2158
Sök

Vrida på nyckeln utan kamrem?

8 Inlägg
26 december 2017
Trådstartare
#1
Tjena jag har för närvarande ingen kamrem eller vattenpump på motorn, och jag råkade komma åt nyckeln, vred om i knappt ett ögonblick, kan jag har pajat ventilerna nu?

Får inte ny kamrem förens torsdag så kan inte bara sätta på och prova heller. Vad tror ni kan allt vara kört nu eller?

Tacksam för svar!
Ford Escort i 85 mk3

Edit: jag hade växel i
Senast redigerat av Yghtim (26 december 2017)

Fri fart för ett fritt folk!
14 849 Inlägg
26 december 2017
#2
Ja är det korta svaret men en sån där betvivlar jsg att det spelar någon roll       fast det är ju en Ford len normalt är det rätt ovanligt att en 2ventils motor tar i

Kör fort så hinner inget hända...

8 Inlägg
26 december 2017
Trådstartare
#3
Hmm lätt som både ja och nej de där? Jag tänkte att den möjligt vis kan ha klarat sig eftersom att jag knappt vred om, det va bara ett klick som hördes från motorn, den gick aldrig runt eller så jag bara kom åt nyckeln.

Fri fart för ett fritt folk!
14 849 Inlägg
26 december 2017
#4
haha det är svårt att säga beronde på motorn..  eftersom jag aldrig mekat ford motorer (tack och lov)
så kan jag inte svära på det men det normala på bensin motorer är att 16v motorer är det 99.99% att det slår ihop  medans en 8v motor är 99.99% att det inte gör.. men det finns undantag på dom båda

men det är bara hänga dit remmen och prova du märker om det fungerar eller inte smile

Kör fort så hinner inget hända...

6 694 Inlägg
26 december 2017
#5
Zetec motorerna är väldigt känsliga och har den vridit sig är det stor risk att du krökt en eller flera ventiler.
Sätt ihop och prova, eller lyft toppen om du vill vara säker

De/Dem

Fri fart för ett fritt folk!
14 849 Inlägg
26 december 2017
#6
xXSammy skrev:
Zetec motorerna är väldigt känsliga och har den vridit sig är det stor risk att du krökt en eller flera ventiler.
Sätt ihop och prova, eller lyft toppen om du vill vara säker

Du vet att det är en eskort från 1985 va?

Kör fort så hinner inget hända...

Svetsare
1 214 Inlägg
26 december 2017
#7
Går kamremmen av så krockar kolvar å ventiler på escorten.  Iaf på 1.6l maskin
Senast redigerat av Tyfors (26 december 2017)

(Bara fantasin sätter gränserna)

6 694 Inlägg
26 december 2017
#8
Growe skrev:
xXSammy skrev:
Zetec motorerna är väldigt känsliga och har den vridit sig är det stor risk att du krökt en eller flera ventiler.
Sätt ihop och prova, eller lyft toppen om du vill vara säker

Du vet att det är en eskort från 1985 va?

Hände inte så mycket mellan 85 och 95, bara att Zetec kom 91

De/Dem

4 234 Inlägg
26 december 2017
#9
Gränsfall om det är en JGA eller LPA-Spis med ett komp på 9,5:1

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

Evildan
26 december 2017
#10
spillolja skrev:
Gränsfall om det är en JGA eller LPA-Spis med ett komp på 9,5:1

Det kan ju vara en LRA eftersom ts skriver 1.6 i .

Men har inte motorn gått runt nämnvärt mycket då växeln tursamt nog låg i skulle jag tro att ventilsalladen uteblev.

8 Inlägg
26 december 2017
Trådstartare
#11
Evildan skrev:
spillolja skrev:
Gränsfall om det är en JGA eller LPA-Spis med ett komp på 9,5:1

Det kan ju vara en LRA eftersom ts skriver 1.6 i .

Men har inte motorn gått runt nämnvärt mycket då växeln tursamt nog låg i skulle jag tro att ventilsalladen uteblev.

Nej den har knappt rört sig alls, den har defenitivt inte gått ett helt varv, den har bara fått en liten snabbklick, vi snackar millimillisekunder här. Det är 1.6l och 8 ventiler. Kan gå ut och kolla under kåpan och se

Edit : jag ser ingenting som ser märkligt ut under ventilkåpan. Men topplocket vågar jag inte öppna. Får vänta tills kamremen kommer och se helt enkelt
Senast redigerat av Yghtim (26 december 2017)

10 164 Inlägg
26 december 2017
#12
Hur står märkningarna ?

För är det en kugg eller två så borde det inte göra något.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Evildan
26 december 2017
#13
Yghtim skrev:
Evildan skrev:
spillolja skrev:
Gränsfall om det är en JGA eller LPA-Spis med ett komp på 9,5:1

Det kan ju vara en LRA eftersom ts skriver 1.6 i .

Men har inte motorn gått runt nämnvärt mycket då växeln tursamt nog låg i skulle jag tro att ventilsalladen uteblev.

Nej den har knappt rört sig alls, den har defenitivt inte gått ett helt varv, den har bara fått en liten snabbklick, vi snackar millimillisekunder här. Det är 1.6l och 8 ventiler. Kan gå ut och kolla under kåpan och se

Edit : jag ser ingenting som ser märkligt ut under ventilkåpan. Men topplocket vågar jag inte öppna. Får vänta tills kamremen kommer och se helt enkelt

Jag missförstod tidigare.

58 kW? Med förgasare?
Troligtvis en LPA-motor vilket gör att jag tror att du problemfritt kan hänga på kamremmen och starta.

8 Inlägg
27 december 2017
Trådstartare
#14
Evildan skrev:
Yghtim skrev:
Evildan skrev:
Det kan ju vara en LRA eftersom ts skriver 1.6 i .

Men har inte motorn gått runt nämnvärt mycket då växeln tursamt nog låg i skulle jag tro att ventilsalladen uteblev.

Nej den har knappt rört sig alls, den har defenitivt inte gått ett helt varv, den har bara fått en liten snabbklick, vi snackar millimillisekunder här. Det är 1.6l och 8 ventiler. Kan gå ut och kolla under kåpan och se

Edit : jag ser ingenting som ser märkligt ut under ventilkåpan. Men topplocket vågar jag inte öppna. Får vänta tills kamremen kommer och se helt enkelt

Jag missförstod tidigare.

58 kW? Med förgasare?
Troligtvis en LPA-motor vilket gör att jag tror att du problemfritt kan hänga på kamremmen och starta.

Hmm nej någon förgasare är det inte? Direkt insprutning är det. Hur vet jag villken kw det är? Satt och letade en mall för att nolla motorn men jag vet inte villken som hör till min motor
Senast redigerat av Yghtim (27 december 2017)

Evildan
27 december 2017
#15
Yghtim skrev:
Evildan skrev:
Yghtim skrev:

Nej den har knappt rört sig alls, den har defenitivt inte gått ett helt varv, den har bara fått en liten snabbklick, vi snackar millimillisekunder här. Det är 1.6l och 8 ventiler. Kan gå ut och kolla under kåpan och se

Edit : jag ser ingenting som ser märkligt ut under ventilkåpan. Men topplocket vågar jag inte öppna. Får vänta tills kamremen kommer och se helt enkelt

Jag missförstod tidigare.

58 kW? Med förgasare?
Troligtvis en LPA-motor vilket gör att jag tror att du problemfritt kan hänga på kamremmen och starta.

Hmm nej någon förgasare är det inte? Direkt insprutning är det. Hur vet jag villken kw det är? Satt och letade en mall för att nolla motorn men jag vet inte villken som hör till min motor

http://catalog.meca.se/CarSelect.aspx?CategoryType_ID=1

Skriv ditt registreringsnummer i sökrutan uppe till höger så får du fram bilinformationen.

8 Inlägg
27 december 2017
Trådstartare
#16
Evildan skrev:
Yghtim skrev:
Evildan skrev:
Jag missförstod tidigare.

58 kW? Med förgasare?
Troligtvis en LPA-motor vilket gör att jag tror att du problemfritt kan hänga på kamremmen och starta.

Hmm nej någon förgasare är det inte? Direkt insprutning är det. Hur vet jag villken kw det är? Satt och letade en mall för att nolla motorn men jag vet inte villken som hör till min motor

http://catalog.meca.se/CarSelect.aspx?CategoryType_ID=1

Skriv ditt registreringsnummer i sökrutan uppe till höger så får du fram bilinformationen.

Ah perfekt!! 77kw är det tydligen!
HL16MFI heter motorn. 8 ventiler
Senast redigerat av Yghtim (27 december 2017)

8 Inlägg
29 december 2017
Trådstartare
#17
Det visade säg att det hade vridits några kuggar, min mekaniker skrattade när jag frågade om ventilerna hade förstörts. Han sa att en bensin motor har så stor kammare att kolven hinner inte upp för att slå i ventilerna så länge man inte ligger på väldigt höga varv.

Vi vred tillbaka axeln sen va det bara på med kamremen och köra.

Evildan
29 december 2017
#18
Yghtim skrev:
Det visade säg att det hade vridits några kuggar, min mekaniker skrattade när jag frågade om ventilerna hade förstörts. Han sa att en bensin motor har så stor kammare att kolven hinner inte upp för att slå i ventilerna så länge man inte ligger på väldigt höga varv.

Vi vred tillbaka axeln sen va det bara på med kamremen och köra.

Din mekaniker har fruktansvärt fel eftersom kolvhastigheten inte påverkar avståndet mellan ventil och kolvtopp. De flesta moderna bensinmotorer gör ventilsallad, eller kolv och ventil slår i varandra åtminstone, om du hänger av kamremmen och drar runt motorn på det vis du gjort.

Men, kul att du har en fungerande bil igen.

Fri fart för ett fritt folk!
14 849 Inlägg
29 december 2017
#19
Evildan skrev:
Yghtim skrev:
Det visade säg att det hade vridits några kuggar, min mekaniker skrattade när jag frågade om ventilerna hade förstörts. Han sa att en bensin motor har så stor kammare att kolven hinner inte upp för att slå i ventilerna så länge man inte ligger på väldigt höga varv.

Vi vred tillbaka axeln sen va det bara på med kamremen och köra.

Din mekaniker har fruktansvärt fel eftersom kolvhastigheten inte påverkar avståndet mellan ventil och kolvtopp. De flesta moderna bensinmotorer gör ventilsallad, eller kolv och ventil slår i varandra åtminstone, om du hänger av kamremmen och drar runt motorn på det vis du gjort.

Men, kul att du har en fungerande bil igen.

Den stora skillnaden mellan om ventiler kan klara sig eller inte har med med antalet ventiler att göra på bensin motorer rent generellt sätt   har inte skruvat en 16v motor som klarat sig när remmen gått av men mängder med 8v som hållit       har en topp från en diesel ligger där toppen klara ett kamremshaveri     visst högst otroligt men det var nog för den var 3cyl och på rätt ställe när remmen gick sönder

Kör fort så hinner inget hända...

7 745 Inlägg
3 januari 2018
#20
Growe  skrev:
Den stora skillnaden mellan om ventiler kan klara sig eller inte har med med antalet ventiler att göra på bensin motorer rent generellt

Snarare på om den har rakt uppåt stående ventiler eller om det är som på en "hemi".


Sök