Audi 80 - Motorbyte

Motorbyte med syfte att få bilen att gå som den borde. Dvs lagom sävligt... Och på den Tredje Dagen sade SBP, Varde körförbud, och det varde körförbud...

Cuefa

  • 13 Följare
  • 1 836 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 januari 2018
Cuefa Kungen av dagspendlande.
13 november 2017 · 1 591 Inlägg
#1

Jahapp, då var det dags att åtgärda lungödemet som min kära Audi helt uppenbart lider av.

För att göra en låååååååååååååååååång historia krt ( wink ) så köptes i Augusti 2016 1st Audi 80 2.0E av 1994 års modell, för grabbens räkning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-e007567d3ea7b3564deeee072cd792b6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-f18c16297176c292c122fad82a15486b.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-61575bfbbea83bea5b38faae8cd7a00e.jpg

Bilen är i stort sett rostfri och inredningen ser ut som om det knappt ens släppts en fis där inne, av någon av de föregående 13 ägarna eller under de 26xxx mil som bilen rullat sen den såldes ny av Atteviks i Jönköping.

Men... (det är alltid ett "men..." med i bilden...) den har alltid varit jäkligt trött. Orkeslös. Seg. Valfri synonym till en bil som inte går särskilt bra kan användas här.

Felsökningar har gjorts, men inte visat på några direkta resultat. Saker har bytts. Mycket saker.
Typ, i stort sett, alla saker.
Ska vi rabbla lite?
Styrbox, tändmodul, rotor, fördelarlock, knacksensor, tempsensor, tändstift, luftmängdmätare, spridare ultraljudstvättade, tändkablar uppmätta, samtliga kablar och anslutningar till motorn kontrollerade etc mm osv.

Kort sagt har jag gjort allt som står i min makt för att få fanskapet att gå bättre!

Men man brukar ju säga "if it won't run, chrome it!" så varför inte byta bromsar runt om istället då?
Bytte vajrarna förra året samt renoverade bägge oken. Det gick förstås åt h-e.
Vajrarna fungerar numer utmärkt, men oken började jävlas direkt. Gick inte lika långt, gick inte tillbaks osv.
Typiska gamla Audi-ok med andra ord....

Så Tyskland fick leverera oförskämt billiga ok bak, samt skivor och belägg runt om.
Det gick ju också åt h-e. De nya oken kärvade direkt (vajrarna går tillbaks, armen på oken fastnar...) och skivorna fram var för små. Harangen av svordomar som yttrades kring detta lämnas utanför denna text, av hänsyn till läsarens och Garaget's säkerhet och välbefinnande.
Hemma. 00:50. Sent. Kallt. Parkeringen full med massa andra bilar. Nåväl, ställer mig i nedförslutet till garage-nedfarten. Dra i handbromsen? Don't Think so! Då står ju bilen där den står till Ragnarök.

Men.... nu må jag väl vara bra jävla trött... rör sig bilen...?? Jag har ju 1an i... Nä, jag måste inbilla mig...
Nä, tamejfan, den rör sig... Upp med huven, ut o kolla. Jodå, motorn dras runt av bilens tyngd... en cylinder i taget. Score 1 for the away team. Taskig komp. Inte undra på att skiten e trött sad

Elda upp? Nja, för mycket pengar investerat... Krocka mot tall o ringa försäkringsbolag? Mer smärta än bilen är värd...
Byta motor då? Jamen för tusan, klart vi går på den linjen!

Här börjar alltså projektet. Var hittar man en motor billigt? Hos sina bekanta såklart!
Var bor ens bekanta? Så långt bort som möjligt, såklart...

Meeeen att köra 120 mil på en helg för att hämta en motor till en bil som från början var nästan gratis och tänkt att förbli så? Tjavars... roll

Så, operation Road Trip!

Fick förmånen att låna bil via jobbet (jag har världens bästa arbetsgivare...)

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-9eecac237df57f6cc91ecc18fb43cb00.jpg

Och efter lite eget initativtagande så blev den dessutom extra-utrustad innan avfärd (för den hade ju inget extra från början... :-P)

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-23eadb29613cd1f3f41443b00e160920.jpg

Det var tur man inte kollade så noga innan man körde in i parkeringsgaraget till hotellet, annars hade man kanske varit aningens nervös...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-4f7f58cab5207471b5963ea16ba5a2fa.jpg


En "kort" tur till Halland och en 0-kronors donatormotor ligger på flaket! Fan, det är bra manligt med pickup ändå... ^^

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ce2a2f437e65702e5bf0c710b99f5df1.jpg

Kändes rätt bra att se denna syn genom bakrutan faktiskt ^^

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-bbe2bff98a6b89e0ef207c78df544ab4.jpg

Sååå.. efter många timmar bakom sånt här

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-2d9e347eb41d96812f3839b6a9af9516.jpg

Och på slutet väldigt mycket sånt där vitt längs vägkanterna (tack gode gud att jag fick dit de där extraljusen!)

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6c1fb3157fed8c99b6002f84c7554ead.jpg

Så är vi framme vid dagens datum.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c727e4b432594de505586a3267f947e2.jpg

Motorn ska lastas av, gås igenom och strippas på allt som jag inte behöver. T.ex insug, avgas, rör osv.
Motorn som donerats så generöst (Tack Emil! big_smile) är en AAD från en Audi 100. Min ABK som sitter i 80n har ju elektronisk insprutning, det så världskända Digifant-systemet. MEN! block och topp har exakt samma art-nr de två motorerna emellan. Således flyttar jag över allt "ABK" till donatormotorn, och vips så är vi på rull igen!

Så, nu blir det beställa allehanda packningar o annat löst som troligen kommer gå åt!

Bra va?! Yeah, right...


Fortsättning följer!

Senast redigerat av Cuefa (13 november 2017)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
vw_audi Däckhotellsansvarig på Mekonomen
16 november 2017 · 708 Inlägg
#2

Kul projekt, jag har haft 2 sådana Audi 80 tidigare. Om du inte har bytt bränslefiltret än så börja med det. det finns inga fasta intervaller på bytet utan ska göras vid behov. På min gröna -94 så var" behovet" vid 26000 mil ;-)
Jag hade liknande symtom med orkeslös bil, och bytte mycket innan jag bytte filtret och den gick sedan kanon. Den soppan som rann ut ur filtret efter bytet såg ut som jord och coca-cola.
https://www.garaget.org/?car=208660

Senast redigerat av vw_audi (16 november 2017)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTEq GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen A6 avant 1.8Tq
Cuefa Kungen av dagspendlande.
17 november 2017 · 1 591 Inlägg
#3

Hehe, ja bränslefiltret är bytt, tillsammans med pump, regulator, tvättade spridare osv. Gissade också på det först, men det filtret som satt där var faktiskt bytt en gång innan, om än typ 2005.
Nå, det kommer en uppdatering med lite fler bilder inom kort! Imorrn smäller det ju som bekant ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
17 november 2017 · 1 591 Inlägg
#4

Dags för en liten uppdatering då!

Under dagarna 3 har jag spenderat frukost- och lunchraster med att skruva ner donatormotorn i molekyler(ish...) i förberedande för helgen som komma skall.

Började med att hitta ett lugnt hörn uppe på loftet, vid ventilationsutrustningen för verkstan...
Ja. Lugnt. Inte tyst.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-7bfae3ddaf8e608a0fcad28548c222c5.jpg

Så, fler grejer ramlar av.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-a11be1c8973292d183e8872a04cd0a27.jpg

Allt det där som hänger ut åt sidorna är överflödigt då det ändå inte passar min motor.

Således tas allt onödigt bort. Det enda som blir kvar är vattenpump (om den känns bättre än den som sitter på min motor), oljefilterhållare med tillhörande oljekylare, samt oljetråg.

Tack o lov så sitter ingenting fast! Saker åker av i rätt rask takt. I alla fall med mina mått mätt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-1f1f7e20bb6751a99cd4770fb3c2bd54.jpg

Tur man ändå måste byta grenrör, det passar inte heller rakt av.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-bf7150ecf1d924650ef6cb1bb96eb9eb.jpg

Börjar bli en skaplig hög med grejer som ska returneras till motorns tidigare ägare. Samt en jävla oreda bland verktygen, jag vet...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-09ccf91e8eda597573bb784d5ed5c916.jpg

Del efter del hoppar bort. Grenröret släppte betydligt enklare än jag hade väntat mig!

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-229c1fb9a6de0631663859e57e24de5c.jpg

Fler saker i returhögen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-08c9f0df31420fc0df039de5ae92202c.jpg

Lagom med vatten i insugskanalerna... blir nog en bra idé o köra runt motorn utan tändstift o låta den blåsa ur sig en hel del.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-1f68d16225f6e63619f45e1903bb6263.jpg

Nu är motorn klar för att börja bygga på "nya" grejer!

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-1be2e6801838682860ab8ad70e5cebfa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d49026c8904261c0ea3678b45d5d9842.jpg

Nu e högen rejäl med skit som ska läggas på låda.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-22f7eec0a67c0d8a8874e94112b0c182.jpg

Och jag gissar att Jag själv kommer se ut såhär på Söndag kväll/Måndag morgon :-P

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-629194bf94ae41527f678184b1c3664b.jpg

Eventuellt kommer det löpande uppdateringar i helgen medans jag håller på, det beror på hur bra det går antar jag ^^

Imorrn smäller det!

Senast redigerat av Cuefa (17 november 2017)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
18 november 2017 · 1 591 Inlägg
#5

Mini-uppdatering då.

Tog 6 timmar att få ut motorn ur bilen. Hur fan har dom konstruerat denna maskin...!
Nåväl, det är påbörjat överflytt av allt som ska med från den gamla motorn till den nya, och hittills har ingenting gått sönder permanent, förutom ett T-kors till strålkastarspolningen (peppar, peppar...)

Nu ger jag upp för kvällen... Imorrn är en ny dag!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Alex_halvordsson
19 november 2017 · 657 Inlägg
#6

Nej nej nej nej.... Passa på att lyfta topp på nya motorn och gå igenom den samt plana den ngt ytte pytte lite och putsa insugskanalerna blanka och fina. DÅ! får du absolut en större chans att bilen sedan går bättre än tidigare och det kostar dig en blockpackning och ventilkåpspackning. Samtidigt så snyggas ventilkåpan till och ynglingen som skall ha bilen blir mkt nöjd när han/hon kan visa sin fina motor (med snyggt nylackad ventilkåpa) och skrävla om att toppen är minsann båda portad och planad (fast den egentligen bara är finputsad pga att de tillverkas med typ yxa och slägga i fabrik)

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
spillolja
19 november 2017 · 2 133 Inlägg
#7

Har du läst av felkoder på den nuvarnade och allmän kondition  tex. komprov?
https://www.ebay.com/itm/162355433366
https://www.ebay.com/itm/401433560119

Senast redigerat av spillolja (19 november 2017)

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Cuefa Kungen av dagspendlande.
19 november 2017 · 1 591 Inlägg
#8

Alex_halvordsson skrev:
Nej nej nej nej.... Passa på att lyfta topp på nya motorn och gå igenom den samt plana den ngt ytte pytte lite och putsa insugskanalerna blanka och fina. DÅ! får du absolut en större chans att bilen sedan går bättre än tidigare och det kostar dig en blockpackning och ventilkåpspackning. Samtidigt så snyggas ventilkåpan till och ynglingen som skall ha bilen blir mkt nöjd när han/hon kan visa sin fina motor (med snyggt nylackad ventilkåpa) och skrävla om att toppen är minsann båda portad och planad (fast den egentligen bara är finputsad pga att de tillverkas med typ yxa och slägga i fabrik)

Nej nej nej nej, den här motorn var gratis och det är inte värt pengarna att riva isär o dona o fixa.
Den ska gå. Punkt. Bilen var sjukt billig i inköp men har kostat så mycket att varenda krona känns som att det är en krona för mycket. Budgeten tillåter detta, inget mer. Nästa bil får äran att bli finbehandlad, den här bilen är förbi det stadiet.

Dessutom gick den så otroligt dåligt innan så alla förbättringar kommer ses som framsteg i samma dignitet som de första fotstegen på månen! :-p

spillolja skrev:
Har du läst av felkoder på den nuvarnade och allmän kondition  tex. komprov?
https://www.ebay.com/itm/162355433366
https://www.ebay.com/itm/401433560119

Enda felkoden som konstant kommer upp är knacksensor, vilken är bytt.

Komp-provet bestod av parkering i lätt motlut. Eftersom bilen inte kunde stå kvar på ettan så anser jag kompet vara för lågt smile

Motorn är i alla fall i nu, nu börjar pusslet med vad som satt var o vilka kablar man inte skulle koppla ihop osv... Blir nog bra det här! ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
11 januari 2018 · 1 591 Inlägg
#9

Ok, så tar vi tag i detta igen då... Mycket vatten har runnit under broarna sedan motorn kom i.

Jag lyckades få igång den på första försöket! Men gick den så värst mycket bättre då...?

Njaeh... kanske inte sådär raket-likt som jag hade hoppats.

Men den gick! Och all inkontinens som den led av med det gamla hjärtat har över en natt försvunnit.
Seger! -ish...

Gick verkligen precis allt som det skulle då?

Som sagt, bilen gick, men inte mycket bättre än innan...

Den fick gå några veckor och sen bestämdes att jag och en kollega skulle kolla över tändningen. Igen.

Hobbykväll, polarn o jag står med diagnosutrustning och tändinställningsutrustning á la 1979 och kliar oss i huvudet.

Allt står klockrent enligt markeringarna och böckerna. Tändningen står åt h-e...

Tog någon timme innan vi insåg att fördelaren som sitter i bilen, inte satt där från början!

En begagnad bils största brist och fara är alltid tidigare ägare. I det här fallet har någon bytt till en fördelare från en annan VAG-produkt. Således stämmer markeringarna INTE ALLS!

Så, hur stod tändningen när allt stämde enligt boken då? Mja, sisådär 30 graders EFTERTÄNDNING.
Gick bilen dåligt sa vi...? ^^

Vrida, vrida, vrida vrida vrida...... nu så, 4-8 grader före ö.d. Känns bättre, o rätt enligt boken. Markeringarna står som kyss mej i ****** men hur går bilen?

Som ett skott! Jäklar vilken skillnad det blev! ÄNTLIGEN!

Med det sista "lilla" hindret ur världen tänkte jag att då är det lika bra att besiktiga bilen då!

Jo, hejsan... killen på Dekra tyckte det var opraktiskt att bromspedalen sjönk till golvet när han testade.
Men vad i hela j-a h-e är det nu då... Jodå, bromsok vänster fram sprutar bromsvätska som en fontän runt kolven.
Spansk-flagg direkt. Ok, jag köper det. Oken fram ser fördjävliga ut... dessutom satt luftnippeln ändå fast på det oket.
Nytt ok införskaffades, och monterades.

Ombesiktning (för att få bort flaggan i rutan, behövde byta en slang också som inte hanns med) och nu är det tätt men dåliga värden. Luft? Ok, inga problem.

Kommer ut till bilen efter ombes. Tändning på = Airbag-lampa. Ridå. Mörker. Skärseld och kastrering. ***!

Där står vi just nu. Slangen ska bytas ikväll samt systemet ska luftas igen. Släpringen till sprängpåsen skall kollas över o se om man kan få fart på systemet igen. Sen blir det nya tag.

Det kommer upp lite fler bilder och ev. en video av motormonteringen senare, men nu har ni text på vad som hänt tills nu i alla fall!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
vw_audi Däckhotellsansvarig på Mekonomen
11 januari 2018 · 708 Inlägg
#10

kämpa på, "förra ägaren" Den känner man tyvärr igen :-(

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTEq GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen A6 avant 1.8Tq
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang