Volvo 740 svartnar när jag vrider på nyckeln

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 februari 2018 · 17 485 Inlägg

Ta loss batteripoler och rengör. Skruva åt rejält sen. Bra sak att börja med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
CC72
6 februari 2018 · 1 661 Inlägg

Meaganeowner skrev:
.

??????

Vad skulle det kunna vara för fel på startmotorn, som gör att resten av elsystemet svartnar/dör, när man försöker starta?


Och dålig kontakt till startmotorn kan det inte vara för då skulle det vara full spänning ut till resten av bilen. Såvida felet inte är spänningsfall, så som jag beskrivit tidigare.


- En liten fråga till TS. Går motorn att vrida  runt, med t ex dragskaft på remskivans mutter?

Polarens båt hade ett liknande fel.
Det visade sig att motorns vev tog i blocket invändigt och gick inte att vrida runt.
Varför det blev så är en annan historia.

Startmotorn kan kortsluta.

Utan mätningar så är det inte lönt att spekulera.

jesperhoffstrom
6 februari 2018 · 56 Inlägg

Meaganeowner skrev:
.

??????

Vad skulle det kunna vara för fel på startmotorn, som gör att resten av elsystemet svartnar/dör, när man försöker starta?


Och dålig kontakt till startmotorn kan det inte vara för då skulle det vara full spänning ut till resten av bilen. Såvida felet inte är spänningsfall, så som jag beskrivit tidigare.


- En liten fråga till TS. Går motorn att vrida  runt, med t ex dragskaft på remskivans mutter?

Polarens båt hade ett liknande fel.
Det visade sig att motorns vev tog i blocket invändigt och gick inte att vrida runt.
Varför det blev så är en annan historia.

Motorn går runt det gör den, men jag har kommit fram till att tändningslåset är rätt kasst. Det går att få igång startmotorn om man fipplar med nyckeln i tändningen. Sen är det 24 minusgrader här uppe i Norrland så det har nog bidraget med något

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang