Motorhaveri Renault Scenic 1,6 16V, frågor!

Hilmer
30 januari 2018 · 1 776 Inlägg

Svärmors Renault Grand Scenic 2010 med 1,6l 16V (etanol) stannade för henne i går med ett brak.
Tog hem bilen för felsökning:

*Kamremmen sitter på som den ska, bra spänst och inte så mycket som ett märke på remmen eller andra antydningar på att den ska ha hoppas över, såg dessutom ut att ligga rätt på markeringarna (kl.12 på alla dreven). Storservice med kamremssats och vattenpump i höstas enligt serviceboken.

*Tändstiften kontrollerade, 1, 2 och 4 UA, 3:ans stift fullkomligt mosat.

*Inspekterade cylindrarna med kamera, inga märken i 1, 2 eller 4, men i 3:ans cylinder råder det kaos!
Ventilerna är borta, hål i kolven eftersom den varit så pass långt uppe att stiftet typ gått rakt igenom.
Motorn går ej runt fullt ut, 3:ans kolv har inte plats att vända mot toppen.

Jag får inte ihop det, om remmen kommit fel vid bytet så skulle bilen inte gått som vanligt i x månader innan ett sånt här haveri. Och om remmen inte heller har tuggat över så ligger ju i så fall felet i bottendelen, eller!?
Jag är inte alls bekant med Renault så jag tar tacksamt emot idéer på vad som egentligen kan ha hänt eller rättare sagt vad som kan ha orsakat detta haveri!

Brådhis * Voff voff *
30 januari 2018 · 10 244 Inlägg

Hade det varit remmen hade ju knappast tändstiftet blivit mosat. Det sitter ju på samma plats under samtliga takter.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Xebers76
31 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Kan vara så enkelt att en ventil lossnat

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 januari 2018 · 13 673 Inlägg

Som sagt saker kan släppa   går knaster sönder eller en ventilfjäder så kan det sluta illa   kan även vara en vevstake som gått av.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
31 januari 2018 · 5 813 Inlägg

Motorn lär behöva bytas så du får plocka isär den gamla sedan och dissekera, och posta lite bilder för oss här att kolla på och förfäras över

Hilmer
31 januari 2018 · 1 776 Inlägg

Tack för svaren!
Jag tycker själv det är mysko så tusan, finns liksom ingen logik i det så som jag kolla på det igår.
Vevstake är ju ett alternativ, för kolven rör sig ju inte som den ska, och framför allt så är ju kolven inte på rätt ställe om den kan krascha mot toppen.

Vi får se vad som händer, jag har ju ett jättekul samtal till svärmor att göra idag...

Hilmer
31 januari 2018 · 1 776 Inlägg

Efter att ha pratat med 6st mekaniker (varav 2st på Volvo) har jag nu mer eller mindre konstaterat att det handlar om att oljetrycket på något sätt förlorats till tredje cylinderns vevstake, det är ju endast denna som är skadad, kan inte hitta några spår av skador i de andra eller något annat som tyder på att det skulle vara remmen som rappat över eller att kamaxeln skulle skurit t ex.
Begagnad motor är beställd och kommer i morgon.

torsen
31 januari 2018 · 7 198 Inlägg

Bilen är ju inte 10 år, men har den körts över 10.000 mil och är helförsäkrad?
Jag tänker på maskinskadeförsäkringen/-garantin.

Hilmer
31 januari 2018 · 1 776 Inlägg

torsen skrev:
Bilen är ju inte 10 år, men har den körts över 10.000 mil och är helförsäkrad?
Jag tänker på maskinskadeförsäkringen/-garantin.

Har rullat mer än så!
Har fått tag på en motor som gått 3300mil så även om den kostade en del så kommer bilen att bli som ny igen! smile

Utmarks-Loke
31 januari 2018 · 5 813 Inlägg

Som en ny renault wink

Hilmer
31 januari 2018 · 1 776 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Som en ny renault wink

Ja jo, var lite otydlig där... Haha!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 januari 2018 · 17 380 Inlägg

Har svärmor provat en för låg växel i 100 km/h..?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hilmer
31 januari 2018 · 1 776 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har svärmor provat en för låg växel i 100 km/h..?

Detta skedde strax utanför garaget så nej.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 februari 2018 · 13 673 Inlägg

Hilmer skrev:

Hybrid_ skrev:
Har svärmor provat en för låg växel i 100 km/h..?

Detta skedde strax utanför garaget så nej.

Man vet ju aldrig...   Polarns styvson sa att åkgräsklipparen inte startade när han skulle klippa...   Där hade vevstake  hoppat genom blocket...   Mitt i natten av sig själv.     Hon kanske varit ute och kört streetracing med inte vill erkänna det.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hilmer
3 februari 2018 · 1 776 Inlägg

Nu har verkstan som skulle bytt motor backat så nu lutar det åt att jag får ta tag i det själv för att det inte ska springa iväg i mer pengar än vad bilen är värd.

Det är rätt dåligt med plats upptill så jag är rädd för att man tvingas ta den neråt, och att göra det utan billyft blir lite jobbigt, alternativet är ju då att riva hela fronten för att kunna få ut motor/låda den vägen...
Så är det någon som har kunskap kring byte av motor på dessa bilar eller någon typ av guide vore jag tacksam för jag vill ha lite mer kött på benen innan jag tar mig på något som sedan visar sig vara mer eller mindre omöjligt att slutföra.
Google har tyvärr visat sin absolut sämsta sida vad det gäller information kring detta så där har jag hittills inte fått någon hjälp.

xXSammy
3 februari 2018 · 6 566 Inlägg

När jag plockar ur motorer så tar jag allt neråt på lite träpallar, utom på bilar med rakställd motor, blir då uppåt.
Men det underlättar med lyft

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang