Elfel Volvo V50 t5 awd 2005

marcus80 Sir
9 december 2017 · 935 Inlägg

Då var det dags igen för en V50 att ha elfel. Bilen är en 2005 Volvo V50 t5 awd 27000 mil på mätaren.

Allt började med att bilen larmade för en massa skumma fel.
Cem (central elektronik modul) byttes ut. Även batteriet byttes mot ett nytt varta batteri.

Nu till problemen, bromsfel stanna omedelbart kommer upp ibland, motorstyrsystem service erfodras och styrservo service erfodras. När dessa fel uppkommer så slutar haldex att fungera vilket gör bilen enbart fwd. Felkoder utlästa men ger ingen klarhet då dom försvinner lika fort som dom kom. Nästa gång man startar bilen finns inga fel vilket jag tycker är konstigt. Det jag börjar fundera på om det är den stackars generatorn som håller på att ge upp. Laddspänning vid tomgång ligger på 14,6volt vilket jag tycker låter normalt.
Även jordpunkterna är rengjorda och extra jordkablar är dragna. Kablarna är 25mm2

Kan en generator ladda normalt för att sedan dippa i laddspänning?

Någon som har en bra input på det här?

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 december 2017 · 4 917 Inlägg

Innan du startar bilen, så mät vad batteriet visar.
Det bör ju ligga runt 12,5 volt.
Att den visar 14,6 volt på tomgång verkar lite skumt och tyder på att batteriet varit lite urladdat..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
marcus80 Sir
9 december 2017 · 935 Inlägg

autodidakten skrev:
Innan du startar bilen, så mät vad batteriet visar.
Det bör ju ligga runt 12,5 volt.
Att den visar 14,6 volt på tomgång verkar lite skumt och tyder på att batteriet varit lite urladdat..

Batteriet visar 12,73 volt avstängd. Glömde skriva det.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
classexa
9 december 2017 · 193 Inlägg

marcus80 skrev:

autodidakten skrev:
Innan du startar bilen, så mät vad batteriet visar.
Det bör ju ligga runt 12,5 volt.
Att den visar 14,6 volt på tomgång verkar lite skumt och tyder på att batteriet varit lite urladdat..

Batteriet visar 12,73 volt avstängd. Glömde skriva det.

12,73 avstängd är normalt

marcus80 Sir
10 december 2017 · 935 Inlägg

classexa skrev:

marcus80 skrev:

autodidakten skrev:
Innan du startar bilen, så mät vad batteriet visar.
Det bör ju ligga runt 12,5 volt.
Att den visar 14,6 volt på tomgång verkar lite skumt och tyder på att batteriet varit lite urladdat..

Batteriet visar 12,73 volt avstängd. Glömde skriva det.

12,73 avstängd är normalt

Jo jag vet. Batteriet är även testat med en batteritestare från jobbet som vi använder på upser, barndlarmsanläggningar mm och visar helt ok värden.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
marcus80 Sir
10 december 2017 · 935 Inlägg

Efter nu haft voltmätare inkopplad under körning så visar den 14.85volt i snitt i generatorspänning. Tycker det låter väldigt mycket.
Har för mig det inte bör överstiga 14.4 volt för att sedan sjunka till runt 14.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 december 2017 · 4 917 Inlägg

Man ska inte ta något för givet, men var det en  ny cem?
Hur lång tid eftet att den byttes visade dig problemen?
För det verkar ju som det är sensorproblem och då gäller det väl att kolla var sensorerna har sin gemensamma punkt.
Är det den nya cem så borde man kolla den jord-och spänningsmässigt.
Det är väl varken första eller sista gången man bytt något och det nya var skräp.
Utgå från det och kolla är mitt tips..
I en annan tråd stod det om något fel vid a-stolpen på äldre v50 som kanske är värt att kolla upp, men jag vet inte om det är relevant..
Prova även att köra utan generatorn inkopplad, om det skulle vara så tokigt att det handlar om överspänning..
Man kan ju faktiskt köra bortåt 1 tim utan generator om man inte har förmycket extra inkopplat..

Senast redigerat av autodidakten (10 december 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
marcus80 Sir
10 december 2017 · 935 Inlägg

autodidakten skrev:
Man ska inte ta något för givet, men var det en  ny cem?
Hur lång tid eftet att den byttes visade dig problemen?
För det verkar ju som det är sensorproblem och då gäller det väl att kolla var sensorerna har sin gemensamma punkt.
Är det den nya cem så borde man kolla den jord-och spänningsmässigt.
Det är väl varken första eller sista gången man bytt något och det nya var skräp.
Utgå från det och kolla är mitt tips..
I en annan tråd stod det om något fel vid a-stolpen på äldre v50 som kanske är värt att kolla upp, men jag vet inte om det är relevant..

Det är en ny cem. Felkoden jag fick fram nyss var bcm0052 vilket tyder på internt fel i bcm.
Får ta och riva ner bcm och försöka öppna den. Annars eldar jag upp bilen 😂

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
xXSammy
10 december 2017 · 6 570 Inlägg

Moderna bilar har "Smart Charge" som laddar batteriet efter behov, över 14V är normalt. Tänder dock laddningslampan när de närmar sig 16V ;)

Senast redigerat av xXSammy (10 december 2017)

De/Dem
Evildan
10 december 2017 ·

xXSammy skrev:
Moderna bilar har "Smart Charge" som laddar batteriet efter behov, över 14V är normalt. Tänder dock laddningslampan när de närmar sig 16V wink

Har du missat något? wink

Men visst kan laddningen överstiga 14v utan att det innnebär något abnormalt.

TS, har du provat din nya CEM i någon annars fungerande V50? Jag vet att det är paradoxalt skrivet men ändå. wink

marcus80 Sir
10 december 2017 · 935 Inlägg

Cem går inte att flytta då den är programmerad efter min bil. Dvs med startspärr mm. Så går ej att flytta runt tyvärr

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Evildan
10 december 2017 ·

marcus80 skrev:
Cem går inte att flytta då den är programmerad efter min bil. Dvs med startspärr mm. Så går ej att flytta runt tyvärr

http://images5.fanpop.com/image/polls/879000/879118_1321284665324_full.jpg

https://ilsemarie.files.wordpress.com/2008/03/intepa.jpg

Jag behöver nog inte utveckla mer hur korkad jag känner mig då det är självklart att CEM är ingift med bilen.

marcus80 Sir
10 december 2017 · 935 Inlägg

Evildan skrev:

marcus80 skrev:
Cem går inte att flytta då den är programmerad efter min bil. Dvs med startspärr mm. Så går ej att flytta runt tyvärr

http://images5.fanpop.com/image/polls/8 … 4_full.jpg

https://ilsemarie.files.wordpress.com/2 … intepa.jpg

Jag behöver nog inte utveckla mer hur korkad jag känner mig då det är självklart att CEM är ingift med bilen.

Det är lugnt, man kan inte ha koll på allt. Tyvärr så är alla enheter som går på canbus high ingifta i bilen. Det gör att jag skulle få problem att låna en bcm av en polare för att prova. Därför vill man gärna utesluta så mycket som möjligt innan man börjar byta grejer i onödan.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Evildan
10 december 2017 ·

marcus80 skrev:

Evildan skrev:

marcus80 skrev:
Cem går inte att flytta då den är programmerad efter min bil. Dvs med startspärr mm. Så går ej att flytta runt tyvärr

http://images5.fanpop.com/image/polls/8 … 4_full.jpg

https://ilsemarie.files.wordpress.com/2 … intepa.jpg

Jag behöver nog inte utveckla mer hur korkad jag känner mig då det är självklart att CEM är ingift med bilen.

Det är lugnt, man kan inte ha koll på allt. Tyvärr så är alla enheter som går på canbus high ingifta i bilen. Det gör att jag skulle få problem att låna en bcm av en polare för att prova. Därför vill man gärna utesluta så mycket som möjligt innan man börjar byta grejer i onödan.

Kollen finns så jag har arbetat med både hård och mjukvaruutveckling inom fordonsindustrin. Det vurpade rejält bara.

Integrerade system är bra...tills dom krånglar.
Jag har tyvärr just nu inga uppslag. Återkommer om det tänds ngt ljus. big_smile

marcus80 Sir
10 december 2017 · 935 Inlägg

Evildan skrev:

marcus80 skrev:

Evildan skrev:

http://images5.fanpop.com/image/polls/8 … 4_full.jpg

https://ilsemarie.files.wordpress.com/2 … intepa.jpg

Jag behöver nog inte utveckla mer hur korkad jag känner mig då det är självklart att CEM är ingift med bilen.

Det är lugnt, man kan inte ha koll på allt. Tyvärr så är alla enheter som går på canbus high ingifta i bilen. Det gör att jag skulle få problem att låna en bcm av en polare för att prova. Därför vill man gärna utesluta så mycket som möjligt innan man börjar byta grejer i onödan.

Kollen finns så jag har arbetat med både hård och mjukvaruutveckling inom fordonsindustrin. Det vurpade rejält bara.

Integrerade system är bra...tills dom krånglar.
Jag har tyvärr just nu inga uppslag. Återkommer om det tänds ngt ljus. big_smile

Du kan få komma hit och tända ett ljus eller tusen i bilen så den brinner upp smile
Nä, en lösning skall nog komma på. Bara synd bcm sitter sämre på dessa än gamla v70

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Evildan
10 december 2017 ·

marcus80 skrev:

Evildan skrev:

marcus80 skrev:

Det är lugnt, man kan inte ha koll på allt. Tyvärr så är alla enheter som går på canbus high ingifta i bilen. Det gör att jag skulle få problem att låna en bcm av en polare för att prova. Därför vill man gärna utesluta så mycket som möjligt innan man börjar byta grejer i onödan.

Kollen finns så jag har arbetat med både hård och mjukvaruutveckling inom fordonsindustrin. Det vurpade rejält bara.

Integrerade system är bra...tills dom krånglar.
Jag har tyvärr just nu inga uppslag. Återkommer om det tänds ngt ljus. big_smile

Du kan få komma hit och tända ett ljus eller tusen i bilen så den brinner upp smile
Nä, en lösning skall nog komma på. Bara synd bcm sitter sämre på dessa än gamla v70

Snittet var 14.85v skrev du men har du mätt om det varierar mycket i laddning som det exempelvis gör när kolen hoppar på axeln?

marcus80 Sir
10 december 2017 · 935 Inlägg

Evildan skrev:

marcus80 skrev:

Evildan skrev:

Kollen finns så jag har arbetat med både hård och mjukvaruutveckling inom fordonsindustrin. Det vurpade rejält bara.

Integrerade system är bra...tills dom krånglar.
Jag har tyvärr just nu inga uppslag. Återkommer om det tänds ngt ljus. big_smile

Du kan få komma hit och tända ett ljus eller tusen i bilen så den brinner upp smile
Nä, en lösning skall nog komma på. Bara synd bcm sitter sämre på dessa än gamla v70

Snittet var 14.85v skrev du men har du mätt om det varierar mycket i laddning som det exempelvis gör när kolen hoppar på axeln?

Det var som mest 14,92 och lägst 14.79. Detta var mätt under körning och uträknat efter en sträcka på 1km vid 70km/h.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang