Var ska dessa kablar sitta? 850 -94

Fyndler
19 december 2017 · 175 Inlägg

Tjenare, är det någon som vet vad dessa kablar är till för? Den ena går upp till larmdosan vid a stolpen på förarsidan. Ska dom inte vara inkopplade? hmm  Någon som vet vart i så fall?

https://imgur.com/a/5FUJj

Volvo 850 T5 "T-Röd" (1994)
BMW 320i (2001)
Hilmer
19 december 2017 · 1 779 Inlägg

Misstänker att larmet är urkopplat och inte fungerar!? Den svarta kontakten skall gå till larmrelät (210/211) via en adapterkabel, den gula ska i samma kabelhärva om det är den som kommer från blinkdioden uppe vid högtalaren på instrumentbrädan.

Fyndler
20 december 2017 · 175 Inlägg

Hilmer skrev:
Misstänker att larmet är urkopplat och inte fungerar!? Den svarta kontakten skall gå till larmrelät (210/211) via en adapterkabel, den gula ska i samma kabelhärva om det är den som kommer från blinkdioden uppe vid högtalaren på instrumentbrädan.

Varken larmet eller fjärrdosan till centrallåset funkar och det blinkar inga diaoder, så av någon anledning har förra ägaren kopplat ur det hmm Ser ingenstans där det skulle kunna kopplas in, får ta en nogrannare titt, börjar bli segt att låsa med nyckel varje gång hmm

BMW 320i (2001)
Volvo 850 T5 "T-Röd" (1994)
Hilmer
20 december 2017 · 1 779 Inlägg

Fyndler skrev:

Hilmer skrev:
Misstänker att larmet är urkopplat och inte fungerar!? Den svarta kontakten skall gå till larmrelät (210/211) via en adapterkabel, den gula ska i samma kabelhärva om det är den som kommer från blinkdioden uppe vid högtalaren på instrumentbrädan.

Varken larmet eller fjärrdosan till centrallåset funkar och det blinkar inga diaoder, så av någon anledning har förra ägaren kopplat ur det hmm Ser ingenstans där det skulle kunna kopplas in, får ta en nogrannare titt, börjar bli segt att låsa med nyckel varje gång hmm

Om larmrelät är urkopplat/demonterat så är detta ersatt med åtminstone ett startrelä för att bilen överhuvudtaget ska gå att starta, sitter på någon av platserna 210/211 där larmrelät också brukar sitta.
Reläerna är tydligt markerade och böjer du dig under panelen ytterligare så ser du dom.

För att återfå tillgång till larm/fjärrstyrt c-lås så får du ersätta startrelät med ett nytt larmrelä, finns att hitta på bl a tradera (tror faktiskt jag själv har ett till salu där) eller leta på skrotar osv.
Viktigt är att det är ett relä som inte är triggat, dvs att larmet har utlösts för då går det inte själv att återställa det. Så ett olarmat relä behövs, plugga in det på avsedd plats, sen kodar man in fjärrkontrollerna till larmet och sen ska allt fungera igen!

Evildan
20 december 2017 ·

Bygla 210 o 211?

Hilmer
20 december 2017 · 1 779 Inlägg

Evildan skrev:
Bygla 210 o 211?

210/211 är reläplatsnummer, larmrelät är ett "dubbelrelä" som tar upp båda platserna.
Misstänker att föregående ägare haft problem med larmet och helt sonika plockat bort larmrelät och ersatt detta med en "starter circuit plugg" på plats 210 för att kunna använda bilen.
Detta startrelä byglar 50E & 50F för att låta startmotorn gå.

Evildan
20 december 2017 ·

Hilmer skrev:

Evildan skrev:
Bygla 210 o 211?

210/211 är reläplatsnummer, larmrelät är ett "dubbelrelä" som tar upp båda platserna.
Misstänker att föregående ägare haft problem med larmet och helt sonika plockat bort larmrelät och ersatt detta med en "starter circuit plugg" på plats 210 för att kunna använda bilen.
Detta startrelä byglar 50E & 50F för att låta startmotorn gå.

Korrade, dumt att lära knarkare stjäla 850, ingen annan skulle ju komma på idén att stjäla en. wink

Senast redigerat av Evildan (20 december 2017)

Hilmer
20 december 2017 · 1 779 Inlägg

Evildan skrev:
Korrade, dumt att lära knarkare stjäla 850, ingen annan skulle ju komma på idén att stjäla en. wink

Nja säg inte det, det är ju snudd på den bästa man kan ha! wink

Det ska mer till än så för att få iväg bilen för egen maskin och om man hemskt gärna vill veta så finns säkert all information på nätet redan om man bara letar...

Fyndler
20 december 2017 · 175 Inlägg

Hilmer skrev:

Fyndler skrev:

Hilmer skrev:
Misstänker att larmet är urkopplat och inte fungerar!? Den svarta kontakten skall gå till larmrelät (210/211) via en adapterkabel, den gula ska i samma kabelhärva om det är den som kommer från blinkdioden uppe vid högtalaren på instrumentbrädan.

Varken larmet eller fjärrdosan till centrallåset funkar och det blinkar inga diaoder, så av någon anledning har förra ägaren kopplat ur det hmm Ser ingenstans där det skulle kunna kopplas in, får ta en nogrannare titt, börjar bli segt att låsa med nyckel varje gång hmm

Om larmrelät är urkopplat/demonterat så är detta ersatt med åtminstone ett startrelä för att bilen överhuvudtaget ska gå att starta, sitter på någon av platserna 210/211 där larmrelät också brukar sitta.
Reläerna är tydligt markerade och böjer du dig under panelen ytterligare så ser du dom.

För att återfå tillgång till larm/fjärrstyrt c-lås så får du ersätta startrelät med ett nytt larmrelä, finns att hitta på bl a tradera (tror faktiskt jag själv har ett till salu där) eller leta på skrotar osv.
Viktigt är att det är ett relä som inte är triggat, dvs att larmet har utlösts för då går det inte själv att återställa det. Så ett olarmat relä behövs, plugga in det på avsedd plats, sen kodar man in fjärrkontrollerna till larmet och sen ska allt fungera igen!

Okey då förstår jag, det sitter en kabel mellan två ställen, så sntar att det är den kablen som gör att bilen går att köra. För det kan inte vara orginal, där är bara en kabel som är satt mellan två platser på ett relä. Kan inte se något relä till larmet hmm Sen vet jag ju dock inte hur det ska se ut heller haha. Antar att jag får försöka hitta ett nytt relä som inte utlöst larmet. Frågan är om volvo säljer några sånna, lite surt att pka och köpa på skroten och sen funkar det inte

Volvo 850 T5 "T-Röd" (1994)
BMW 320i (2001)
Evildan
20 december 2017 ·

Fyndler skrev:

Hilmer skrev:

Fyndler skrev:

Varken larmet eller fjärrdosan till centrallåset funkar och det blinkar inga diaoder, så av någon anledning har förra ägaren kopplat ur det hmm Ser ingenstans där det skulle kunna kopplas in, får ta en nogrannare titt, börjar bli segt att låsa med nyckel varje gång hmm

Om larmrelät är urkopplat/demonterat så är detta ersatt med åtminstone ett startrelä för att bilen överhuvudtaget ska gå att starta, sitter på någon av platserna 210/211 där larmrelät också brukar sitta.
Reläerna är tydligt markerade och böjer du dig under panelen ytterligare så ser du dom.

För att återfå tillgång till larm/fjärrstyrt c-lås så får du ersätta startrelät med ett nytt larmrelä, finns att hitta på bl a tradera (tror faktiskt jag själv har ett till salu där) eller leta på skrotar osv.
Viktigt är att det är ett relä som inte är triggat, dvs att larmet har utlösts för då går det inte själv att återställa det. Så ett olarmat relä behövs, plugga in det på avsedd plats, sen kodar man in fjärrkontrollerna till larmet och sen ska allt fungera igen!

Okey då förstår jag, det sitter en kabel mellan två ställen, så sntar att det är den kablen som gör att bilen går att köra. För det kan inte vara orginal, där är bara en kabel som är satt mellan två platser på ett relä. Kan inte se något relä till larmet hmm Sen vet jag ju dock inte hur det ska se ut heller haha. Antar att jag får försöka hitta ett nytt relä som inte utlöst larmet. Frågan är om volvo säljer några sånna, lite surt att pka och köpa på skroten och sen funkar det inte

Knarkarlösningen jag beskrev och raderade.

Fyndler
20 december 2017 · 175 Inlägg

Evildan skrev:

Fyndler skrev:

Hilmer skrev:

Om larmrelät är urkopplat/demonterat så är detta ersatt med åtminstone ett startrelä för att bilen överhuvudtaget ska gå att starta, sitter på någon av platserna 210/211 där larmrelät också brukar sitta.
Reläerna är tydligt markerade och böjer du dig under panelen ytterligare så ser du dom.

För att återfå tillgång till larm/fjärrstyrt c-lås så får du ersätta startrelät med ett nytt larmrelä, finns att hitta på bl a tradera (tror faktiskt jag själv har ett till salu där) eller leta på skrotar osv.
Viktigt är att det är ett relä som inte är triggat, dvs att larmet har utlösts för då går det inte själv att återställa det. Så ett olarmat relä behövs, plugga in det på avsedd plats, sen kodar man in fjärrkontrollerna till larmet och sen ska allt fungera igen!

Okey då förstår jag, det sitter en kabel mellan två ställen, så sntar att det är den kablen som gör att bilen går att köra. För det kan inte vara orginal, där är bara en kabel som är satt mellan två platser på ett relä. Kan inte se något relä till larmet hmm Sen vet jag ju dock inte hur det ska se ut heller haha. Antar att jag får försöka hitta ett nytt relä som inte utlöst larmet. Frågan är om volvo säljer några sånna, lite surt att pka och köpa på skroten och sen funkar det inte

Knarkarlösningen jag beskrev och raderade.

Haha ja lite så, ska försöka få tag på ett nytt relä då smile

Volvo 850 T5 "T-Röd" (1994)
BMW 320i (2001)
Hilmer
20 december 2017 · 1 779 Inlägg
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang