Vilken kompressor för däckpumpning?

myggfritt
2 januari 2018 · 8 Inlägg

Funderar på att skaffa en kompressor för att b.la. pumpa vanliga bildäck men är osäker på vilken som räcker.  Vad är minimikraven på t.ex. luftmängd, arbetstryck och volym för att pumpa alla fyra däcken utan att man ska bli vansinnig för att det går långsamt?

Hittade dessa på Biltema:

Är denna för vek?
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl … 000033783/
Fri avgiven luftmängd, 6 bar: 54 l/min
Genomlupen cylindervolym: 118 l/min
Max. abetstryck: 8 bar / 0,8 MPa
Tankvolym: 8 l

"Mitt-emellan" kompressor
Kompressor OL 20-24
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl … 000033889/
Fri avgiven luftmängd, 6 bar: 85 l/min
Genomlupen cylindervolym: 201 l/min
Max. abetstryck: 8 bar / 0,8 MPa
Tankvolym: 24 l

Är denna onödigt kraftig?
Kompressor 30V-50
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl … 000033785/
Fri avgiven luftmängd, 6 bar: 195 l/min
Genomlupen cylindervolym: 412 l/min
Max. abetstryck: 10 bar / 1,0 MPa
Tankvolym: 50 l

Vilken tror ni duger? Skulle nån av dessa dessutom kunna användas smidigt som mutterdragare vid däckbyte?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 januari 2018 · 14 042 Inlägg

myggfritt skrev:
Funderar på att skaffa en kompressor för att b.la. pumpa vanliga bildäck men är osäker på vilken som räcker.  Vad är minimikraven på t.ex. luftmängd, arbetstryck och volym för att pumpa alla fyra däcken utan att man ska bli vansinnig för att det går långsamt?

Hittade dessa på Biltema:

Är denna för vek?
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl … 000033783/
Fri avgiven luftmängd, 6 bar: 54 l/min
Genomlupen cylindervolym: 118 l/min
Max. abetstryck: 8 bar / 0,8 MPa
Tankvolym: 8 l

"Mitt-emellan" kompressor
Kompressor OL 20-24
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl … 000033889/
Fri avgiven luftmängd, 6 bar: 85 l/min
Genomlupen cylindervolym: 201 l/min
Max. abetstryck: 8 bar / 0,8 MPa
Tankvolym: 24 l

Är denna onödigt kraftig?
Kompressor 30V-50
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl … 000033785/
Fri avgiven luftmängd, 6 bar: 195 l/min
Genomlupen cylindervolym: 412 l/min
Max. abetstryck: 10 bar / 1,0 MPa
Tankvolym: 50 l

Vilken tror ni duger? Skulle nån av dessa dessutom kunna användas smidigt som mutterdragare vid däckbyte?

"Mitt-emellan" duger bra till att pumpa däck men till mutterknackare är nog alla för små tycker jag. Du behöver nog minst 400-500 liter till detta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
it_mutt Avstängd
2 januari 2018 · 10 388 Inlägg

För att pumpa däck skulle antagligen den minsta göra jobbet.

Den största fungerar till passande mutterknack. Men, det hänger ju i sin tur på mutterdragarens specifikationer. Det du får titta på är ju "fri angiven luftmängd".

Luftmängdsmässigt är det inte så svårt att hitta något som klarar av att driva en mutterdragare, men, det är ju sjukligt tråkigt när maskinen i sig behöver gå igång efter varje lossad mutter. Så där tycker jag att 50l är för lite iaf. Även om 4-500L å andra sidan kanske är lite att ta i, men, iaf det dubbla (100L) så har man en relativt liten enhet, och inte "på gränsen" med luftreserv heller.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
2 januari 2018 ·

Varför inte köpa den minsta och en sådan här istället?

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elhand … 000022920/

Tyvärr är det någon okunnig planta som översatt produktbeskrivningen då maskinen drar muttrar och skruvar men självfallet inte bultar.

Senast redigerat av Evildan (2 januari 2018)

jaka54
2 januari 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Alla kompressorer du hänvisar till duger till att pumpa däck med och även till att sprutmåla med. Till mutterdragare bara den största.
Brorsan har en 3-fas, 4hk kompressor (Biltema) med 50 lit tank med 10m slang orkade den inte  lossa  hårt åtdragna hjulmuttrar. Nu hänger det visserligen ihop med flera faktorer , som mutterdragarens kraft, Kompressorns prestanda osv ...vad vi inte tänkte på var slangens innerdiameter.
Vi bytte till en blå, mjuk, armerad slang (Swedol) fortfarande 10m, med största innerdiametern de hade och nu gick det hur lätt som helst att lossa och dra hjulmuttrarna.
Så ett kort svar: Välj den största kompressorn om du har plats för och tänker använda luftdriven mutterdragare och ha inte för lång slang och inte slang med för liten innerdiameter.
-Själv så drar jag muttrarna för hand så jag vet att muttrarna inte dras för hårt.

Senast redigerat av jaka54 (2 januari 2018)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 januari 2018 · 14 042 Inlägg

Det är alltid lätt att köpa för liten kompressor. Ta till så att du vet att den räcker, gärna en 3-fas om du har möjlighet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
mb_pucken
2 januari 2018 · 5 087 Inlägg

Jag har en julas meec, 50L likt den på länken och den har funkat kanon fast den är något för liten för mina behov.
Den har plågats med både mutter och slipmaskin.
Att köra muttermaskin funkar helt ok om man byter ett hjul åt gången så den hinner ladda i mellan hjulen. Köp dock en ordentlig slang med grov diameter. Kör både 1/4" till blås och små maskiner men när muttermaskin plockas fram så kör jag 3/8". Har dock en dyrare muttermaskin.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
it_mutt Avstängd
2 januari 2018 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Alla kompressorer du hänvisar till duger till att pumpa däck med och även till att sprutmåla med. Till mutterdragare bara den största.
Brorsan har en 4hk kompressor (Biltema) med 50 lit tank med 10m slang orkade den inte  lossa  hårt åtdragna hjulmuttrar. Nu hänger det visserligen ihop med flera faktorer , som mutterdragarens kraft, Kompressorns prestanda osv ...vad vi inte tänkte på var slangens innerdiameter.
Vi bytte till en blå, mjuk, armerad slang (Swedol) fortfarande 10m, med största innerdiametern de hade och nu gick det hur lätt som helst att lossa och dra hjulmuttrarna.
Så ett kort svar: Välj den största kompressorn om du har plats för och tänker använda luftdriven mutterdragare och ha inte för lång slang och inte slang med för liten innerdiameter.
-Själv så drar jag muttrarna för hand så jag vet att muttrarna inte dras för hårt.

Om du har en fri luftmängd på 54L/min (visserligen vid 6bar) så är det ändå att ta i att rekommendera om du har en spruta som vill ha 115-120L/min ...eller som i vissa fall upp mot 200L/min.

Ja, det finns givetvis sprutor som det funkar med. Men, det går inte att säga rakt av.

Precis som med alla tryckluftsdrivna verktyg

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torsen
2 januari 2018 · 7 234 Inlägg

Vettemannen skrev:
Det är alltid lätt att köpa för liten kompressor. Ta till så att du vet att den räcker, gärna en 3-fas om du har möjlighet.

/Benny

X 2.
Har själv "bytt upp" mig 2 gånger.
För muttermaskin behövs närmare 400 minutliter vid mottryck.
Leder till 400v/3-fas-motor.
Tanken behöver inte vara större än 50 liter.

B t w så vill jag rekommendera "SCORPIO" ½" muttermaskin.
Stark och inte så luftkrävande.
Men otroligt smidig så att man kommer åt "över allt"(nästan).
Har totalt 4 muttermaskiner, men "SCORPIO:n" slår t o m min 3/4" HAMA.

torsen
2 januari 2018 · 7 234 Inlägg

Som portabel 12 v kompressor har jag en ARB i väska.
Samma som man använder till ARB pneumatiska differentialspärrar.
Klarar att fylla 4 st 35":are från 0,5 till 2.8 på cirka 30 minuter.
Men den kostade 3.700:- för snart 15 år sedan hos Rindab.
Man får vad man betalar för, om man vill ha kvalité.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang