Första bil råd: Äldre pojk som skaffat körkort.

Evildan
18 februari 2018 ·

Ser bra ut både annonsmässigt och historiken.
Jag tycker att du ska kontakta säljaren asap då jag förutspår ett mycket smärtfritt bilägande.
Jag har ägt en sådandär och den var löjligt misshandlad i 12år av en ägare men fungerade klockrent med sina 28000mil på mätaren. (Trots _hybrid att det var en GDi, vilka jag vet att du ääääälskar)
Det här objektet är en vanlig insprutad 1.6l som aldrig krånglar, skottsäkert som en gammal Corolla isch.
Mycket pengar kan tyckas men jag förstår att ni vill köpa er en funktion och kan ta ett eventuellt ekonomiskt tapp om 10-15000kr när studierna är slutförda när bilen ska bytas ut. Men du behöver förmodligen inte reparera den öht under er ägandeperiod och det är några tusen bara det.
Försök få den för 25. Det går i princip alltid att pruta, speciellt om man är trevlig och berömmer bilen inför ägaren men förklarar att jag kan bara betala si och så...

Glöm inte att visa den äldre damens körkort för henne. wink

Senast redigerat av Evildan (18 februari 2018)

spillolja
18 februari 2018 · 4 025 Inlägg

Det är dock ingen bil man rusar efter , hör till dom "iskalla"
bilpriser.se  antyder   21 900 - 27 300 kr

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jompazx
18 februari 2018 · 291 Inlägg

lite "off topic" men? jag hade uppfattningen om lärare var underbetalda? snackar man inte alltid om lärarlöner är för låga? 31K det är ju typ som snickare är det är väl inte illa?

Evildan
18 februari 2018 ·

jompazx skrev:
lite "off topic" men? jag hade uppfattningen om lärare var underbetalda? snackar man inte alltid om lärarlöner är för låga? 31K det är ju typ som snickare är det är väl inte illa?

Att "hänga upp lite brädor" är en barnlek jämfört med att vara lärare i dagens skola.
https://static.fjcdn.com/pictures/Problem+1969+and+today_88cb42_4625465.png

Muttley
18 februari 2018 ·

jompazx skrev:
lite "off topic" men? jag hade uppfattningen om lärare var underbetalda? snackar man inte alltid om lärarlöner är för låga? 31K det är ju typ som snickare är det är väl inte illa?

Högre krav på lärare idag än för 10-15 år sen.  De skall självklart ha lön för det.  Till och med att vara dagisfröken kräver visst högskoleutbildning.

Generation bortskämd gör entre i skolan och då blir dessutom lärarna hotade och skrämda av valfri förälder som vill att ungjäveln ska åka på en räkmacka wink

Vill du se något underbetalt?  En hint, de är inte ssk.  De är något som kör persontransporter wink

jompazx
18 februari 2018 · 291 Inlägg

Evildan skrev:

jompazx skrev:
lite "off topic" men? jag hade uppfattningen om lärare var underbetalda? snackar man inte alltid om lärarlöner är för låga? 31K det är ju typ som snickare är det är väl inte illa?

https://static.fjcdn.com/pictures/Probl … 625465.png

jo fast lärare är ju kommunalt (eller i alla fall skatt finansierat) annat skatt finansierat tufft yrke är undersköterska dom tjärnar mindre >25000. så i jämförelse med andra skatt finansierade yrken är det inte så illa.

Senast redigerat av jompazx (18 februari 2018)

jompazx
18 februari 2018 · 291 Inlägg

Muttley skrev:

jompazx skrev:
lite "off topic" men? jag hade uppfattningen om lärare var underbetalda? snackar man inte alltid om lärarlöner är för låga? 31K det är ju typ som snickare är det är väl inte illa?

Högre krav på lärare idag än för 10-15 år sen.  De skall självklart ha lön för det.  Till och med att vara dagisfröken kräver visst högskoleutbildning.

Generation bortskämd gör entre i skolan och då blir dessutom lärarna hotade och skrämda av valfri förälder som vill att ungjäveln ska åka på en räkmacka wink

Vill du se något underbetalt?  En hint, de är inte ssk.  De är något som kör persontransporter wink

jo fast lärare är ju kommunalt (eller i alla fall skatt finansierat) annat skatt finansierat tufft yrke är undersköterska dom tjärnar mindre >25000. så i jämförelse med andra skatt finansierade yrken är det inte så illa.

Muttley
18 februari 2018 ·

jompazx skrev:

Muttley skrev:

jompazx skrev:
lite "off topic" men? jag hade uppfattningen om lärare var underbetalda? snackar man inte alltid om lärarlöner är för låga? 31K det är ju typ som snickare är det är väl inte illa?

Högre krav på lärare idag än för 10-15 år sen.  De skall självklart ha lön för det.  Till och med att vara dagisfröken kräver visst högskoleutbildning.

Generation bortskämd gör entre i skolan och då blir dessutom lärarna hotade och skrämda av valfri förälder som vill att ungjäveln ska åka på en räkmacka wink

Vill du se något underbetalt?  En hint, de är inte ssk.  De är något som kör persontransporter wink

jo fast lärare är ju kommunalt (eller i alla fall skatt finansierat) annat skatt finansierat tufft yrke är undersköterska dom tjärnar mindre >25000. så i jämförelse med andra skatt finansierade yrken är det inte så illa.

Så du menar att alla undersköterskor tjänar under 25 ?  Då säger jag att du har fel. Har ett par släktingar som ligger högre. 
Tufft är vad man gör det till.  Jag kan peka ut någon avdelning där de har de ganska lugnt.  Och ändå inte kan passa tider smile

jompazx
18 februari 2018 · 291 Inlägg

Muttley skrev:

jompazx skrev:

Muttley skrev:

Högre krav på lärare idag än för 10-15 år sen.  De skall självklart ha lön för det.  Till och med att vara dagisfröken kräver visst högskoleutbildning.

Generation bortskämd gör entre i skolan och då blir dessutom lärarna hotade och skrämda av valfri förälder som vill att ungjäveln ska åka på en räkmacka wink

Vill du se något underbetalt?  En hint, de är inte ssk.  De är något som kör persontransporter wink

jo fast lärare är ju kommunalt (eller i alla fall skatt finansierat) annat skatt finansierat tufft yrke är undersköterska dom tjärnar mindre >25000. så i jämförelse med andra skatt finansierade yrken är det inte så illa.

Så du menar att alla undersköterskor tjänar under 25 ?  Då säger jag att du har fel. Har ett par släktingar som ligger högre. 
Tufft är vad man gör det till.  Jag kan peka ut någon avdelning där de har de ganska lugnt.  Och ändå inte kan passa tider smile

aja medellönen är under 25

caromania Forummoderator
18 februari 2018 · 9 296 Inlägg

jompazx skrev:

Evildan skrev:

jompazx skrev:
lite "off topic" men? jag hade uppfattningen om lärare var underbetalda? snackar man inte alltid om lärarlöner är för låga? 31K det är ju typ som snickare är det är väl inte illa?

https://static.fjcdn.com/pictures/Probl … 625465.png

jo fast lärare är ju kommunalt (eller i alla fall skatt finansierat) annat skatt finansierat tufft yrke är undersköterska dom tjärnar mindre >25000. så i jämförelse med andra skatt finansierade yrken är det inte så illa.

Lärarlönerna har höjts markant de senaste fem åren. I storstäderna tjänar lärarna ganska bra nu men man ska alltså ha klart för sig att det är ett förbannat påfrestande och psykiskt ansträngande arbete.

Jag har själv arbetat 13 år i en av de mest namnkända ”tunga” förorterna i Stockholm och absolut ingen som inte sett det med egna ögon ska ens försöka sätta sig in i vad det kan innebära, både i form av psykisk press och hot, vissa synnerligen påtagliga.

Nu är det väldigt off topic, men jag drog mig ändå till med ett svar. Hoppas TS har överseende med det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jompazx
18 februari 2018 · 291 Inlägg

caromania skrev:

jompazx skrev:

Evildan skrev:
https://static.fjcdn.com/pictures/Probl … 625465.png

jo fast lärare är ju kommunalt (eller i alla fall skatt finansierat) annat skatt finansierat tufft yrke är undersköterska dom tjärnar mindre >25000. så i jämförelse med andra skatt finansierade yrken är det inte så illa.

Lärarlönerna har höjts markant de senaste fem åren. I storstäderna tjänar lärarna ganska bra nu men man ska alltså ha klart för sig att det är ett förbannat påfrestande och psykiskt ansträngande arbete.

Jag har själv arbetat 13 år i en av de mest namnkända ”tunga” förorterna i Stockholm och absolut ingen som inte sett det med egna ögon ska ens försöka sätta sig in i vad det kan innebära, både i form av psykisk press och hot, vissa synnerligen påtagliga.

Nu är det väldigt off topic, men jag drog mig ändå till med ett svar. Hoppas TS har överseende med det.

Jag säger inget om att det inte är välförtjänta pengar och att lärarns kanske egentligen borde tjärna ännu mer min poäng är är just att det är ju bra för ett skatte finasierat yrke

Senast redigerat av jompazx (19 februari 2018)

caromania Forummoderator
18 februari 2018 · 9 296 Inlägg

jompazx skrev:

caromania skrev:

jompazx skrev:
jo fast lärare är ju kommunalt (eller i alla fall skatt finansierat) annat skatt finansierat tufft yrke är undersköterska dom tjärnar mindre >25000. så i jämförelse med andra skatt finansierade yrken är det inte så illa.

Lärarlönerna har höjts markant de senaste fem åren. I storstäderna tjänar lärarna ganska bra nu men man ska alltså ha klart för sig att det är ett förbannat påfrestande och psykiskt ansträngande arbete.

Jag har själv arbetat 13 år i en av de mest namnkända ”tunga” förorterna i Stockholm och absolut ingen som inte sett det med egna ögon ska ens försöka sätta sig in i vad det kan innebära, både i form av psykisk press och hot, vissa synnerligen påtagliga.

Nu är det väldigt off topic, men jag drog mig ändå till med ett svar. Hoppas TS har överseende med det.

Jag säger inget om att det inte är välförtjänta pengar och att lärarns kanske egentligen borde tjärna ännu mer min poäng är är just att det är ju bra för ett skatte finasierat yrke

Det är egentligen fel att säga att det är skattefinansierat kopplat till kommun, utan det handlar om skolpengen som ska räcka till allt inom skolans budget. När lönerna går upp så tas det från något annat håll, skolpengen höjs nämligen inte alls i takt med löneutvecklingen. Skolorna går på knäna.

Lön ska man ha efter utbildning och inte efter vem som betalar lönen. Eftersom lärare har 3,5-5års högskolestudier i ryggen så är vi fortfarande underbetalda.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
DavvaH
18 februari 2018 · 32 Inlägg

Nu lägger vi ner löne snacket och fortsätter hjälpa TS istället

Audi A6 "Den store Audini" (1996)
Evildan
18 februari 2018 ·

DavvaH skrev:
Nu lägger vi ner löne snacket och fortsätter hjälpa TS istället

TS har tjackat Mitsubishibishibishibishi kanske?

https://m.blocket.se/malmo/Mitsubishi_S … 965423.htm

Senast redigerat av Evildan (18 februari 2018)

DavvaH
18 februari 2018 · 32 Inlägg

Evildan skrev:

DavvaH skrev:
Nu lägger vi ner löne snacket och fortsätter hjälpa TS istället

TS har tjackat Mitsubishibishibishibishi kanske?

https://m.blocket.se/malmo/Mitsubishi_S … 965423.htm

Mycket möjligt? Eller så är TS på hugget efter nått annat nu när han gått miste om ett alternativ

Audi A6 "Den store Audini" (1996)
torsen
18 februari 2018 · 7 238 Inlägg

Mitt första råd är att du ska begära anbud på en internatutbildning för vanligt körkort - inte automatkort.
Så har dottern och yngste sonen gjort, med lyckat resultat.
Därefter ska du köpa en beg japansk bil som är max 5 år och rullat 5.000 mil.
Helförsäkra den så har ekonomisk säkerhet mot dyrare skador under 5 år och 5.000 mil till en självrisk på 2.000:-(hos Folksam).

Mitt råd.

Evildan
18 februari 2018 ·

DavvaH skrev:

Evildan skrev:

DavvaH skrev:
Nu lägger vi ner löne snacket och fortsätter hjälpa TS istället

TS har tjackat Mitsubishibishibishibishi kanske?

https://m.blocket.se/malmo/Mitsubishi_S … 965423.htm

Mycket möjligt? Eller så är TS på hugget efter nått annat nu när han gått miste om ett alternativ

Precis, köpte han originalet av denna,
https://cdn.blocket.com/static/1/mob_iphone_vi_normal_retina/78/7825992101.jpg
eller fortgår jakten?

Kekk
18 februari 2018 · 45 Inlägg

Angående lönen.
Att vissa lärare kan tjäna 40k är väl helt okej, men sen stiger inte lönen, i princip inget alls. Vissa ämnen kommer aldrig någonsin upp i de lönerna. Det är typ bara natur / matte samt svenska/engelska kombinationen.

Det finns fler faktorer till yrket som folk inte tänker på. 50h veckor, du får ingen ob, alltid jour, alltid tillgänglig. Du förväntas alltid bete dig väl (tänk dig din lärare ute på krogen, stup full och så kommer några av dina elever?, kan bli kaos)... Svårt att göra karriär.

Ringer föräldrar, ska du svara. Oavsett tid i princip.

Du är inte bara lärare, förebild, psykolog, ja, you name it...

Får du en klass med mycket problem, otur. Du får inte mer timmar eller betalt. Du ska fortfarande göra samma jobb.

Nationella proven? God damn, vi snackar 90 elever, som gör flera prov samtidigt, som du ska rätta, samtidigt som de har andra uppgifter. Du får fortfarande inte mer tid eller betalt hmm

Misslyckas elever? Ditt fel. Spelar ingen roll om de inte försöker.

Jag har träffat föräldrar som anser att det är mitt ansvar att uppfostra barnen.

Det går att argumentera, men läraryrket är ett av våra (enligt mig viktigaste) yrket i samhället. Alla har en lärare de kommer ihåg som förändrade deras liv. Inga lärare = inga poliser, läkare, ssk etc

Det finns en anledning 5ill att läraryrket är ett av de som mest går in i väggen. Det är otroligt otacksamt, stressigt arbete. Föräldrar som ifrågasätter allt du gör. Elever. Ledning. Samhället. Nästan alla tror de kan bli bra lärare, eftersom det kan språket.... Men i min klass, försvann 15 första terminen. Nu är vi 8 av 30. För de klarade inte av pressen.

Ni skulle bara veta hur ofta jag får höra "vad betyder x?" så svarar jag, ingen aning.

Seriöst? Är du inte lärare? Fy fan vad lata ni är. Trodde du hade gått 5 år på högskolan.
Bitch, det finns över en miljon ord.

Hela ditt arbetssätt kan förändras över någon månad. Ny läroplan, bom. Lär dig den på 2 dagar.

Du måste konstant kolla dig över axeln. Du har nästan inga rättigheter. Jag som man, skulle ett bar tjejer säga att jag tog på dem, för att jag gav dem F.

Hej då min karriär. Hej då 5 år av studier och 450k lån..

Tjena pedofil stämpeln.

Även om bevis kommer fram till att jag inte gjorde något.


Men som sagt, beroende på vilka ämnen du har, kan du få en dräglig  ingångslön. Vissa, får det svårt. Men lönen ökar med väldigt lite, och med tanken på hur viktigt yrket är, är det en pinsamt dålig lön. Även om jag kan få 40k I lön. Så har jag studerat mer än en läkare (jag kommer studerat cirka 450hp när jag är klar) .. Som kommer få högre lön, status och rättigheter i samhället.

Eller andra yrken som studerar 180hp och får mer.


Men det är en diskussion som bör vara på ett annat forum. Finns flera viktiga yrken som får pisslön. Speciellt de viktigaste för samhället.


Sitter på mobilen så jävligt rörig text.





Jag fick inte bilen :p långt ifrån mig så och behöver ju någon polare som åker med. Så mitt sökande fortsätter.

Kekk
18 februari 2018 · 45 Inlägg

torsen skrev:
Mitt första råd är att du ska begära anbud på en internatutbildning för vanligt körkort - inte automatkort.
Så har dottern och yngste sonen gjort, med lyckat resultat.
Därefter ska du köpa en beg japansk bil som är max 5 år och rullat 5.000 mil.
Helförsäkra den så har ekonomisk säkerhet mot dyrare skador under 5 år och 5.000 mil till en självrisk på 2.000:-(hos Folksam).

Mitt råd.

Så jag ska skita I min utbildning och magiskt förlora mitt handikapp? För att få manuellt körkort, som jag ändå inte kommer köpa när jag tar examen? För att spara pengar på min första bil som jah endast kommer behålla I max 2 år.


Edit :var inte meningen att låta spydig. Tack för rådet Men det är inte möjligt i min situation smile

Senast redigerat av Kekk (18 februari 2018)

Evildan
18 februari 2018 ·

1. Bra beskrivning av arbetet som manlig lärare, jag har arbetat inom grundskolan och kan inte göra annat än instämma med din text.

2. Skit med bilen, nya tag och objekt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang