Problem med billjud som knäpper(knastrar)

L2nollan
23 november 2017 · 2 Inlägg

Hej! Som rubriken lyder har problem med mitt billjud. Har kollat andra trådar men har ej funnit något till hjälp än. Det kan vara svårt att förklara mitt problem men ska försöka så väl jag kan för att undvika missförstånd.

Jag installerade för ca 4-5 månader sen ett nytt ljudsystem i bilen. Allt köpt nytt i ett paket och allt av märket GAS. Ljudetsystemet innefattar: 2st högtalarkit (5,25 + diskanter) fram samt 2st vanliga 5,25 högtalare bak. 80x4 slutsteg samt en GAS stereo. Måste lägga till att jag också har 2st av bilens orginalhögtalare kopplade rakt in i stereon. Allt har funkat utmärkt tills nu.

Problemet jag har är att ljudet har börjat knäppa/knastra när man höjer typ över 10 i volym på stereon. Det känns som att ljudet "endast" knäpper/knastrar på en viss basfrekvens som jag upplever finns i de flesta av dagens låtar. När jag drar ut remotekabeln från steget låter ljudet som det ska på orginalhögtalarna. Misstänker problem med kablar/steget. kan tillägga att det knäppande ljudet kommer från alla högtalare samt diskanter som är kopplade på steget.

Det jag testat hittils är; jorda på annat ställe, följt kablar och kollat så de ser ut som dom ska.

Tack på förhand, all hjälp uppskattas!

Bassiehof
23 november 2017 · 1 777 Inlägg

I valfri ordning: Jordslinga. Med tanke på att felet försvinner när du tar bort remote. Högtalarkabel som ligger emot plåten. Eftersom felet uppstår när du matar högtalarna med en viss spänning. Spänningsfall/strömbrist. Kolla om generatorn laddar och du har stabil spänning fram till stereo och slutsteg.

L2nollan
23 november 2017 · 2 Inlägg

Hej & Tack för ditt svar! Imorgon kommer jag kolla efter högtalarkablar som ligger emot plåten i första hand då jag vet att generatorn är bra och det inte är strömbrist!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang