Generatorvin endast vid 2 lågnivå?

M4
19 mars 2018 · 6 Inlägg

Hej!

Har läst runt om generatorvin och felsökt ljudsystemet med allt tänktbart som jag har hittat här och på andra sidor.

Problemet är alltså generatorvin när bilen är igång. Ökar med varvtal och kupéfläkten hörs i högtalarna.

Systemet består av:
- Pioneer HU -> 2 lågnivå till DLS Ultimate-steg. Steget driver en 10" bas med två kanaler (bryggat) och ett framsystem (MDS delningsfilter kopplat till tweeters och 6,5").

När systemet och bilen är igång men utan några lågnivå/signalkablar är kopplade hörs inget generatorvin. Där srog jag slutsatsen att problemet är kopplat till signalkablarna och inte ström/jordrelaterat.

När jag kopplar endast en lågnivå hörs inget generatorvin. Varken på basen eller framsystemet. Problemet uppstår alltså när två lågnivå kopplas samtidigt till varsinn kanal.

HU har tre st lågnivåutgångar. 1st SW, 1st Front och 1st Rear. Spelar ingen roll om det är SW + Front eller SW + Rear.

Någon som har någon idé på vad som ställer till det?

Tack på förhand!
/M4

Bassiehof
19 mars 2018 · 1 777 Inlägg

Fråga El Goog om jordslinga eller groundloop.

M4
19 mars 2018 · 6 Inlägg

Har läst en del om jordslinga, men förstår inte varför den skulle uppstå endast när två lågnivå är anslutna och inte när det är en?

HU är originaljordat (på batteriet gissar jag) och slutsteget är jordat i bältesfästet. Om det är problemet  (olika jordpunkter) borde generatorvinet finnas där oavsett hur många signalkablar som är kopplade mellan HU och slutsteg?

Bassiehof
19 mars 2018 · 1 777 Inlägg

Därför att det är två kablar som är anslutna till samma jordpunkt, då blir det en loop, en slinga, ungefär som rundgång, när ett ljud går runt från mikrofon till högtalare.

M4
19 mars 2018 · 6 Inlägg

Okey!

Blir det alltid så när man ansluter 2st lågnivå då?

Vad finns det för lösningar? Jorda en av lågnivikablarna för att bryta loopen?

Bassiehof
19 mars 2018 · 1 777 Inlägg

Det kan bli så när du ansluter två apparater till samma vägguttag. Lösningen är https://www.kjell.com/se/Sok?query=galvanisk+avskiljare

M4
19 mars 2018 · 6 Inlägg

Har kikat på sådana!
Prisintervallet är stort, är de billigare funktionsdugliga? Tänker bara så man inte blir lurad och tror att det är något annat fel när problemet kvarstår efter inkoppling av ett billigt störningafilter.

M4
19 mars 2018 · 6 Inlägg

Behövs det en på varje signalkabel eller räcker det med en?

Bassiehof
19 mars 2018 · 1 777 Inlägg

Jag har inte testat de Kjell säljer. Ställ frågor. Behåll kvittot. Det räcker med en för att bryta slingan. Sätt filtret på SW, det påverkar ljudet minst. Med tanke på att störningen bara uppstår med två signalkablar inkopplade, är ett filter där sannolikt lösningen. Annars kan du sätta ett filter på ström till HU. Jag har en Alpine, den har ett sånt filter från fabrik.

Senast redigerat av Bassiehof (19 mars 2018)

M4
20 mars 2018 · 6 Inlägg

Lånade två signalkablar och kopplade in båda när de låg ovanpå säten osv. Inget generatorvin... Misstänker att någon av de ligger för nära något och att det endast ger utslag när två kablar är påkopplade.
Hmm.

Vart ska man dra signalkabeln om inte på andra sidan gentemot strömmen?

Som det är nu är strömmer i förartröskeln och signalkablarna i passagerartröskeln...

Bassiehof
20 mars 2018 · 1 777 Inlägg
244Lover
9 april 2018 · 103 Inlägg

jag hade samma problem med min Pioneer stereo jag tog en kabel skalade av rätt så mycket och sen satte jag fast kabelbiten på lågnivån framme vid stereon runt metallen som är på utsidan lågnivå kabelns kontakt och satte sedan fast den andra änden av kabel biten i stereons chassit

Senast redigerat av 244Lover (9 april 2018)

Volvo 244 dl "Numera DL Turbo" (1981)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang