Evildan
22 januari 2018
·
jaka54 skrev:
Hej!
Min 29 år gamla Audi 100 Avant med 2lit motorn på 115hk (RT-motorn) drar ingen olja alls!
Problemet med motorer som drar mycket olja ,och det är nog inte bara "VAG-kärror", är nog att bilfabrikanter sen ett antal år tillbaka gör allt vad de kan för att minska bensinförbrukningen och då är ett sätt att klara det att minska friktionen i motorerna!
Det betyder att ha större kolv/cylinder passningar samt kolvringar som inte "tätar så bra",vilket får till föjd att olja kan passera rakt ut i avgaserna.
En annan faktor är att tillverkare rekommenderar 3000mila service.Byter man olja och filter efter 1000-1500mil så tror åtminstone jag att problemen med stor oljekonsumtion och slitna kamkjedjor/släpskenor drastiskt skulle minska.
En tredje faktor till att vissa bilar drabbas beror säkert på att vissa av oss inte bryr oss ett dugg om vad som finns under huven , utan bara har bilen för att ta oss från A till B.
Y169 skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Min 29 år gamla Audi 100 Avant med 2lit motorn på 115hk (RT-motorn) drar ingen olja alls!
Problemet med motorer som drar mycket olja ,och det är nog inte bara "VAG-kärror", är nog att bilfabrikanter sen ett antal år tillbaka gör allt vad de kan för att minska bensinförbrukningen och då är ett sätt att klara det att minska friktionen i motorerna!
Det betyder att ha större kolv/cylinder passningar samt kolvringar som inte "tätar så bra",vilket får till föjd att olja kan passera rakt ut i avgaserna.
En annan faktor är att tillverkare rekommenderar 3000mila service.Byter man olja och filter efter 1000-1500mil så tror åtminstone jag att problemen med stor oljekonsumtion och slitna kamkjedjor/släpskenor drastiskt skulle minska.
En tredje faktor till att vissa bilar drabbas beror säkert på att vissa av oss inte bryr oss ett dugg om vad som finns under huven , utan bara har bilen för att ta oss från A till B.
TACK!! äntligen nån som fattar.
RitPer skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Min 29 år gamla Audi 100 Avant med 2lit motorn på 115hk (RT-motorn) drar ingen olja alls!
Problemet med motorer som drar mycket olja ,och det är nog inte bara "VAG-kärror", är nog att bilfabrikanter sen ett antal år tillbaka gör allt vad de kan för att minska bensinförbrukningen och då är ett sätt att klara det att minska friktionen i motorerna!
Det betyder att ha större kolv/cylinder passningar samt kolvringar som inte "tätar så bra",vilket får till föjd att olja kan passera rakt ut i avgaserna.
En annan faktor är att tillverkare rekommenderar 3000mila service.Byter man olja och filter efter 1000-1500mil så tror åtminstone jag att problemen med stor oljekonsumtion och slitna kamkjedjor/släpskenor drastiskt skulle minska.
En tredje faktor till att vissa bilar drabbas beror säkert på att vissa av oss inte bryr oss ett dugg om vad som finns under huven , utan bara har bilen för att ta oss från A till B.
Snyggt sammanfattat!
Det är då mycket märkligt att vissa märkens lågfriktionsmotorer förbrukar mer olja än andra trots identiska serviceintervaller?
Nej det är inte märkligt, det är skillnaden på kvalité och (ospecifierade tillverkare) kort och gott.
Pst; https://www.carcomplaints.com/news/2014 … suit.shtml
Senast redigerat av Evildan (22 januari 2018)