Låg aux Bmw e61 06

Rasmusahlund
11 februari 2018 · 26 Inlägg

Hallå! Är låg aux volym i min e61a, har läst om att det ska sitta ett motstånd vid aux uttaget! Fungerar det att koppla runt motståndet och därmed kunna höja volymen mer?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 februari 2018 · 4 917 Inlägg

När man förändrar elektroniken på dylika sätt så får man vara beredd på att det kan bli kortlivat.
Kanske 10% , men inte mer för trots allt så är det en beräkning gjord av troligtvis en kompetent person..
Tänk dej själv om du har en lampa som tål 14 volt och du krämar på 1,5 volt ytterligare..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Soulman
11 februari 2018 · 1 271 Inlägg

Du har väl naturligtvis maxat utnivån på din ljudkälla utgår jag ifrån. På VAG bilar sedan mitten på 2000-talet finns alltid en möjlighet att ställa ingångsnivån i tre steg. Kan det finnas nåt liknande i din BMW?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Bassiehof
11 februari 2018 · 1 777 Inlägg

Det sitter tydligen ett motstånd parallellt, dessutom 2 kondingar i serie, som då fungerar som ett högpassfilter. Det är förmodligen tänkt att fungera som ett skydd mot överbelastning, men du kan ju ta bort det när du kollat ingångskänslighet och impedans på stereon, sen ska du jämföra det med telefonens utgångs dito.

Rasmusahlund
11 februari 2018 · 26 Inlägg

Jag har självklart högsta på telefon och provat olika telefoner, har även letat flera gånger efter en funktion som gör att man kan höja auxen men finns inte! Vågar inte hålla på för mycket på egen hand heller utan att kolla med folk som är kunniga för man har ju hellre nått ljud än inget ljud alls

Rasmusahlund
12 februari 2018 · 26 Inlägg

Hittade på en engelsk sida att motståndet sitter där för att i princip inte skada högtalare osv när man drar ur och i auxen i telefonen och att det inte ska vara någon fara att koppla ur det men känns ändå riskabelt! Finns det något ställe som är kunnigt inom billjud helst Bmw man kan ringa och rådfråga?

Bassiehof
12 februari 2018 · 1 777 Inlägg

Om det är enda anledningen kan du ta bort det och införa en rutin att du alltid koppar in innan du slår på tändningen och tvärtom alltid stänger av motorn innan du drar ur telefonen. Du ska ändå använda handsfree när du svarar i telefon så det kan inte vara ett problem.

Soulman
12 februari 2018 · 1 271 Inlägg

Tycker det låter jättekonstigt, det borde ju vara ett problem som typ alla drabbats av som ansluter en mobil eller annat i sin BMW. Aux är ju en standard som funnits många år nu.

Det kan ju vara så att någon komponent fallerat.  Jag skulle prova att byte kretskortet till uttaget först.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Bassiehof
12 februari 2018 · 1 777 Inlägg

Grejerna fungerar ju, så varför byta? Jag tror BMW gör detta för att slippa byta förstärkare och högtalare på garanti när kunden klantar sig. De skiter i ljudet och funktionaliteten.

Rasmusahlund
12 februari 2018 · 26 Inlägg

Soulman skrev:
Tycker det låter jättekonstigt, det borde ju vara ett problem som typ alla drabbats av som ansluter en mobil eller annat i sin BMW. Aux är ju en standard som funnits många år nu.

Det kan ju vara så att någon komponent fallerat.  Jag skulle prova att byte kretskortet till uttaget först.

Dehär kanske låter som en korkad fråga men blir inte det detsamma som att byta hela aux uttaget och göra det lättare än att byta kretskort?

Janneutanb
12 februari 2018 · 7 271 Inlägg

Ta bort motståndet och sätt i en aux blåtandsmottagare.
Du slipper kablar hit och dit samt aldrig problem med att dra i eller ur kabeln.

inkoverflow
12 februari 2018 · 9 Inlägg

Skaffa en hörlursförstärkare, ja körde med de innan ja byggde om mitt system å de gör en jäkla skillnad. Köpte nån relativt billig förstärkare via ebay som fortfarande håller kvaliten, minns inte va den heter men kan kolla upp ifall du vill.

Rasmusahlund
13 februari 2018 · 26 Inlägg

Tack för förslagen! Ska prova en hörlursförstärkare å funkar inte det tar jag bort motståndet och sätter det blåtandsmottagare istället

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang