VW transporter t5 går inte runt efter motorbyte

t0bbz3
5 februari 2018 · 35 Inlägg

Tja!
håller på att byta motor i en t5 transporter från -04, 2.5L tdi motor har den.
Kom så långt idag att ja tänkte provstarta, men den drog inte runt.. endast motor bytt, inga boxar.
Har i alla kontakter utom framlyktorna och utetempgivaren som sitter på fronten vad jag vet om.
Den fungerar helt normalt med tändningen på, men inget händer när man vrider den till startläget, inte ens ett klick från solenoiden.

Någon som har nåt tips om startspärrar och dylikt på dessa?

En teori jag funderar på var att eftersom jag ännu inte har luftat kopplingen så ligger kopplingspedalen i botten. Kan ju tänka mig att det finns en startspärr där, alltså att kopplingen ska vara intryckt för att det ska dra runt, kan det på nåt vis veta att kopplingen inte tar?

tacksam för svar.

granadadr
5 februari 2018 · 7 289 Inlägg

tdi har startspärren i pumpen ,, så om du ej har pumpen från din gamla så  kommer den ej starta

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
t0bbz3
5 februari 2018 · 35 Inlägg

okej, gör den då så att det inte alls går runt? känns som den borde gå runt men inte få bränsle med startspärr i pumpen roll


edit* du menar alltså bränslenheten som sitter fast vid ventilkåpa/topplock och inte pumpen i tanken?

Senast redigerat av t0bbz3 (5 februari 2018)

granadadr
5 februari 2018 · 7 289 Inlägg

joo,, men som du säger ska ju startmotorn gå runt,, är du säker på att den fungerar som den ska??  inkopplad rätt?

t0bbz3
5 februari 2018 · 35 Inlägg

tyckte alla kontakter verkade vara olika formade och därmed omöjligt att koppla fel, men blir att dubbelkolla så det inte finns 2 likadana.. borde väl vara relativt ofarligt att testa så startmotorn lever med en kabel mellan plusmatningen och solenoiden på den?

Utmarks-Loke
5 februari 2018 · 5 840 Inlägg

Är starten från gamla eller nya motorn? Oavsett, mät om det kommer spänning till solenoiden när du vrider på nyckeln. Om det gör det, knacka lite på starten med en hammare. Inte banka, knacka lite bara så kanske mekanismen lossnar

t0bbz3
5 februari 2018 · 35 Inlägg

Startmotorn är nog från gamla motorn. Har inte riktigt på koll nu, hoppas det bara är ett stift i kontakten till solenoiden..

edit* när solenoiden kärvar brukar det ju åtminstone klicka till i den, misstänker nog att den inte får ström.

Senast redigerat av t0bbz3 (5 februari 2018)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Man kan kortsluta startmotorn med en mejsel t ex.
Därefter kan man dra en tråd från batteriets +  och sätta andra änden mot den tunna anslutningen på startmotorn.
Denna tunna kabel kommer normalt från låset.
Beroende på vad som händer så ser du vad som saknas..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
t0bbz3
7 februari 2018 · 35 Inlägg

Aa har forskat mera i det nu, är nog inte så komplicerat fel smile kommer "väckström" till motorn men går inte ens runt när man kortsluter den. Så antingen kass startmotor eller bristfälligt med jord.
Blir till å ta loss den å se om den startar med batteriladdare på en bänk.

Det som kom fram om bränslepumpen i första svaret däremot, någon som kan backa upp det? Jobbigt å byta de i onödan..

mb_pucken
7 februari 2018 · 5 087 Inlägg

t0bbz3 skrev:
Aa har forskat mera i det nu, är nog inte så komplicerat fel smile kommer "väckström" till motorn men går inte ens runt när man kortsluter den. Så antingen kass startmotor eller bristfälligt med jord.
Blir till å ta loss den å se om den startar med batteriladdare på en bänk.

Det som kom fram om bränslepumpen i första svaret däremot, någon som kan backa upp det? Jobbigt å byta de i onödan..

Jag tror inte du behöver byta bränslepump om du har den 5cyl dieseln med högtryckspump och spridare som trycks ner av kammen :-) dvs inte radpump med spridarrör och utanpåliggande spridare.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
t0bbz3
7 februari 2018 · 35 Inlägg

mb_pucken skrev:

t0bbz3 skrev:
Aa har forskat mera i det nu, är nog inte så komplicerat fel smile kommer "väckström" till motorn men går inte ens runt när man kortsluter den. Så antingen kass startmotor eller bristfälligt med jord.
Blir till å ta loss den å se om den startar med batteriladdare på en bänk.

Det som kom fram om bränslepumpen i första svaret däremot, någon som kan backa upp det? Jobbigt å byta de i onödan..

Jag tror inte du behöver byta bränslepump om du har den 5cyl dieseln med högtryckspump och spridare som trycks ner av kammen :-) dvs inte radpump med spridarrör och utanpåliggande spridare.

De låter lovande smile provar å starta den som den är då när ja har en startmotor, går den inte igång blir de å byta ändå smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 februari 2018 · 4 917 Inlägg

t0bbz3 skrev:
Aa har forskat mera i det nu, är nog inte så komplicerat fel smile kommer "väckström" till motorn men går inte ens runt när man kortsluter den. Så antingen kass startmotor eller bristfälligt med jord.
Blir till å ta loss den å se om den startar med batteriladdare på en bänk.

Det som kom fram om bränslepumpen i första svaret däremot, någon som kan backa upp det? Jobbigt å byta de i onödan..

Due,  man behöver inte ta av startmotorn för att prova den...
Det kan du göra på plats enl ovan som jag skrev.
Däremot kan du jorda chassiet på startmotorn med start kabel. .
Men vill du slita i onödan så är det bara te å jobba..

Senast redigerat av insatsen (7 februari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
t0bbz3
7 februari 2018 · 35 Inlägg

insatsen skrev:
Due,  man behöver inte ta av startmotorn för att prova den...
Det kan du göra på plats enl ovan som jag skrev.
Däremot kan du jorda chassiet på startmotorn med start kabel. .

Aa, har prövat exakt som du skrev, den e stendöd. Den ska ju ändå bort om den e trasig,vilket jag misstänker, så då e de ju en snabb grej att slänga fast batteriladdarn å se att den påriktigt är död. smile

Utmarks-Loke
7 februari 2018 · 5 840 Inlägg

Batteriladdaren kanske räcker för att solenoiden skall röra sig lite men risken är att du bränner säkringen

t0bbz3
7 februari 2018 · 35 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Batteriladdaren kanske räcker för att solenoiden skall röra sig lite men risken är att du bränner säkringen

Det är testat många gånger på våra traktorers starmotorer smile

t0bbz3
20 februari 2018 · 35 Inlägg

Kan ju ta å uppdatera här.
lag en startkabel som extra jord, inget liv. tog loss den och testade med batteriladdaren, inget liv. Köpte ny startmotor och den gick igång direkt smile
så tydligen finns ingen knepigare startspärr på en 2.5 liters tdi AXD motor.

tack för hjälpen allihopa smile

granadadr
20 februari 2018 · 7 289 Inlägg

härligt med enkla och logiska fel wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang