Problem med kylarvätska volkswagen golf 2010 122hk

Evildan
8 december 2017 ·

Meaganeowner skrev:
Vad var det TS undrade över, bland alla packningar?

Minns inte, men jag tänkte bli packad...

fish Allfixare
9 december 2017 · 1 475 Inlägg

Evildan skrev:

simlar skrev:

Evildan skrev:

Vad är det för packning?


Äldre, antika, folkvagnar, -kan- "ha" grönfärgad kylarvätska, som Jakas Audi, till exempel.

Blockpackning även kalla topplockspackning, kärt barn har många namn.

Ja men nu handlar det om en 2010as Golf, VW har kört med röd kylarvätska sedan åtminstone slutet på 80-talet (äldre VW än så har jag ej pillat med).

Det var en märklig benämning på tooplockspackning då det finns en mängd packningar som tätar emot just blocket på en bilmotor, det är väl någon okunnig individ som hittat på det. Jag lämnar härmed in en formell protest emot det pga att det är ett korkat opreciserat uttryck i min bok.

1993, samtidigt som Golf MkIII, lanserades G12 som var röd sedan släpptes G12+ 10år senare, den är lite mer rosa.

Jag har pillat med alltför många folkvagnar  med alltför många kylproblem, modeller sedan dom började blanda glykol med både avgaserna, oljan och kupémattorna.

Golf III lanserades 1991 så du vet.

Evildan
9 december 2017 ·

fish skrev:

Evildan skrev:

simlar skrev:
Blockpackning även kalla topplockspackning, kärt barn har många namn.

Ja men nu handlar det om en 2010as Golf, VW har kört med röd kylarvätska sedan åtminstone slutet på 80-talet (äldre VW än så har jag ej pillat med).

Det var en märklig benämning på tooplockspackning då det finns en mängd packningar som tätar emot just blocket på en bilmotor, det är väl någon okunnig individ som hittat på det. Jag lämnar härmed in en formell protest emot det pga att det är ett korkat opreciserat uttryck i min bok.

1993, samtidigt som Golf MkIII, lanserades G12 som var röd sedan släpptes G12+ 10år senare, den är lite mer rosa.

Jag har pillat med alltför många folkvagnar  med alltför många kylproblem, modeller sedan dom började blanda glykol med både avgaserna, oljan och kupémattorna.

Golf III lanserades 1991 så du vet.

Jag vet.
Text hade fallit bort tydligen. Nu justerat.

Anledningen att jag nämner amerikatt är att jag vill minnas att vi i Europa hade g11 initialt i mk3 som senare uppdaterades i mitten av nittiotalet till g12.

Senast redigerat av Evildan (9 december 2017)

caromania Forummoderator
9 december 2017 · 9 296 Inlägg

Krångligt. Jag har både topplockspackning och blockpackning på mina bilar då motorn är i tre sektioner.
Cylinder head gasket (koppar)
Block base gasket (papper)
Nu har jag iofs ersatt papperspackningen med loctite. Minns inte nu men tror det var 518.

Jag blandar även min glykol på batterivatten även om det kanske är lite överkurs.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Nicolajsen
24 januari 2018 · 3 Inlägg

Hej!
Tog bilen på felsökning idag hos autoexperten där man konstaterade läckage i vattenpumpen.
Denna behöver alltså bytas ut och även motoroljan då det kommit vatten i tanken.
Fick ett prisförslag på 4000:-

Vill kolla med er experter, är det ett rimligt pris?

Muttley
24 januari 2018 ·

Nicolajsen skrev:
Hej!
Tog bilen på felsökning idag hos autoexperten där man konstaterade läckage i vattenpumpen.
Denna behöver alltså bytas ut och även motoroljan då det kommit vatten i tanken.
Fick ett prisförslag på 4000:-

Vill kolla med er experter, är det ett rimligt pris?

De var väl inte så dyrt.   Bara att slå till.

zleepy Trucker
24 januari 2018 · 1 392 Inlägg

Nicolajsen skrev:
Hej!
Tog bilen på felsökning idag hos autoexperten där man konstaterade läckage i vattenpumpen.
Denna behöver alltså bytas ut och även motoroljan då det kommit vatten i tanken.
Fick ett prisförslag på 4000:-

Vill kolla med er experter, är det ett rimligt pris?

ingår ny kamrem då med alla spännare osv eller återanvänder dom gamla remmen+löphjul/spännare ? smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Nicolajsen
24 januari 2018 · 3 Inlägg

Nu är inte jag så bilkunnig men det är väl kamkedja på min bil?

Evildan
24 januari 2018 ·

Nicolajsen skrev:
Nu är inte jag så bilkunnig men det är väl kamkedja på min bil?

Ja din motor har kamkedja.

zleepy Trucker
24 januari 2018 · 1 392 Inlägg

Sorry my bad smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
spillolja
24 januari 2018 · 4 025 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
24 januari 2018 ·

zleepy skrev:
Sorry my bad smile

Vad vet väl du, du kör ju inte Prius. wink
Att någon ska hålla reda på vilka folkvagnssnurror som har rappande kamkedja och vilka som har brottbenägen kamrem kan ingen begära.

zleepy Trucker
25 januari 2018 · 1 392 Inlägg

Evildan skrev:

zleepy skrev:
Sorry my bad smile

Vad vet väl du, du kör ju inte Prius. wink
Att någon ska hålla reda på vilka folkvagnssnurror som har rappande kamkedja och vilka som har brottbenägen kamrem kan ingen begära.

Ja precis, vad vet jag... tongue
Helt värdelös är vad jag är, attans attans.. smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Evildan
25 januari 2018 ·

zleepy skrev:

Evildan skrev:

zleepy skrev:
Sorry my bad smile

Vad vet väl du, du kör ju inte Prius. wink
Att någon ska hålla reda på vilka folkvagnssnurror som har rappande kamkedja och vilka som har brottbenägen kamrem kan ingen begära.

Ja precis, vad vet jag... tongue
Helt värdelös är vad jag är, attans attans.. smile

Jag tycker att du är en ganska go och kunnig snubbe, men vad vet väl jag? Jag kör ju Prius. big_smile

Y169
25 januari 2018 · 67 Inlägg

Evildan skrev:

simlar skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Det är uppenbart att du har läckage någonstans! Öppna huven (lägg dig under bilen )och kolla efter grönfärgade vattenränder. Kolla slangar i motorrummet och under mattan i kupén.
Har du otur är det topplockspackningen som gått, du märker det på att oljan (skruva loss oljelocket på ventilkåpan) är chokladfärgad.

Rosa/röd glykol är det i VW så blir inte några gröna av fläckar av det.

Topplockspackning som far är så gott som obefintligt på moderna VW, visst det är möjligt men har än så länge inte haft in någon på jobbet där blockpackningen farit.

Vad är det för packning?


Äldre, antika, folkvagnar, -kan- "ha" grönfärgad kylarvätska, som Jakas Audi, till exempel.

Mls packning typ. Den är i metall

Volvo 940 Turbo "JAJEN" (1997)
Evildan
25 januari 2018 ·

Y169 skrev:

Evildan skrev:

simlar skrev:

Rosa/röd glykol är det i VW så blir inte några gröna av fläckar av det.

Topplockspackning som far är så gott som obefintligt på moderna VW, visst det är möjligt men har än så länge inte haft in någon på jobbet där blockpackningen farit.

Vad är det för packning?


Äldre, antika, folkvagnar, -kan- "ha" grönfärgad kylarvätska, som Jakas Audi, till exempel.

Mls packning typ. Den är i metall

Vilken packningstyp eller materialval var inte vad jag frågade om.

Y169
25 januari 2018 · 67 Inlägg

Evildan skrev:

Y169 skrev:

Evildan skrev:

Vad är det för packning?


Äldre, antika, folkvagnar, -kan- "ha" grönfärgad kylarvätska, som Jakas Audi, till exempel.

Mls packning typ. Den är i metall

Vilken packningstyp eller materialval var inte vad jag frågade om.

Vad frågade du om?

Volvo 940 Turbo "JAJEN" (1997)
Evildan
25 januari 2018 ·

Y169 skrev:

Evildan skrev:

Y169 skrev:

Mls packning typ. Den är i metall

Vilken packningstyp eller materialval var inte vad jag frågade om.

Vad frågade du om?

Vad är en blockpackning?

Sedan följer en diskussion gällande nomenklaturen där jag påvisar hur fel benämningen blockpackning är när det gäller en topplockspackning/
cylinderhuvudspackning/
deckelpackning.

Y169
25 januari 2018 · 67 Inlägg

Aha hahahaha jadu jag har aldrig sett en blockpackning

Volvo 940 Turbo "JAJEN" (1997)
Evildan
25 januari 2018 ·

Y169 skrev:
Aha hahahaha jadu jag har aldrig sett en blockpackning

Det har jag, men den tätar aldrig mellan topplocket och blocket utan som nedan bild illustrerar.

http://ea7c.files.wordpress.com/2015/02/a7-engine.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang