3630
Sök

Stora oljetråden motorolja mm

2 253 Inlägg
19 december 2017
Trådstartare
Jag kör med Nova Classic 15 - 40 i både motor, lager och växellåda.

Tänkte pröva lite tjockare i lådan. Det skramlar i dreven. Vad ska jag då välja?

1 705 Inlägg
19 december 2017
Aldrig hört talas om den oljan.

Du bör välja en olja som har den klassning din låda kräver.

2 253 Inlägg
19 december 2017
Trådstartare
Du har rätt... Denna är det jag kör med:

Agrol Classic 10 - 30. En mineralolja .

Ska vara motorolja i lådan.

- Drog igång tråden, för jag vill lära mig mer om oljor.

T ex så nämns i bland "rak olja" vad det nu kan vara...
Senast redigerat av Meaganeowner (19 december 2017)

Forummoderator
9 299 Inlägg
19 december 2017
Vad pratar vi om för växellåda?

Rak olja = single grade. Ex 10/40 är multigrade, egenskaper både som kall och varm. Äldre oljor var singlegrade och då kunde det krävas att bilen varmkördes lite varsamt eftersom oljan inte gjorde vad den skulle när den var kall.

Jag är övertygad om att det finns moderna alternativ till den raka oljan som rekommenderas till din växellåda.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 244 Inlägg
19 december 2017
Om växellådan har rekommendation API-GL1  så motsvara det i princip  Vanlig motorolja, ett sådan exempel är M40 som sitter i bla. Volvo 140   om jag inte minns fel så fanns rekomendationen Växellådsolja SAE-80  men även Motorolja SAE-30 eller 20W-40

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

7 773 Inlägg
19 december 2017
Meaganeowner skrev:

Tänkte pröva lite tjockare i lådan. Det skramlar i dreven. Vad ska jag då välja?

Ingen olja i världen kan väl avhjälpa "skramlar i dreven".
Skrammel/spel i dreven kan endast elimineras genom injustering och/eller byte lager/drev.
Men önskvärt vore att det fanns en olja som justerar/reparerar motorer och transmissioner.

För 50/60 år sedan var det populärt att peta in gummisnoddar i bakaxelväxeln för att få bort "spårvagnsljudet"  före försäljning av bil med högljud bakaxel, har jag hört sägas.

Fri fart för ett fritt folk!
14 875 Inlägg
19 december 2017
torsen skrev:
Meaganeowner skrev:

Ingen olja i världen kan väl avhjälpa "skramlar i dreven".
Skrammel/spel i dreven kan endast elimineras genom injustering och/eller byte lager/drev.
Men önskvärt vore att det fanns en olja som justerar/reparerar motorer och transmissioner.

För 50/60 år sedan var det populärt att peta in gummisnoddar i bakaxelväxeln för att få bort "spårvagnsljudet"  före försäljning av bil med högljud bakaxel, har jag hört sägas.

Mixade bananskal är mycket bra om man kortsiktigt vill ha bort transmission ljud

Kör fort så hinner inget hända...

2 253 Inlägg
19 december 2017
Trådstartare
Bra att fler delar med sig av kunskap kring oljor. Jag är novis.

Motor, lager och växellåda är från mitten av -80.
Är inte dessa som ska diskuteras, bara ett faktiskt exempel.
Vill lära mig mer om just oljor och deras egenskaper.

Motorn är en Yanmar YSB12 med tillhörande backslag (växellåda). Lagret är ett babbits glidlager med tätningar.

- Problemet som väcker frågan om lämplig olja:
Backslaget skramlar mer eller mindre hela tiden. Detta beroende på raka kuggar och möjligen ett något för stort spel. Motorn är encylindrig och antas ha en något varierande svänghjulshastighet under ett motorbåt. Anledningen till skrammel.

Någon rekommenderar oljan Omega, som sägs vara seg och mer vidhäftande än vanlig motorolja. Blir kvar på kuggarnas kontaktytor.

Men det är också som så att de två våtlamellerna, en för back och en för fram ligger i samma olja som smörjer lådan.

Om man byter till segare olja, typ Omega, kanske lamellerna slirar?

4 244 Inlägg
19 december 2017
Efter lite sökning så kommer jag fram till att det ska vara en rak 30 olja i backslaget  så 15W-40 borde fungera

2 253 Inlägg
19 december 2017
Trådstartare
Inte Spillolja i vart fall smile

929 Inlägg
19 december 2017
Omega är en väldigt bra olja, det finns även systeroljor till Omega som är väldigt bra också.
Men först bör man fråga sig. Är det överhuvudtaget ett smörjproblem? Ett backslag har en hel del rörliga delar. Är det en av olja smorda delar som låter illa? Även om man väljer den bästa olja som finns i sitt område, så måste den vara lämplig för ändamålet.
Finns det en typ av koppling/Broms i olja så ska det var en olja för det. Exempelvis en traktorolja, eller motorcykelolja för våt-koppling. Då fungerar det jättebra.
Lika så kan inte en superolja reparera en trasig motor eller växellåda.

2 253 Inlägg
19 december 2017
Trådstartare
Backslaget är inte trasigt... Spel mellan kuggarna för stort från början. Går inte att justera.
Ser genom oljepåfyllningen att det glappar mellan kuggarna och ljudet är detsamma, när jag vickar propelleraxeln.

Vid visst varvtal/fart, medvind - motvind o s v,  så glider båten med sån fart att det blir lagom belastning, och då skramlar det nästan inget alls.

Nåväl... Detta om mitt problem.
Skriv gärna mer om oljor och bromsvätskor, typ DOT4.
Extradyr Polaris 2-takts olja o s v.

2 253 Inlägg
19 december 2017
Trådstartare
.

4 244 Inlägg
19 december 2017
Man kan läsa mer om DOT-klasserna här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bromsv%C3%A4tska
DOT 3, 4 och 5.1 är snarlika, medans DOT 5 är silikonbaserad och inte blandbar med övriga

EN guide för  tranmissionsoljor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Gear_oil
Vanligen ska en olja för manuell växellåda uppfylla API-GL4 eller lägre

6 576 Inlägg
19 december 2017
Hej!
Jag skulle definitift pröva med en MC olja  (10Wx40) då den är gjord för att både fungera i motor och i koppling ,vilket innebär att den innehåller medel som gör att kopplingen inte slirar.

2 253 Inlägg
19 december 2017
Trådstartare
Jo. Men den oljan är väl inte tjockare än den jag använder nu.

Slirar gör det inte heller.

1 705 Inlägg
20 december 2017
Steg ett om du vill lära dig om oljor är att förstå vad en olja är.
Omega som nämnts i tråden, är inte en olja, det är en tillverkare. Dom tillverkar säkerligen hundratals olika oljor och tusentals andra produkter. Jag garanterar dig att Omega har båda tjockare och tunnare olja, helt beroende på vilken av alla Omegas oljor du väljer.
Anger man inte exakt vilken produkt man pratar om så kan man med ganska stor säkerhet anta att den som pratar inte har en aning om vad han pratar om, så var försiktig om du lyssnar på råd från personer som bara slänger ur sig diverse tillverkarnamn.

2 253 Inlägg
20 december 2017
Trådstartare
Mycket bra tips:)

1 705 Inlägg
20 december 2017
Meaganeowner skrev:
Mycket bra tips:)

När jag ändå ger råd, så här kommer ett till. Om du frågar någon vilken olja du ska ha och dom svarar något i stil med "10w40" eller "0w30" så spring!
Det är viskositeter och är inte på något vis ett svar på frågan du ställde, så även detta är ett solklart fall av folk som inte har den blekaste aning om vad dom pratar om. smile

Sök