Termostat/värme/temperatur

Meaganeowner
3 april 2018 · 2 250 Inlägg

Men innan du hastar iväg...
Lugn bara lugn.

Ta ett djupt andetag.


De flesta bilar bilar åker förr eller senare på kabelbrott mellan dörr och stolpe.

Drabbar centrallås, larm, fönsterhissar
o s v.

Och givetvis är väl inte kablaget till givaren undantagen.

Sitter väl en gummibälg, som du kan lossa till att börja med. Jag skulle nog försöka lossa dörrsida och följa kablarna hela vägen till insidan av bilen. Där brukar sitta en kontakt, för enkelt montage av dörr vid tillverkning.
Leta rätt på ett kopplingsschema så kan du förmodligen se vilka stift i kontakten som kablarna för sensorn går till.

Vänd dig till en Renaultverkstad och få dig en kopia på schemat.
Inte troligt du hittar detta i t ex Haynes.

Finns väl Renaultforum på nätet.
Googla kopplingsschema.

elila19
3 april 2018 · 18 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Men innan du hastar iväg...
Lugn bara lugn.

Ta ett djupt andetag.


De flesta bilar bilar åker förr eller senare på kabelbrott mellan dörr och stolpe.

Drabbar centrallås, larm, fönsterhissar
o s v.

Och givetvis är väl inte kablaget till givaren undantagen.

Sitter väl en gummibälg, som du kan lossa till att börja med. Jag skulle nog försöka lossa dörrsida och följa kablarna hela vägen till insidan av bilen. Där brukar sitta en kontakt, för enkelt montage av dörr vid tillverkning.
Leta rätt på ett kopplingsschema så kan du förmodligen se vilka stift i kontakten som kablarna för sensorn går till.

Vänd dig till en Renaultverkstad och få dig en kopia på schemat.
Inte troligt du hittar detta i t ex Haynes.

Finns väl Renaultforum på nätet.
Googla kopplingsschema.

Hej, smart smile
Allt i elväg fungerar i dörren, har provat att styra backspegeln, elhissarna osv och allt fungerar smile men ska kolla, det kan ju vara så att just den kabeln sitter lite illa till tongue

Meaganeowner
3 april 2018 · 2 250 Inlägg

Innan du eventuellt börjar lossa kablage mm och felsöker, så tänk på att krockkuddar mm kanske ligger risigt till om batteriet är inkopplat.

O andra sidan om du lossar minus batteripol, så försvinner förmodligen kodning på radio och kanske annat.

Förmodligen klenare kablage till sensorn än till t ex fönsterhiss, högtalare o s v. Vilket kanske kan vara till hjälp.

Senast redigerat av Meaganeowner (3 april 2018)

elila19
3 april 2018 · 18 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Innan du eventuellt börjar lossa kablage mm och felsöker, så tänk på att krockkuddar mm kanske ligger risigt till om batteriet är inkopplat.

O andra sidan om du lossar minus batteripol, så försvinner förmodligen kodning på radio och kanske annat.

hehe låter ju sådär asså tongue
ibland önskar jag att hade en 740 så hade det redan varit fixat, men dessa nyare bilar vågar man inte röra någonting, det går inte ens att byta glödlampa känns det som tongue

Meaganeowner
3 april 2018 · 2 250 Inlägg

Leta rätt på Renaultforumet. Finns ett sådant. Kommer bara inte på adressen.

Där lär du kunna få lösningen på problemet.

elila19
3 april 2018 · 18 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Leta rätt på Renaultforumet. Finns ett sådant. Kommer bara inte på adressen.

Där lär du kunna få lösningen på problemet.

Oki doki smile tack

Muttley
3 april 2018 ·

elila19 skrev:

Meaganeowner skrev:
Innan du eventuellt börjar lossa kablage mm och felsöker, så tänk på att krockkuddar mm kanske ligger risigt till om batteriet är inkopplat.

O andra sidan om du lossar minus batteripol, så försvinner förmodligen kodning på radio och kanske annat.

hehe låter ju sådär asså tongue
ibland önskar jag att hade en 740 så hade det redan varit fixat, men dessa nyare bilar vågar man inte röra någonting, det går inte ens att byta glödlampa känns det som tongue

Det är enklare att byta lampan på din bil än en 740. Meganen är inte så avancerad.  Airbag har inget med dörrarna att göra så det är bara att ta en titt.

elila19
3 april 2018 · 18 Inlägg

Muttley skrev:

elila19 skrev:

Meaganeowner skrev:
Innan du eventuellt börjar lossa kablage mm och felsöker, så tänk på att krockkuddar mm kanske ligger risigt till om batteriet är inkopplat.

O andra sidan om du lossar minus batteripol, så försvinner förmodligen kodning på radio och kanske annat.

hehe låter ju sådär asså tongue
ibland önskar jag att hade en 740 så hade det redan varit fixat, men dessa nyare bilar vågar man inte röra någonting, det går inte ens att byta glödlampa känns det som tongue

Det är enklare att byta lampan på din bil än en 740. Meganen är inte så avancerad.  Airbag har inget med dörrarna att göra så det är bara att ta en titt.

Ok får kolla detta, haft turen att servicen har bytt lampa varje gång tongue men nu är den gammal så får fixa själv smile

Muttley
3 april 2018 ·

elila19 skrev:

Muttley skrev:

elila19 skrev:

hehe låter ju sådär asså tongue
ibland önskar jag att hade en 740 så hade det redan varit fixat, men dessa nyare bilar vågar man inte röra någonting, det går inte ens att byta glödlampa känns det som tongue

Det är enklare att byta lampan på din bil än en 740. Meganen är inte så avancerad.  Airbag har inget med dörrarna att göra så det är bara att ta en titt.

Ok får kolla detta, haft turen att servicen har bytt lampa varje gång tongue men nu är den gammal så får fixa själv smile

Till den dagen du väl ska byta en. Så är processen ungefär
1. Öppna huven.
2. Lyft upp verktyget till lampan, finns ett till varje lykta.
3. Skruva loss 2 skruvar.
4.. Dra ut lyktan.
5. ta ur lampan
6. sätt dit lampan.  och fortsätta sedan omvänt.

Lite hattig video men han visar var du hittar verktyget.  https://www.youtube.com/watch?v=6n8YnDWhsJM

elila19
4 april 2018 · 18 Inlägg

Muttley skrev:

elila19 skrev:

Muttley skrev:

Det är enklare att byta lampan på din bil än en 740. Meganen är inte så avancerad.  Airbag har inget med dörrarna att göra så det är bara att ta en titt.

Ok får kolla detta, haft turen att servicen har bytt lampa varje gång tongue men nu är den gammal så får fixa själv smile

Till den dagen du väl ska byta en. Så är processen ungefär
1. Öppna huven.
2. Lyft upp verktyget till lampan, finns ett till varje lykta.
3. Skruva loss 2 skruvar.
4.. Dra ut lyktan.
5. ta ur lampan
6. sätt dit lampan.  och fortsätta sedan omvänt.

Lite hattig video men han visar var du hittar verktyget.  https://www.youtube.com/watch?v=6n8YnDWhsJM

Aha det var ju smidigt må jag säga smile alltid lär man sig något nytt tongue

Evildan
4 april 2018 ·

Franska bilar är faktiskt i regel lättskruvade i mitt tycke, om man vet hur det görs. Fransk ingenjörskonst är bara lite mer förfinad än många andras.

Muttley
4 april 2018 ·

Evildan skrev:
Franska bilar är faktiskt i regel lättskruvade i mitt tycke, om man vet hur det görs. Fransk ingenjörskonst är bara lite mer förfinad än många andras.

Håller med dig smile. Visst kan de ha lite annorlunda lösningar som en invändig 4kant 8 mm till oljeplugg men det är en ren baggis att skruva på bilen.  Finns ju videos till nästan allt på denna modellen med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang