Passat 2.0 TID - enkel reparation av felkod P2015

benzin
16 november 2017 · 68 Inlägg

Hej, fick nyligen felkod P2015 (insugsspjällgivare, orimligt signal) på min Passat 2.0 TDI 2008.

Det har tidigare postats ett fåtal trådar om detta här, dock utan bra lösningar (förutom dyra verkstadsbesök och/eller byte av hela insugsspjället):
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310998
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318108

Kollade runt på nätet och hittade en möjlig orsak samt beskrivning av en enkel reparation. Orsaken kan nämligen vara att normalt slitage gör att motorn som styr spjället fastnar i ena läget. Mer detaljerad info finns här:
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=418195
http://www.dieselgeek.com/P2015_Intake_ … s/1900.htm
https://www.youtube.com/watch?v=yrVFpYzMX3g

Att undersöka om detta är orsaker är ganska enkelt. Man startar helt enkelt bilen och tittar på hur motorarmen står vid tomgångsläge jämfört med när motorn är avstängd. Normal sett ska den stå i främre läget (dvs framåt i färdriktningen) vid tomgång. Står den likadant som vid motor avstängd så har den fastnat. Då kan man prova att med motorn igång försöka trycka armen den lite framåt med en skruvmejsel eller liknande. Den ska då plötsligt komma loss och röra sig framåt och ställa sig i främre läget.

Ännu trevligare - reparation är både enkelt och billigt. Det finns små enkla kit att beställa för att fixa detta. Jag beställde via denna säljare ("manifoldskit-uk") på ebay eftersom det bara kostade 23 GBP inkl frakt:
http://www.ebay.co.uk/itm/P2015-REPAIR- … 0704.m4779
(Funkar inte länken så kan man söka på t.ex. "P2015 REPAIR BRACKET" eller liknande)

Att montera detta tog för mig ca 45 min en kall och mörk novemberkväll, och då tog jag det ganska lugnt. Det enda kluriga är att montera tillbaka motorn; både fjäder och länkarm ska pillas dit innan motorn skruvas fast. Har ännu inte körs så mycket med bilen, men kunde se att efter att ha startat och stoppat motorn ett par gånger så hade motorarmen flyttat sig mer framåt i öppet läge, så som man kan förvänta sig. Troligtvis är själva felet avhjälpt, men det återstår att se om varningslampan försvinner av sig själv eller om verkstaden får släcka den.

Spjällmotor före reparation:
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41426/41426-988fc1b88bdea867ffdeb96c901b368e.jpg
Här är kitet monterat på spjällmotorn:
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41426/41426-13d7ed6d9356edab1db1eff96765bd06.jpg

Så kort och gott - detta är en metod jag starkt rekommenderar.

UPPDATERING: kan nu också meddela att varningslampan slocknat av sig själv smile

Senast redigerat av benzin (19 november 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang