Växellådsbyte Citroen C3 - Nybörjare

lucasosterberg
5 januari 2018 · 16 Inlägg

Hej!
En bekant till min farsa har en Citroen C3 2004 som dem tror att växellådan rasat på. Det hände när dem var ute och körde och har sen dess stått vid vägkanten många mil hemifrån. Då dem köpt ny bil, orkar inte åka och hämta den och vill inte få böter för den kan jag få köpa den mycket billigt.

Jag har hittat en fin passande växellåda för 3000kr men jag är osäker på om jag har kunskapen som krävs för att byta den. Jag har tillgång till verktyg och kan hyra garage med billift men nästintill ingen erfarenhet av att meka med bilar.
Jag har dock mekat mycket med mopeder, rivit isär och renoverat hela moppar och satt ihop igen (både motorer och chassi osv) så jag har ändå själva tänket hur man tar isär och sätter ihop saker och ting.

Eftersom att det är en framhjulsdriven bil antar jag att växellådan sitter mellan motorn och framaxeln, vilket lämnar mig med 2 alternativ:

1. Ta ur motorn och komma åt lådan ovanifrån (kanske t.o.m. följer med motorn upp). Känns svårare då motorn är kopplad till mycket.
2. Lossa och ta ner subframen som håller framaxeln och komma åt lådan därifrån. Känns som det enklare alternativet då subframen bara sitter med 4 bultar + stötdämparna. Dock måste styrningen kopplas ur, bromsarna måste lossas och en del kablar till styrservo osv.

Vilket tror ni är enklast?
Tror ni att det är något jag kan klara av trots att jag är en "nybörjare"?

Bilder från sprängskiss:

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226744/226744-39439c0fa68fb26690d543eafcb61383.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226744/226744-8cd0b2a648ad3124deeb4212b4f0b125.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226744/226744-4b35c285c216d24204321a5d10843fca.jpg

Någon som vet vart man hittar sprängskiss som visar hur de större delarna sitter i bilen? Alltså typ en överblick på hur allt sitter i relation till varandra.

Snabba svar uppskattas då jag åker och kollar på bilen imorgon och måste bestämma mig om det blir köp eller inte.

Jesper328
6 januari 2018 · 2 366 Inlägg

Noll erfarenhet av Citroën, men det minst bökiga lär bli att ta ner subframen.
Du kanske t.o.m klarar dig med att släppa lite på suben på den sida som lådan sitter på.

Som nybörjare så är det nog ingenting man gör på 4 timmar, så om du har tillgång till garage och lyft där den kan stå i 2 - 3 dagar så är det nog inga problem.
Annars är det väl bara att det lugnt och metodiskt.
En sådan här är bra att ha ( http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000021465/ ), alternativt bygga något liknande.

Up the RA
Utmarks-Loke
6 januari 2018 · 5 833 Inlägg

lucasosterberg skrev:
1. Ta ur motorn och komma åt lådan ovanifrån (kanske t.o.m. följer med motorn upp). Känns svårare då motorn är kopplad till mycket.
2. Lossa och ta ner subframen som håller framaxeln och komma åt lådan därifrån. Känns som det enklare alternativet då subframen bara sitter med 4 bultar + stötdämparna. Dock måste styrningen kopplas ur, bromsarna måste lossas och en del kablar till styrservo osv.

Vilket tror ni är enklast?
Tror ni att det är något jag kan klara av trots att jag är en "nybörjare"?

Låter som du tror motorn sitter ovanpå växellådan, som på gamla saab. Så tror jag inte det är, lådan sitter nog vid sidan av motorn. Jag har inte gjort det på denna bilmodell, men det brukar gå att lossa lådan och ta ut den uppåt utan att ta bort varken motor eller framvagnsbalk. Man kanske får plocka lös luftfilterburkar, slangar och annat som sitter i vägen ovanför men det brukar inte vara några problem. Ett par kablar till backljus och hastighetsmätare kanske måste lös, drivaxlarna måste lossas, mekanismen till växelspaken och kanske lite fler småsaker. Det är nog relativt enkelt men tar mycket tid. Inget man gör vid vägkanten men går bra hemma på garageuppfarten. Fast helst inte på vintern...

Utmarks-Loke
6 januari 2018 · 5 833 Inlägg

Men se till så det verkligen är lådan innan du plockar lös den. Det kanske är en drivknut som är kass, eller kopplingen eller något annat.

volvo245amazon
6 januari 2018 · 110 Inlägg

Har heller ingen erfarenhet av Slitosläng.
Säger nog som Jesper - ta ner hjälp ramen är nog enklast.
Om du får låna garage och får stå där ett tag. så beror det på priset du gav för bilen.
Köp en bra handbok - typ Haynes, ha tålamod och var noggrann.
Lycka till!

Utmarks-Loke
6 januari 2018 · 5 833 Inlägg

Enligt denna video tar man ut lådan neråt utan att varken ta ur motorn eller framvagnsbalken:
https://www.youtube.com/watch?v=7rOQmeqOSJ0
Går tydligen att byta på tre timmar för den som skruvat förr.

Denna video är mer detaljerad, här ser man att alla elektronikboxar sitter ovanför lådan och måste lossas:
https://www.youtube.com/watch?v=1Vi4zn0C6pU
Det kanske skiljer sig mellan olika årsmodeller, vad som sitter ivägen ovanför lådan

Senast redigerat av Svarte_Orm (6 januari 2018)

lucasosterberg
6 januari 2018 · 16 Inlägg

Har garage hemma som jag kan meka i och kan nog fixa nån anordning för att hålla motorn stabil. Tid har jag hur mycket som helst dem närmsta dagarna (julledigt) och sedan kan man ju meka på eftermiddagarna efter plugget.

Dem pratade om att det skulle kunna vara kopplingen, går det att avgöra innan man öppnar eller till och med på plats? Tänker om det är växellådan så bör man ju höra det ganska direkt att det skramlar när man släpper på kopplingen och bilen är igång och är det kopplingen så kommer den ju inte driva framåt alls eller väldigt lite? Och vågar man ens starta bilen ifall det nu skulle vara växellådan? Vill ju inte ha sönder nåt mer.

Tack för dem där videorna. Dem visar väldigt bra hur man gör och det ser inte jättekomplicerat ut, ett lagom svårt första projekt! Får ta det lungt och försiktigt och lära mig på vägen! Det blir nog ett köp smile

volvo245amazon
6 januari 2018 · 110 Inlägg

en fråga - vad får du ge för bilen???

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 januari 2018 · 13 734 Inlägg

volvo245amazon skrev:
en fråga - vad får du ge för bilen???

Funderade lite över det med..   Det är ju inte så att priserna på franska bilar är skyhöga..  Så det är knappt att en sån gratis lönar sig att byta låda på... Visst behövde jag en bil hade jag nog kunnat byta låda på en sån om jag fick den gratis men det är nära gränsen

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Jesper328
6 januari 2018 · 2 366 Inlägg

lucasosterberg skrev:
Har garage hemma som jag kan meka i och kan nog fixa nån anordning för att hålla motorn stabil. Tid har jag hur mycket som helst dem närmsta dagarna (julledigt) och sedan kan man ju meka på eftermiddagarna efter plugget.

Dem pratade om att det skulle kunna vara kopplingen, går det att avgöra innan man öppnar eller till och med på plats? Tänker om det är växellådan så bör man ju höra det ganska direkt att det skramlar när man släpper på kopplingen och bilen är igång och är det kopplingen så kommer den ju inte driva framåt alls eller väldigt lite? Och vågar man ens starta bilen ifall det nu skulle vara växellådan? Vill ju inte ha sönder nåt mer.

Tack för dem där videorna. Dem visar väldigt bra hur man gör och det ser inte jättekomplicerat ut, ett lagom svårt första projekt! Får ta det lungt och försiktigt och lära mig på vägen! Det blir nog ett köp smile

Prova att starta och se om den driver när du släpper upp kopplingen helt enkelt.
Om den inte driver så får man ju plocka ner och se över det, (före du köper en ny växellåda).
Behöver ju nödvändigtvis inte vara att växellådan är kaputt.

Hjälpte faktist en vars "växellåda hade pajat".
Så här såg kopplingen ut smile :

https://i.imgur.com/deNZMuU.jpg

Up the RA
lucasosterberg
6 januari 2018 · 16 Inlägg

Får nog ge kanske nån tusenlapp, max 2000kr. Kan säkert hitta grejjer att pruta på och överdriva lite extra när jag pratar om arbetet. Det är mest för att lära sig lite innan jag fyller 18 och skaffar en egen bil men tänker att några tusenlappar kan man säkert få in till sparbössa wink Dem ligger mellan 10-15k 04:orna på blocket och denna har mycket lägre mil än dem för 15k. Kamrem är också bytt nyligen bland annat så kan nog bli ett bra köp med lite tur. Växellåda har jag hittat en för 3000kr i bra skick kontrollerad hos ett bildelslager så det är inte så dyrt ändå, koppling ligger på 1500-2000kr helt nytt. Sen när den funkar blir det att putsa upp den rejält, besiktiga, ta några bra bilder å ut på blocket

xXSammy
6 januari 2018 · 6 569 Inlägg

att dömma på bilderna så ser det ut som att motor och växellåda sitter framför balken.
Behöver nog inte ens röra framvagnen då, mer än att släppa på drivaxlarna.

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 januari 2018 · 17 465 Inlägg

Lite beroende på vad det är för modell så ligger priserna för en bes & skatt bil på +10000 kronor och uppåt. Är det en 1.6 eller en XTR så sticker det iväg ytterligare.

Kan nog vara värt att fixa den. Sen är det väl upp till TS och se om den är i godtagbart skick. När man börjar riva med motor och annat så ska det kopplas ur diverseelanslutningar och detta kan strula om oturen är framme.

Men: Learn by doing är ett bra sätt att lära sig skruva och detta projekt är billigt.
Tror kopplingen havererat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
lucasosterberg
6 januari 2018 · 16 Inlägg

Det blev ett köp. 2000 fick jag ge för den, bara dem helt nya vinterdäcken täcker den summan och sen blir skrotvärdet bara en bonus i värsta fall smile Det gnisslar lite när man trycker in kopplingen, och den enda växeln som går i är 4:an. Dem hade tydligen kunnat köra den på 4:an till en parkering där den sedan blivit stående.

Känns ju inte som att det är kopplingen som är felet då växlarna inte går i som dem ska?

Tänker att det kanske är något mellan växelspaken och växellådan som är sönder, kan det vara värt att kolla upp? Den där känslan i växelspaken när en växel går i finns inte på dem andra växlarna, inget motstånd alls knappt.

Några idéer och tankar?

Evildan
6 januari 2018 ·

Kul och lagom första projekt. C3 är som i princip alla franska småbilar lättskruvad och logiskt konstruerad för att kunna repareras med enkla handverktyg.

Får du i växlarna när motorn är avstängd?
Då är det kopplingen.

Får du inte i växlarna oavsett motorn är på eller av samt oberoende om pedalen är nedtryckt eller ej?
Då är det länkade eller växellådan.

Jag tror som hybris på att kopplingen behöver bytas eller justeras.
Vad jag minns sitter det en vit eller gul plastmutter till hävarmen som nu i kylan kan ha sagt upp sig eller bara behöver justeras.

torsen
6 januari 2018 · 7 233 Inlägg

lucasosterberg skrev:
Snabba svar uppskattas då jag åker och kollar på bilen imorgon och måste bestämma mig om det blir köp eller inte.

Tycker du ska gå in på Citroenakuten och ställa fråga där.

volvo245amazon
6 januari 2018 · 110 Inlägg

Om du gett 2 tusen för en bil värt över 10 tusen har du råd att fixa till den.
Ta det lugnt och medodiskt så går det bra, man lär sig med tiden och alla är barn i början.
Du kan få en fin bil för lite pengar - lycka till!

lucasosterberg
6 januari 2018 · 16 Inlägg

Evildan skrev:
Får du i växlarna när motorn är avstängd?
Då är det kopplingen.

Växlarna går i utan problem när motorn är avstängd, med motorn på så är det nästintill omöjligt. Motorn (kopplingen) tjuter dessutom som en stucken gris när man försöker koppla så det är helt klart där felet ligger smile

lucasosterberg
6 januari 2018 · 16 Inlägg

volvo245amazon skrev:
Om du gett 2 tusen för en bil värt över 10 tusen har du råd att fixa till den.
Ta det lugnt och medodiskt så går det bra, man lär sig med tiden och alla är barn i början.
Du kan få en fin bil för lite pengar - lycka till!

Tänkte samma sak, det är sjukt billigt för den bilen och koppling kostar bara 1500-2000! Sen behöver den bara lite polering av lacken och en rejäl städning för att bli en riktigt fin bil! Det var antingen mig eller skroten och jag betalade bäst och fraktade bort den gratis wink

Känns som att jag har koll på vad som ska göras och tänkte även spela in med gopro på huvudet när jag tar isär allt så jag kan spela upp det baklänges sen om jag glömmer nåt.

Blir nog ett fint litet tillskott i första bil-kassan om allt går bra wink

Meaganeowner
6 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Började plocka ur lådan på en Passat TDI...
Skulle gå att smyga ur genom vänster hjulhus.

Det slutade med att jag lyfte ur hela drivpaketet. Låda och motor, rakt upp.
Så mycket enklare än att ligga o kräla under bilen.

I o f s var man tvingad till detta tidigare då man körde Saab V 4... Gick inte att ta något nedåt.

Men det är lättare att skruva med saker och ting, om du får ut paketet ur bilen
Garanterat

Senast redigerat av Meaganeowner (6 januari 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang