Koppla in on-off-on brytare på befintligt och nytt extraljus

berlud
18 februari 2018 · 2 Inlägg

Hej!

Har sedan tidigare tre xenon-extraljus och en mindre led-ramp som går på/av tillsammans med vanliga helljuset utan möjlighet att stänga av manuellt. Ska nu komplettera med ytterligare en led-ramp på taket och denna måste jag kunna stänga av då den blir väldigt jobbig i kraftigt snöfall, så tänkte passa på att koppla in brytare även för de tidigare ljusen.

Då brytarna är PÅ/AV/PÅ, så tänkte jag mig Auto(med original helljus)/Av/Ständigt på.
En brytare per ljus mao. Hur kopplar jag? smile

Brytarna jag har är dessa, ON/OFF/ON, 3 stift, https://www.mekonomen.se/bil/forbruknin … -pa14471sv

Står dessvärre ingenting på dom, inget på produktsidan och inga instruktioner medföljde.
Idag sitter en strömtjuv mellan helljussladden och reläerna, är det där emellan jag sätter brytarna (auto) samt konstant + från batteri (ständigt på) och jord (av)? Så tänkte jag först, men då har jag ingen utgång till relät då det är 3 stift. Jordar man inte dessa så den ska gå ut till relät?


Om nån sitter på några ideér så tackar jag stort för att ni delar med er!

rawsezx
18 februari 2018 · 116 Inlägg

Gissar på att det är en SPCO/SPTT brytare där mittenstiftet är common, då bör du koppla enligt detta schema:

https://www.dropbox.com/s/tw0tgzibusvf1 … 5.jpg?dl=0

Utmarks-Loke
18 februari 2018 · 5 833 Inlägg

Ja, den där skissen är exakt hur man bör koppla.

MammDiin
18 februari 2018 · 2 019 Inlägg

Du ska även ha en varningslampa skilt till varje brytare som lyser och är väl synlig inne i bilen när du har dem ''ständigt på''.

Annars kan det exempelvis hända att du råkat aktiverat dem mitt på ljusa dan och inte ser att de är på och antingen drar ur batteriet eller så ser man ut som ett fån som kör med extraljusen på mitt på dagen.
Eller att du råkat aktivera fel läge när du kör när det är mörkt och det tar sin tid innan du kommer på att blända av med brytaren.

berlud
18 februari 2018 · 2 Inlägg

Fantastiskt! Stort tack för skissen!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang