Nerslipning av huv & front inför lack.

andreasantonsson
22 februari 2018 · 38 Inlägg

Tjena, är snart dax för lackering av huv & front till min E39 o tänkte fråga vad för slippapper etc man ska köra med samt om man ska slipa plåtrent eller ej, huven har ett fåtal stenskott och nån repa men förövrigt rostfri och fronten är helt ny från ebay alltså endast olackad!

Tacksam för svar

BMW E39 530D Touring "Individual" (2001)
jaka54
22 februari 2018 · 5 731 Inlägg

Hej!
Är bara ytan bra behöver du inte slipa plåtrent utan bara "rugga upp" ytan,antigen med scotchbrite eller 400-600 papper, spruta på sprutspackel, slipa med 240-300 papper (handslipa eller med ossilerande maskin), spruta på sprutspackel igen, slipa med 500-600 papper, torka med silikonborttagare samt klibbduk och sedan spruta på med 2-komp billack. (tänk på att alltid sila lacken innan du häller den i sprutan).

KolGruvan
22 februari 2018 · 1 450 Inlägg

Såhär gör jag när jag hör iordning en huv t.ex.
Har huven massa stenskott så slipar jag med 320 papper med maskin. Slipa ut stenskotten så gott de går, de gör inget om det blir plåtrent på vissa ställen.
Resten av huven kan man slipa med 4-500 papper. Är det massa stenskott osv kör ja 320 över hela.
Sedan på med nåt rostskydd typ washprimer. Där det är plåtrent.
Sedan lägga på slipgrund 3 omgångar.
Sedan slipa med 600 maskin å gråduka.
Vi alla gör olika och de finns ju inget rätt eller fel.
Har du ljus metalliclack är den extra känslig för sliprepor och du bör slipa grunden men minst 600.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang