som har krav på extraljus. Får ej vara för starka samt måste vara monterade i jämna par. 3 st går alltså inte. Så jäkla dumt.

likadant i norge, max 2 extraljus,,  men med xenon har du ju kontakter smile pjopp så är det löst,, annars finns det ju  banankontakter,, men ej helt vattentäta vad jag vet,, bästa är nog att ha xenon å sen bara rycka kablarna,, å ta lös säkringen,, blir fina blixtar om man har igång ballaster utan lampor i kontakterna wink

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Samuel3
10 november 2017 · 360 Inlägg

Intressant att höra om grannländernas lagar angående x-ljus. Vad är anledningen till det? Varför har vi inte det i Sverige?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang