Tappad oljeplugg - en dyr och väldigt tråkig historia.

DAPMOT
30 januari 2018 · 20 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225730/225730-b798d2ffecb0964f03dfcaef101c4768.jpg

Tänkte dela mitt senaste bilköp som blev till en katastrofal historia.


Dagarna efter nyår 2018 så köpte vi en Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 2013, privat på blocket. Vi behövde en större familjebil då vi sedan några månader tillbaka är 5 personer i familjen.

Häromdagen (3 veckor efter bilköpet) Så började bilen indikera lågt oljetryck. Lampan blinkade till ngn gång sen slocknade den. Jag körde en bit till då jag tänkte kontrollera bilen när vi ändå strax var hemma. Dock så började lampan lysa och indikera att jag skulle stanna vilket jag gjorde. Tittade under bilen där där det droppade olja under motorn. Jag och barnen fick gå sista biten hem och ringde bärgaren som körde den till verkstan, varpå man konstaterade att oljepluggen hade skruvat upp sig själv (den låg kvar på plastkåpan under motorn).

Litet missljud från motorn och tjutande missljud från turbon efter oljepluggen skruvats tillbaka och ny olja fyllts på. Bilen servades på verkstad för drygt ett år sedan, så vad man tror är att ngn har bytt olja själv innan jag köpte bilen och inte dragit pluggen ordentligt.

Jag krävde blocketförsäkring av säljaren innan jag köpte bilen. Men If vägrar att ta skadan eftersom att det inte var ngt “fel” på bilen, sen hör det till saken att det fattades ett par servicar för några år sedan (det har ju iofs inget med skadan i sig att göra men enligt vilkoren måste boken vara komplett). Helförsäkringen täcker inte heller då det inte rör sig om ngn olycka eller skadegörelse. Jag kan heller inte på ngt sätt bevisa att säljaren har bytt olja på bilen.

Jag måste alltså bekosta reparationen helt själv. Jag har fått en offert på en utbytesmotor (från Nordic Motorcenter AB) som gått 5k mil. En mitsubishiverkstad i Göteborg kan köpa in den och installera för 75 000 - 80 000 kr. Höll på att trilla av stolen när jag fick den presenterad för mig!

Jag har inte hämtat bilen från verkstaden än där den står nu, frågan är hur länge den kommer hålla innan den skär ihop.

Inte direkt så jag skrattar…

Så nu håller jag på att leta en beggad motor på bildelsbasen, laga.se. Kollar även i Norge, Danmark, Finland. Men de dieselmotorerna är svåra att få tag på och går knappast hitta under 30-35k. Har fått en hint om att arbetskostnaden ska ligga på 15-20k på ett sådant jobb. Rimligt?

Så om ngn kan lära sig ngt av detta eller om jag kan få ngt hjälpande tips om var man kan hitta en motor så blir jag lite gladare.

Tjo!

Senast redigerat av emilf (30 januari 2018)

spillolja
30 januari 2018 · 4 020 Inlägg

ebay.de ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
xXSammy
30 januari 2018 · 6 569 Inlägg

Är ganska säker på att det är 2.2 PSA diesel som sitter i

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Ford/ … M-1698716/
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Ford/ … -35242215/

Går att flytta över det mesta men grundmotorn är nog detsamma

De/Dem
Mrsaab99turbo
30 januari 2018 · 103 Inlägg

Behöver ju inte vara säljaren som har bytt oljan utan oljepluggen kan varit dåligt dragen tidigare och lossnat av vibrationer.

Ett kortsiktigt billigare alternativ är att byta till beg elller ny turbo och köra med den om inte missljudet från motorn är för kraftigt.

DAPMOT
30 januari 2018 · 20 Inlägg

Mrsaab99turbo skrev:
Behöver ju inte vara säljaren som har bytt oljan utan oljepluggen kan varit dåligt dragen tidigare och lossnat av vibrationer.

Ett kortsiktigt billigare alternativ är att byta till beg elller ny turbo och köra med den om inte missljudet från motorn är för kraftigt.

Både verkstaden och skadeteknikerna säger att det är osannolikt att en plugg kan släppa efter ett år. Snarare att de sitter tightare istället. Jag har inte lyckats googla fram ngt scenario heller och då har jag svart bälte på googling wink

Ja, det kan ju vara ett alternativ med. Vet inte hur krångligt det är att byta turbo på outlander. Kan tänka mig att göra det själv om det inte kräver att man behöver lyft.

jaka54
30 januari 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Vad är det för fel på bilen? Du säger att det finns ett missljud från motorn och att turbon tjuter?
Vad härstammar missljudet ifrån? Vad säger meknikerna på firman där du lämnade in bilen? -Att det tjuter lite betyder ju inte att det är ett allvarligt problem och att motorn direkt måste bytas.
Att turbon tjuter betyder heller inte att du nödbändigvis behöver byta den.

Ett tips vid framtida bilköp. Byt alltid olja och filter direkt när du köpt bilen och gör det själv , då vet du tt det blir ordentligt gjort och att oljepluggen är åtdragen!

DAPMOT
30 januari 2018 · 20 Inlägg

xXSammy skrev:
Är ganska säker på att det är 2.2 PSA diesel som sitter i

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Ford/ … M-1698716/
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Ford/ … -35242215/

Går att flytta över det mesta men grundmotorn är nog detsamma

Mjae. Det är outlander generation 3 med mitsubishimotor. Tror de avslutade sammarbetet med PSA 2011.
Annars hade det blivit lite lättare att hitta en motor.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 januari 2018 · 14 042 Inlägg

emilf skrev:

Mrsaab99turbo skrev:
Behöver ju inte vara säljaren som har bytt oljan utan oljepluggen kan varit dåligt dragen tidigare och lossnat av vibrationer.

Ett kortsiktigt billigare alternativ är att byta till beg elller ny turbo och köra med den om inte missljudet från motorn är för kraftigt.

Både verkstaden och skadeteknikerna säger att det är osannolikt att en plugg kan släppa efter ett år. Snarare att de sitter tightare istället. Jag har inte lyckats googla fram ngt scenario heller och då har jag svart bälte på googling wink

Ja, det kan ju vara ett alternativ med. Vet inte hur krångligt det är att byta turbo på outlander. Kan tänka mig att göra det själv om det inte kräver att man behöver lyft.

Detta är ju ren och skär otur. De flesta kastar sig inte under bilen när man köper den för att kolla om pluggen sitter ordentligt. Sen så är det ju som i ditt fall en massa kåpor ivägen. Näe, sorry...ren otur helt enkelt. Lider med dig och kostnaderna som du beskriver kan nog stämma.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (30 januari 2018)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Muttley
30 januari 2018 ·

Kolla Tyskland med,  brukar vara billigt och bra smile

Har varit med om något liknande scenario.  Dock sprang de läck i växellådan ca 20 mil efter den fått en sprillans ny låda.
Bytt av volvoverkstad med fullstämplad utbildningsbok för mekanikern smile    De glömde en del saker.
Så den fick bytt 2 lådor på mindre än 2 dagar.

Det är högst osannolikt att de var oljebytet för 1 år sedan som spökar utan de är ganska nyligen.  Såg filtret nytt ut ?

DAPMOT
30 januari 2018 · 20 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vad är det för fel på bilen? Du säger att det finns ett missljud från motorn och att turbon tjuter?
Vad härstammar missljudet ifrån? Vad säger meknikerna på firman där du lämnade in bilen? -Att det tjuter lite betyder ju inte att det är ett allvarligt problem och att motorn direkt måste bytas.
Att turbon tjuter betyder heller inte att du nödbändigvis behöver byta den.

Ett tips vid framtida bilköp. Byt alltid olja och filter direkt när du köpt bilen och gör det själv , då vet du tt det blir ordentligt gjort och att oljepluggen är åtdragen!

Jag har varit å lyssnat på bilen. Det knackar lite från motorn. Men teknikerna kan inte avgöra om det direkt låter mer när man varvar, från tex. lager etc. Sen "viner" det från turbon när man gasar. Jag har ingen koll på turbo och vad det är som gör att det tjuter? De på verkstan säger att bilen kan hålla i 2 veckor eller i ngr år, omöjligt att avgöra. Turbon kommer förmodligen ge sig först iallafall, sa de.
Tänker väl att jag hämtar bilen och testar den lite. Sen vill inte bli stående ngnstans med trötta barn och hungriga barn.

Tack för tipset. Det kommer jag garanterat att göra!

Utmarks-Loke
30 januari 2018 · 5 833 Inlägg

I det läget hade jag nog provkört bilen en del innan jag kastade ut stora pengar på ny motor. Kanske gett mig ut på långtur med någon kamrat hemma redo att komma om bilen rasar. Om inte felet förvärrats efter 10-20 mil är det nog okay att använda bilen till vardags och fortsätta se hur det utvecklar sig

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 januari 2018 · 13 736 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
I det läget hade jag nog provkört bilen en del innan jag kastade ut stora pengar på ny motor. Kanske gett mig ut på långtur med någon kamrat hemma redo att komma om bilen rasar. Om inte felet förvärrats efter 10-20 mil är det nog okay att använda bilen till vardags och fortsätta se hur det utvecklar sig

både och...  skulle personligen riva tråget och kolla på lagrena. 
om dom ser bar ut skulle jag utan tvekan bara köra..   det är ju synd att det bara är reservdelsbytare idag på verkstäderna..  jag hade frågat kunden direkt om jag ska riva tråget och kolla lagrena..  utan att ens ha en annan tanke

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
DAPMOT
30 januari 2018 · 20 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
I det läget hade jag nog provkört bilen en del innan jag kastade ut stora pengar på ny motor. Kanske gett mig ut på långtur med någon kamrat hemma redo att komma om bilen rasar. Om inte felet förvärrats efter 10-20 mil är det nog okay att använda bilen till vardags och fortsätta se hur det utvecklar sig

Ja, men det kanske är en plan. Tänker att man tecknar en assistansförsäkring med så har man lite backup. Skulle kosta 477/år. typ: http://www.falcksverige.se/assistance/faq/

DAPMOT
30 januari 2018 · 20 Inlägg

Growe skrev:

Svarte_Orm skrev:
I det läget hade jag nog provkört bilen en del innan jag kastade ut stora pengar på ny motor. Kanske gett mig ut på långtur med någon kamrat hemma redo att komma om bilen rasar. Om inte felet förvärrats efter 10-20 mil är det nog okay att använda bilen till vardags och fortsätta se hur det utvecklar sig

både och...  skulle personligen riva tråget och kolla på lagrena. 
om dom ser bar ut skulle jag utan tvekan bara köra..   det är ju synd att det bara är reservdelsbytare idag på verkstäderna..  jag hade frågat kunden direkt om jag ska riva tråget och kolla lagrena..  utan att ens ha en annan tanke

Ja men så är det ju. Det första dom gjorde va ju att rekommendera ett motorbyte och en offert på 75-80k sen hoppas på att kunden har deg i madrassen. Det är väl mer vinst och mindre "kladd & pill" för firman. Vet inte hur mkt tid det skulle ta att riva tråget och byta lager? Men det kanske inte är ngr fantasisummor.

DAPMOT
30 januari 2018 · 20 Inlägg

Muttley skrev:
Kolla Tyskland med,  brukar vara billigt och bra smile

Har varit med om något liknande scenario.  Dock sprang de läck i växellådan ca 20 mil efter den fått en sprillans ny låda.
Bytt av volvoverkstad med fullstämplad utbildningsbok för mekanikern smile    De glömde en del saker.
Så den fick bytt 2 lådor på mindre än 2 dagar.

Det är högst osannolikt att de var oljebytet för 1 år sedan som spökar utan de är ganska nyligen.  Såg filtret nytt ut ?

Ja det såg ju rätt fräscht ut (även motorutrymmet). Och andra sidan hade inte bilen gått långt det senaste året (till och från jobb) och stått i garage då den inte användes.

Brådhis * Voff voff *
30 januari 2018 · 10 277 Inlägg

Muttley skrev:
Det är högst osannolikt att de var oljebytet för 1 år sedan som spökar utan de är ganska nyligen.  Såg filtret nytt ut ?

Framförallt: Vad var det för märke på filtret? Är det märket samma som firman som servade den sist använder...?

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (30 januari 2018)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
DAPMOT
30 januari 2018 · 20 Inlägg

Brådhis skrev:

Muttley skrev:
Det är högst osannolikt att de var oljebytet för 1 år sedan som spökar utan de är ganska nyligen.  Såg filtret nytt ut ?

Framförallt: Vad var det för märke på filtret? Är det märket samma som firman som servade den sist använder...?

//Brådhis

Jo, men det var ett Mahle-filter, som ad-bildelar (där den senast var servad) använder och säljer. Likaså Mekonomen mm.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 januari 2018 · 13 736 Inlägg

Lite roligt att dom påstår att det är osannolikt att pluggen släpper efter ett år...   Det går ju omöjligt att gissa hur lång tid det tar innan den skruvar ur sig..  För den kan hålla tätt till dom sista 2varven...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
it_mutt Avstängd
31 januari 2018 · 10 388 Inlägg

Growe skrev:
Lite roligt att dom påstår att det är osannolikt att pluggen släpper efter ett år...   Det går ju omöjligt att gissa hur lång tid det tar innan den skruvar ur sig..  För den kan hålla tätt till dom sista 2varven...

Givetvis inte samma sak, men; jag hade ett oljefilter som lossnade "lite" (tillräckligt för att det skulle börja läcka lite) efter 1100mil och nästan 1 år, så visst kan det hända. Skruvade åt och sen satt det där det skulle några mil till, tills det var dags för service.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 januari 2018 · 13 736 Inlägg

it_mutt skrev:

Growe skrev:
Lite roligt att dom påstår att det är osannolikt att pluggen släpper efter ett år...   Det går ju omöjligt att gissa hur lång tid det tar innan den skruvar ur sig..  För den kan hålla tätt till dom sista 2varven...

Givetvis inte samma sak, men; jag hade ett oljefilter som lossnade "lite" (tillräckligt för att det skulle börja läcka lite) efter 1100mil och nästan 1 år, så visst kan det hända. Skruvade åt och sen satt det där det skulle några mil till, tills det var dags för service.

Jo med bilar finna det ingen logik  utan det är slumpen som avgör.    Det kan Lika gärna varit någon sur granne som släppt skiten på natten  (osannolikt eftersom kåpan satt under motor)     men skulle gissa på att dom visste om ett oljeläckage som varit en längre stund och derför sålde dom den   och nu släppte pluggen.       Att inte dra pluggen är nog något en verkstad gör snarare än en hemma brytare.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang