Byta Nissan Qashqai kupefläkt

Saabath
21 mars 2018 · 5 Inlägg

Tjena.

Har en Nissan Qashqai 2011, facelift varianten. I denna bil har kupé fläkten slutat blåsa. I vissa fall blåser den lite om man sparkar riktigt hårt på en av panelerna, eller om man smäller igen en dörr tillräckligt hårt, men den slutar inom kort. Den låter även sjukt rostigt när den väl snurrar. Så jag tänker mig att det är själva fläkten som lagt av, eller att något fastnat i den. Vad jag skulle vilja göra är att plocka ut den och kolla lite på den, för att se om den går att laga, eller för att eventuellt sätta in en ny fläkt.

Detta leder mig till min egentliga fråga, är det någon som har erfarenhet av att plocka ut en fläkt ur denna bil? Eller kanske vet någonstans där man kan få tag på information angående hur man gör. Vet att fläkten sitter på ett sjukt dåligt ställe bakom instrumentpanelen, men om jag bara får information om hur jag plockar den så är jag rätt självsäker i att jag klarar av jobbet. Detta ligger rätt högt upp på min agenda, eftersom det för någon sjuk anledning är minusgrader och snö i mars. Så jag vore tacksam om någon kunde ge mig lite hjälp på traven!

(Hoppas detta är rätt forumdel)

MvH Oscar!

mb_pucken
21 mars 2018 · 5 087 Inlägg

Hej! Ingen kul bil och byta fläkt på det där..
Låter som att du bör ha en ny fläkt redo när den gamla plockas ur då kolen ofta är slut när man kan sparka igång dom.
Liten instruktion :-)
Du behöver plocka bort följande,
Täckplast vid gaspedalen.
Nedre täckplast på instrumentpanelen.
Luftkanalen till fötterna.
Gaspedalen samt kanske övriga pedaler.
Ställmotorn på sidan av värmepaketet. Notera innan hur dreven sitter.
Sen sitter fläkten med en låsskruv samt en plastspärr sen ska fläkten vridas moturs efter att kabeln lossats.

Fläkten ska lirkas ut med motorn neråt.

Lycka till :-)

Senast redigerat av mb_pucken (21 mars 2018)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Saabath
22 mars 2018 · 5 Inlägg

mb_pucken skrev:
Hej! Ingen kul bil och byta fläkt på det där..
Låter som att du bör ha en ny fläkt redo när den gamla plockas ur då kolen ofta är slut när man kan sparka igång dom.
Liten instruktion :-)
Du behöver plocka bort följande,
Täckplast vid gaspedalen.
Nedre täckplast på instrumentpanelen.
Luftkanalen till fötterna.
Gaspedalen samt kanske övriga pedaler.
Ställmotorn på sidan av värmepaketet. Notera innan hur dreven sitter.
Sen sitter fläkten med en låsskruv samt en plastspärr sen ska fläkten vridas moturs efter att kabeln lossats.

Fläkten ska lirkas ut med motorn neråt.

Lycka till :-)

Underbart ju, tack för svaret. Beställde hem en relativt ny fläkt ifrån Bildelsbasen så det blir att göra ett försök, eller eventuellt hitta någon som inte tar för mycket för att få det gjort.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang