Lås på passagerardörr fungerar sporadiskt. Fel på låskista eller något annat?

niska
10 november 2017 · 264 Inlägg

Jag har en passat 05. När jag låser bilen med fjärrnyckel, eller inifrån bilen med knapp , så går det alltid bra. Men när jag skall låsa upp dörrarna igen så fungerar låset på vänster bakdörr endast sporadiskt. Jag hör att det surrar till och "ploppen" vibrerar lite - men den åker inte upp och dörren går inte att öppna. Försöker jag flera gånger med att trycka på lås och sedan lås upp så åker så småningom "ploppen" upp och dörren går att öppna. Så efter många försök kan det alltså fungera. Låset är inte helt paj med andra ord.

Det kan ju finnas många orsaker till att lås inte fungerar - det måste inte nödvändigtvis vara låskistan det är fel på. Och om det är låskistan så kan det i vissa fall räcka med rengöring. Man måste inte alltid byta ut hela.

Jag har googlat en hel del och tittat på olika youtube-filmer som visar hur man löser olika typer av låsproblem. Men har ännu inte hittat någon film/beskrivning som tar upp just mitt bekymmer. Låset i mitt fall verkar inte vara helt paj utan fungerar alltså då och då, om man försöker flera gånger.

Nu undrar jag om det är någon som, baserat på min beskrivning, kan säga om mitt bekymmer är just i låskistan, om det hänger ihop med "ploppen", om det är justeringen i handtaget jag skall kika på, eller om det är någon annan del som kan vara paj.

Tack för hjälpen

Mvh "Stör Mig På Låset"

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang