Färg på helljuskabel Volvo V70 -05

spillolja
25 mars 2018 · 4 025 Inlägg

Man ska alltid ha relä till extraljus, inget udda alls
personligen föredrar jag extrabrytare

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
zzr94092
26 mars 2018 · 4 390 Inlägg

Kolla fan själv då med en multimeter...

Kafferepet
26 mars 2018 · 36 Inlägg

zzr94092 skrev:
Kolla fan själv då med en multimeter...

Det är väl så många gör om det inte finns framdraget från fabrik. Inte lätt annars att veta vilken kabel man ska splica in sig på (elschema finns kanske om man letar)

totte1015
26 mars 2018 · 463 Inlägg

spillolja skrev:
Man ska alltid ha relä till extraljus, inget udda alls
personligen föredrar jag extrabrytare

Vill inte leta mig upp till vänster om ratten för vanligt helljus, sedan ner och rota under klimatanläggningen för att sätta på LED-rampen.
Aldrig.



zzr94092 skrev:
Kolla fan själv då med en multimeter...

Det är ju så jävla lätt när alla kablar sitter ihop/fast och inget går att ta loss och samtidigt komma åt utan att demontera motorn

zzr94092
26 mars 2018 · 4 390 Inlägg

men skit i x-ljusen då om det ska vara så svårt...du har ju fått mängder med förslag nu..

Aronson
26 mars 2018 · 914 Inlägg

totte1015 skrev:

spillolja skrev:
Man ska alltid ha relä till extraljus, inget udda alls
personligen föredrar jag extrabrytare

Vill inte leta mig upp till vänster om ratten för vanligt helljus, sedan ner och rota under klimatanläggningen för att sätta på LED-rampen.
Aldrig.

Nu tror jag du missat knappens funktion ,har du en gång slagit på extra ljuset med knappen så är det aktiverat dvs du behöver bara slå på helljuset som vanligt och extra ljusen slås på samtidigt.
Köp en knapp och använd kontaktstycket du hittat i motorrummet som du styr reläet med så är det klart sedan.



zzr94092 skrev:
Kolla fan själv då med en multimeter...

Det är ju så jävla lätt när alla kablar sitter ihop/fast och inget går att ta loss och samtidigt komma åt utan att demontera motorn

totte1015
26 mars 2018 · 463 Inlägg

Kablaget/kontakten från led rampen räcker inte för att nå in till honan på bilen...

Och har inget relä+vet inte vart det ska sitta

spillolja
26 mars 2018 · 4 025 Inlägg

Antigen köper man dom delar som behövs hos Volvo eller så tillverkar man en reläsats själv, om man kopplar rampen direkt på kontakten så riskerar man att något bränns sönder, då denna kontakt endats är för att driva en reläspole ca (200-300mA)  medans en ledramp drar runt 10-20A

lite scheman:
http://web.comhem.se/a128/elektro/car_el.zip

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
totte1015
26 mars 2018 · 463 Inlägg

spillolja skrev:
Antigen köper man dom delar som behövs hos Volvo eller så tillverkar man en reläsats själv, om man kopplar rampen direkt på kontakten så riskerar man att något bränns sönder, då denna kontakt endats är för att driva en reläspole ca (200-300mA)  medans en ledramp drar runt 10-20A

lite scheman:
http://web.comhem.se/a128/elektro/car_el.zip

Försökte googla efter relä till extraljus för volvo men fann bara bruksanvisningar, vart kan man köpa det då?

Men då måste jag alltså dessutom även pilla vid instrumentbrädan och dra kablar&koppla in en knapp?

Aronson
26 mars 2018 · 914 Inlägg

totte1015 skrev:

spillolja skrev:
Antigen köper man dom delar som behövs hos Volvo eller så tillverkar man en reläsats själv, om man kopplar rampen direkt på kontakten så riskerar man att något bränns sönder, då denna kontakt endats är för att driva en reläspole ca (200-300mA)  medans en ledramp drar runt 10-20A

lite scheman:
http://web.comhem.se/a128/elektro/car_el.zip

Försökte googla efter relä till extraljus för volvo men fann bara bruksanvisningar, vart kan man köpa det då?

Men då måste jag alltså dessutom även pilla vid instrumentbrädan och dra kablar&koppla in en knapp?

Nej du behöver ej pilla under brädan,sätt bara dit knappen  så löser nätverket resten.

totte1015
26 mars 2018 · 463 Inlägg

Aronson skrev:

totte1015 skrev:

spillolja skrev:
Antigen köper man dom delar som behövs hos Volvo eller så tillverkar man en reläsats själv, om man kopplar rampen direkt på kontakten så riskerar man att något bränns sönder, då denna kontakt endats är för att driva en reläspole ca (200-300mA)  medans en ledramp drar runt 10-20A

lite scheman:
http://web.comhem.se/a128/elektro/car_el.zip

Försökte googla efter relä till extraljus för volvo men fann bara bruksanvisningar, vart kan man köpa det då?

Men då måste jag alltså dessutom även pilla vid instrumentbrädan och dra kablar&koppla in en knapp?

Nej du behöver ej pilla under brädan,sätt bara dit knappen  så löser nätverket resten.

Aha okej.

Knappen, vart kan man köpa den? Och reläet?

Aronson
26 mars 2018 · 914 Inlägg

Aronson skrev:

totte1015 skrev:

spillolja skrev:
Antigen köper man dom delar som behövs hos Volvo eller så tillverkar man en reläsats själv, om man kopplar rampen direkt på kontakten så riskerar man att något bränns sönder, då denna kontakt endats är för att driva en reläspole ca (200-300mA)  medans en ledramp drar runt 10-20A

lite scheman:
http://web.comhem.se/a128/elektro/car_el.zip

Försökte googla efter relä till extraljus för volvo men fann bara bruksanvisningar, vart kan man köpa det då?

Men då måste jag alltså dessutom även pilla vid instrumentbrädan och dra kablar&koppla in en knapp?

Nej du behöver ej pilla under brädan,sätt bara dit knappen  så löser nätverket resten.

Ta bara bort en täckbricka och tryck dit knappen på kretskortet så att säga.

Aronson
26 mars 2018 · 914 Inlägg

Knappen köper du hos volvo och ett relä i stort sett var som helst.
Eller komplett kabelsats med knapp hos volvo eller LIGHT ON tex

totte1015
27 mars 2018 · 463 Inlägg

Vart ska reläet sitta? Är det på valfri plats?

Aronson
27 mars 2018 · 914 Inlägg

totte1015 skrev:
Vart ska reläet sitta? Är det på valfri plats?

JA

totte1015
27 mars 2018 · 463 Inlägg

Nu är ju bara frågan vart knappen ska sitta på -05???!

Monteringsmanualen är ju för äldre modellen!

Har inte samma som på bild& går inte att bända som på bild

Evildan
27 mars 2018 ·

totte1015 skrev:
Nu är ju bara frågan vart knappen ska sitta på -05???!

Monteringsmanualen är ju för äldre modellen!

Har inte samma som på bild& går inte att bända som på bild

I panelen längst ned precis framför växelspaken.

turbodeath
27 mars 2018 · 2 452 Inlägg

alla kablar är olika i färger...behöver inte ens vara samma bara för att det är samma årsmodel som din polare har....jag själv hade det problemet med...säger som alla andra mät upp så hittar du...

döden kommer tillbaka
zzr94092
27 mars 2018 · 4 390 Inlägg

Tror nog att TS inte är så värst kunnig med bilar,har ju fått mängder med förslag men verkar att inte bry sig...
Är det inte bättre att lämna iväg bilen till nån som fixar saken.

totte1015
27 mars 2018 · 463 Inlägg

zzr94092 skrev:
Tror nog att TS inte är så värst kunnig med bilar,har ju fått mängder med förslag men verkar att inte bry sig...
Är det inte bättre att lämna iväg bilen till nån som fixar saken.

Hur fan ska man lära sig om man inte frågar?

Det har inte med att inte bry sig, det har med att folk här säger precis tvärtemot från vad min polare säger, som är hobbykunnig inom bilar, och på hans bil, vid den panelen precis ovanför växelspaken finns inget kretskort eller dylikt, bara tomt utrymme bakom knapparna som inte används

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang