Har velat bygga denna bil i 15 år! Har hunnit samla på mig GTE delar som jag gillar. Det är en rullande renovering med bla kommande lakering, bygga starkare CIH motor med compressor, bättre chassi med renoverad GTE bakaxel... / Micke Gudsbarn
Jag gillar "Grand lux" looken med krom runt rutorna, baklysena, helkromade kofångare och kromade backspeglar Lite lyx på en i övrigt jävligt snikig bil skadar väl aldrig
Det är ett rätt omfattande projekt som från början var tänkt att bli ganska likt din bil med CIH motor endast och race stuk på utsidan. Men tiden går, ekonomin förbättras och planerna blir vildare... Målet nu är en 8k+ varvande 3.7 liters Audi V8a med crossover headers och individuella spjäll. Borde kunna sjunga rätt fint Förhoppningsvis ska jag kunna finstämma till ett avgassystem som gör att den låter ganska likt en gammal Cosworth DFV
Dr_snuggels skrev: om du ångar dej så angånde att ha crome så har jag liggandes till sedan.city.caravan
Ja man ångrar sij ju löpande hahahah. Jag gillar de mästa på kadetterna så jag har mer en gärna de mästa undanstoppat på hyllan. Jag tänkte ju också kika förbi dig vid tillfälle när du har en lucka för det
Det ska vi kunna lösa bjuder på kaffe och en runt tur kommer höra av mej i go tid så du hinner planera resan.är typ 10mil från götet
Bytte till gamla slitna gummina men kommer köpa nya vid nån större beställning av prylar. Ordnade upp lite elkablar också "trodde jag" Men jag kortslöt troligen soppa pumpen Men för övrigt blev det något bättre...
Fixade en ny bättre soppa-pump eftersom den gamla fick förkortad livstid! Monterade även tillfälligt soppa filter. Det blev också en tryckregulator som är lämpligt inställd för motorn "fanns inte tidigare men känns bra och i denna ska jag montera filtret så fort de kommer hem.
Den nymonterade ventilkåpan saknade vevhus ventilation - jag vill bygga med vakuum och oljeretur ner i tex oljetråget. Kommer antingen använda Saabs modell av oljeuppsamlare men helst kopiera den i aluminium.
Tänkte börja ett lite större projekt över lite längre tid. Vill bygga en en framvagn med Rekord skivor och GTE hasplåt, förstärkningar, fjädrar, stötdämpare krängare och bättre bussningar.. Jag har det långa alu-motorfästet men är på jakt efter det korta - säg till om nån har Men jag tog första steget till att grovblästra av balken på jobbet och ska ta en omgång till när tid finns!
Cassius skrev: Jag gillar "Grand lux" looken med krom runt rutorna, baklysena, helkromade kofångare och kromade backspeglar Lite lyx på en i övrigt jävligt snikig bil skadar väl aldrig
Det är ett rätt omfattande projekt som från början var tänkt att bli ganska likt din bil med CIH motor endast och race stuk på utsidan. Men tiden går, ekonomin förbättras och planerna blir vildare... Målet nu är en 8k+ varvande 3.7 liters Audi V8a med crossover headers och individuella spjäll. Borde kunna sjunga rätt fint Förhoppningsvis ska jag kunna finstämma till ett avgassystem som gör att den låter ganska likt en gammal Cosworth DFV
Låter ju kanon kul Jag gillar nog kromet också men här vill jag få det så olyxigt de går hahaha. Jag bygger på en kombi också - med det är ett vääääldigt stort projekt - men den ska få allt i kromväg tänker jag. Och de blir ett liknande motorpaket cih i den som jag har nu.
Vad väger V8an - låter som den kan bli lite framtung? Men är ju askul med vilda byggen!! Själv ville jag en gång sätta i en 350hk Saab motor i en Saab 75a. Men precis varje moment gick åt pipan och jag stod i ett tält där de rasa in snö _ så till slut välte jag motor med växellåda över en containerkant för hand (hushålls sopor) så Ragn Sells höll sig nog för garv...
Dr_snuggels skrev: om du ångar dej så angånde att ha crome så har jag liggandes till sedan.city.caravan
Ja man ångrar sij ju löpande hahahah. Jag gillar de mästa på kadetterna så jag har mer en gärna de mästa undanstoppat på hyllan. Jag tänkte ju också kika förbi dig vid tillfälle när du har en lucka för det
Det ska vi kunna lösa bjuder på kaffe och en runt tur kommer höra av mej i go tid så du hinner planera resan.är typ 10mil från götet
Fasen låter ju grymt!! Jag köper med mig en liten spädgris som vi kan grilla hahah
Ja man ångrar sij ju löpande hahahah. Jag gillar de mästa på kadetterna så jag har mer en gärna de mästa undanstoppat på hyllan. Jag tänkte ju också kika förbi dig vid tillfälle när du har en lucka för det
Det ska vi kunna lösa bjuder på kaffe och en runt tur kommer höra av mej i go tid så du hinner planera resan.är typ 10mil från götet
Fasen låter ju grymt!! Jag köper med mig en liten spädgris som vi kan grilla hahah
hahah nej inte grilla en spädgriss ehheh.kaffe är bättre
gudsbarn skrev: Låter ju kanon kul Jag gillar nog kromet också men här vill jag få det så olyxigt de går hahaha. Jag bygger på en kombi också - med det är ett vääääldigt stort projekt - men den ska få allt i kromväg tänker jag. Och de blir ett liknande motorpaket cih i den som jag har nu.
Vad väger V8an - låter som den kan bli lite framtung? Men är ju askul med vilda byggen!! Själv ville jag en gång sätta i en 350hk Saab motor i en Saab 75a. Men precis varje moment gick åt pipan och jag stod i ett tält där de rasa in snö _ så till slut välte jag motor med växellåda över en containerkant för hand (hushålls sopor) så Ragn Sells höll sig nog för garv...
Den är faktiskt nästan lättare än en CIH Runt 200kg med all kringutrustning och olja i ska dom väga. Men då får man komma ihåg att det är 7.5l olja, servopump, ac etc på dom också.
Block och toppar är ju i alu så de blir inte så tungt. Sen är dom rätt korta med, kortare än en CIH t ex (men längre än en OHV såklart, dom är ju hur små som helst!)
Som jämförelse kan jag nämna att en Ford smallblock, som är något mindre än en cheva smallblock, är ca 10cm längre än en Audi V8. Audis V10 motor är däremot lika lång som en FSB/CSB
Ang. framvagnen, kommer du köra på sänkfjädrar endast eller satsar du på justerbarhet? Inte jättesvårt att få in en coilover där nämligen, men hela rallyförstärkningskitet för framvagnsbalken är nog att rekommendera då du flyttar en stor del av belastningen från stötdämpartornet till balken istället
gudsbarn skrev: Låter ju kanon kul Jag gillar nog kromet också men här vill jag få det så olyxigt de går hahaha. Jag bygger på en kombi också - med det är ett vääääldigt stort projekt - men den ska få allt i kromväg tänker jag. Och de blir ett liknande motorpaket cih i den som jag har nu.
Vad väger V8an - låter som den kan bli lite framtung? Men är ju askul med vilda byggen!! Själv ville jag en gång sätta i en 350hk Saab motor i en Saab 75a. Men precis varje moment gick åt pipan och jag stod i ett tält där de rasa in snö _ så till slut välte jag motor med växellåda över en containerkant för hand (hushålls sopor) så Ragn Sells höll sig nog för garv...
Den är faktiskt nästan lättare än en CIH Runt 200kg med all kringutrustning och olja i ska dom väga. Men då får man komma ihåg att det är 7.5l olja, servopump, ac etc på dom också.
Block och toppar är ju i alu så de blir inte så tungt. Sen är dom rätt korta med, kortare än en CIH t ex (men längre än en OHV såklart, dom är ju hur små som helst!)
Som jämförelse kan jag nämna att en Ford smallblock, som är något mindre än en cheva smallblock, är ca 10cm längre än en Audi V8. Audis V10 motor är däremot lika lång som en FSB/CSB
Ang. framvagnen, kommer du köra på sänkfjädrar endast eller satsar du på justerbarhet? Inte jättesvårt att få in en coilover där nämligen, men hela rallyförstärkningskitet för framvagnsbalken är nog att rekommendera då du flyttar en stor del av belastningen från stötdämpartornet till balken istället
Är de så små De hade jag inte en aning om. Det är ju klart begränsande att bygga på CIH motorn "men gillar att de var Opels racetänk ca 1975 -79". Jag har många gånger klurat på andra "bättre" motoralternativ. Jag var inne på Saabs montorer i många omgångar men aldrig v8 dock. Men när du säger det så är det nog väldigt lämpligt. V8an är ju att ta steget ut och bygga vilt och inspirerat (jag gillar verkligen attityden i ditt bygge). CIH är ju bara att upprepa Opels koncept (går inte att misslyckas)
Att bygga på Volvo, Saab eller BMW - då tycker jag (personligen) att man kan blanda allt hej vilt på bilen annan inredning, andra baklysen - behöver ju inte va en Kadett ens... Bara bilen blir buskul! V8an sticker ut klart mer på alla vis - skulle va kul att få höra när den startas!!
I mitt fall blir det "Kadett fabrik" med nästan osynliga förändringar. Jag vill göra några TIG svetsade detaljer och bygga insprut. Kanske montera skärmbreddare och göra huv, skärmar, baklucka i kolfiber och lacka i bilens slutliga färg (så kolfibret inte syns/märks)
Så framvagnen får sina förstärkningar precis som orginal och GTE fjädrar och stötdämpare. Lite tråkigt och uttjatat
CIH'n är för tiden en ganska bra motor. Går ju bygga riktigt potenta 2.5or med 2v topp, 270-280hk går säkerligen få ut om man bara vill som sugmotor. Sen är vevar och block riktigt stadiga så överladdar man går de komma väldigt långt med!
Cassius skrev: CIH'n är för tiden en ganska bra motor. Går ju bygga riktigt potenta 2.5or med 2v topp, 270-280hk går säkerligen få ut om man bara vill som sugmotor. Sen är vevar och block riktigt stadiga så överladdar man går de komma väldigt långt med!
Jo jag klurar ju på att bygga om och montera Omega 3000 topp som sågas av. Behålla bottendelen och längre fram kanske ombyggnad för turbo eller kompressor. Jag har börja kolla lite möjligheter för bygget. Tanken är att det ska se ut som om opel byggt bilen - väldigt nära fabrikskänsla.
Det finns inte så roliga bilder att uppdatera med, jag har bytt övre bärarmar då de gamla var helslut. Jag montera rostiga och fula - så ingen bild på skiten. Spar bilderna till framvagnen som får fina delar rakt igenom.
Jag letar lite roliga delar och hoppas kunna montera delarna ganska snart - men de blir en överraskning!! Hoppas ni kommer gilla det!!
Det är rejält mycke jobb med en 16v topp till dom motorerna, bara så du är medveten om det
Gjutjärnstopparna går få bra fart på, finns egentligen ingen anledning att gå över till 16v om du inte satsar på 280+hk som sugmotor eller 1000+hk överladdat. Du får räkna med 10-20 000 bara för att få ihop toppen fungerande, ska du sen porta, byta ventiler etc så drar de iväg rejält. Satsar du på ett fullrace 8v topp så kommer den kosta ett par tiotusingar mindre klar. Bara så du är medveten om det
Det är riktigt ballt med 16v topparna, och dom motorerna har en riktigt härlig sång! Men ska du gå den vägen så gå den för att det är din vision, inte för att du vill få mer effekt. Då klarar du dig gott med std sakerna En 2 liters CIH kan du få att varva 9-10 000 rpm t ex, en sån motor har sin egna stil med, precis som en 16v
Cassius skrev: Det är rejält mycke jobb med en 16v topp till dom motorerna, bara så du är medveten om det
Gjutjärnstopparna går få bra fart på, finns egentligen ingen anledning att gå över till 16v om du inte satsar på 280+hk som sugmotor eller 1000+hk överladdat. Du får räkna med 10-20 000 bara för att få ihop toppen fungerande, ska du sen porta, byta ventiler etc så drar de iväg rejält. Satsar du på ett fullrace 8v topp så kommer den kosta ett par tiotusingar mindre klar. Bara så du är medveten om det
Det är riktigt ballt med 16v topparna, och dom motorerna har en riktigt härlig sång! Men ska du gå den vägen så gå den för att det är din vision, inte för att du vill få mer effekt. Då klarar du dig gott med std sakerna En 2 liters CIH kan du få att varva 9-10 000 rpm t ex, en sån motor har sin egna stil med, precis som en 16v
Jo jag håller på att forska kring det, men ja dyrt är det... Men jag är väldigt taggad på 16 ventilsgrejen. Men just nu kollar vad jag behöver för delar och pris på dem.
Tror detta hängde inplastat i 4 år. Så jag är glad att få montera det. Jag har också dörrar jag tror är i bättre skick en de som är monterade som jag kanske byter till.
Om nån funderar på att göra nått liknande så kan de vara bra att veta att det är olika bredder mellan lysena på sena och nya fronten. Så värken grill och grillens fästen eller lysen stämmer då.