Åtgärda lackskada

Ofarlig
16 februari 2018 · 18 Inlägg

Har tagit över en 08 Honda som har en reva från en stolpe längsmed ena dörren och en parkeringsskada i fronten. Revan har gul färg i sig från stolpen som går att klösa bort med lite tålamod har jag sett. Däremot är det rost i ena änden av revan.

Bilen har inget större värde så tänker inte ge mig på något lackjobb eller lämna in den. Hur gör jag på bästa sätt för att billigt åtgärda problemet? Har hört talas om täckstift som jag kan fylla i revorna efter jag tvättat rent. Hur får jag enklast bort rosten?
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218453/218453-48be2f0e62cfce8c8a01901ba9cdd192.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218453/218453-a281622ed91b4dbda02e5793879ee5f0.jpg

jaka54
16 februari 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Rosten kan slipas bort men kemisk rostborttagare, ca 130kr finns på bl.a mekonomen funkar väl så bra.
Lackstift går att använda  men är avsett för mindre stenskott. Större ytor måste grundmålas och sprutspacklas och sedan lackas om du vill ha bra resultat, men till det behövs både dyr färg , utrustning, någonstans att vara och framför allt kunskap.
Du säger att du inte vill satsa pengar på bilen. -Varför inte?

Ofarlig
16 februari 2018 · 18 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Rosten kan slipas bort men kemisk rostborttagare, ca 130kr finns på bl.a mekonomen funkar väl så bra.
Lackstift går att använda  men är avsett för mindre stenskott. Större ytor måste grundmålas och sprutspacklas och sedan lackas om du vill ha bra resultat, men till det behövs både dyr färg , utrustning, någonstans att vara och framför allt kunskap.
Du säger att du inte vill satsa pengar på bilen. -Varför inte?

Kan jag använda primer på det borttagna rosten och sedan lackstift? Den ska se okej ut, behöver inte vara som ny.

jaka54
17 februari 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Visst! Slipa eller rostbortagare och sedan hagmans två-komp grundfärg och sedan lackstift. Kommer inte att se snyggt ut men det blir ju ändå samma färg som tidigare.

Evildan
17 februari 2018 ·

Hos din lokala färghandel kan man ofta köpa rätt kulör äkta billack på färgburkar, det är bra burkar med bra munstycket och kostar runt 300kr. Resultatet blir riktigt bra om man gör ett ordenklikktt grundarbete.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang