3644
Sök

Varför byta vattenpump samtidigt med kamrem?

631 Inlägg
2 januari 2018
Trådstartare
Som framgick av min andra tråd om kamremsbyte så har jag bara kört 3500 mil sedan senaste kamremsbytet för sex år sedan (intervallet är fem år/12 000 mil) men min verkstad vill även byta vattenpumpen. Behövs verkligen det och varför hänger vattenpump och kamrem ihop så intimt (ja, jag vet att kamremmen driver pumpen men det betyder väl inte automatiskt att de är siamesiska tvillingar)? Vad är det värsta som kan hände om vattenpumpen går sönder?

Trucker
1 433 Inlägg
2 januari 2018
Det är ganska dumsnålt att inte byta vattenpumpen samtidigt, när remmen ändås byts, kostar så lite, om du mot all förmodan skulle säg 100mil senare få en vattenpump som börjar läcka pga att den är utsliten/gammal/tja whatever så måste du byta kamremmen igen och göra om hela jobbet, så därför är det lika bra att byta pumpen samtidigt som remmen smile

Om Vattenpumpen går sönder så cirkulerar inte kylarvattnet i motorn, den kan gå varm, topplockspackningen/blockpackingen/packningen mellan motorblocket och toppen (så alla vet vad som menas) kan slå sig och motorn börjar förbränna olja/kylarvatten, och man måste riva ner toppen/plana/byta packning osv osv,...

Så lägg den lilla kostnaden pumpen kostar, så är det bara tuta och köra sen, utan att slippa problem smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

519 Inlägg
2 januari 2018
vattenpump går trög och drar av remmen.

2 253 Inlägg
2 januari 2018
Byta vattenpump? Det gör väl dumsnåla.

I o f s befogat om den drivs av kamremmen, för det jobb som krävs då är samma som att byta just remmen.

Inte på t ex Passat 96 TDI.... då pumpen drivs av en annan rem än kamrem.

4 244 Inlägg
2 januari 2018
Meaganeowner skrev:
Inte på t ex Passat 96 TDI.... då pumpen drivs av en annan rem än kamrem.

Precis som på Renault 5 -1,7 från 1990
smile

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

Sök