Volvo 760 med D5252t regga med mekpump ?

Lommen
24 februari 2018 · 273 Inlägg

Jag har läst reglementet beträffande reggbesikning till dieselmotor...

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Det tolkar jag som att det skulle vara okej att ta en Volvo D5252t dieselmotor som har elektronisk dieselpump och montera dit en pump från tex en VW AAB motor som är mekanisk utan några större bekymmer.. eftersom det inte står i reglementet under diesel avsnittet att motorn ska tas som ett paket

Jag tolkar det också som att jag i princip skulle kunna plocka ihop vilken motor som helst inom ramarna för högsta tillåtna HK och Nm.. tex D5252t motor (block & topp samt turbo) och Audi insug, samt VW AAB mek pump, osv osv...


Tokar jag reglementet korrekt eller gäller även dieselmotorbytet att det ska tas som ett paket från en annan bil ?

Tacksam för svar...

simlar
25 februari 2018 · 5 508 Inlägg

Såsom jag tolkar det är att en diesel behöver inte vara avgascertifierad utan det går att bygga ihop hur man vill och regga med bänkningspapper som intyg på effekten och man ska ha automatiskt glödning.

Däremot så vore det säkrast att maila SFRO eller stationen du tänkt regbesikta hos för att få svar på vad som gäller.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Lommen
26 februari 2018 · 273 Inlägg

Ja nån motortrimning är det inte frågan om, grundmotorn kommer troligen ha samma effekt, eller något så när i alla fall, använder jag en D5252T och monterar mekpump på den så lär dom sätta effekten som är på ursprungsmotorn.. om dom ens märker att det sitter mek pump på den och att det SKA sitta elektrisk pump orginal..

simlar
26 februari 2018 · 5 508 Inlägg

Jo men det spelar ingen roll om du trimmar eller inte, ändrar du någonting på motorn från det utförande den satt i bilen så är det bänkningspapper som ska krävas som intyg, sen hur uppmärksam besiktningsmannen är går ju alltid att spekulera i.

Se t.ex reggning vid ombyggt fordon och e85 som bränsle för att slippa avgascertifiering, där krävs bänkningspapper som intyg även om motorn är helt original bara för man reggar med "miljöbränsle".

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Lommen
26 februari 2018 · 273 Inlägg

Ja men att ändra till ett annat bränsle kan jag förstå att man behöver ett intyg då olika bränslen i allra högsta grad ger olika effekt, men du har kanske rätt i mitt fall också, monterar jag mek pump med lite större element i än orginal så lär den kunna leverera några fler hästar... Hur mycket kostar det att bänka ungefär ?

simlar
27 februari 2018 · 5 508 Inlägg

Har tyvärr inte koll på pris på bänkning, men runt 1500kr verkar vara normalt pris för bara en enkel bänkning när man googlar på det.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Lommen
28 februari 2018 · 273 Inlägg

Ja jag kunde ana nåt sånt ....

Viktorwiz
15 juli 2020 · 1 Inlägg

Blev det någon reggning sen ? Vad behövdes

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang