Chevrolet transport- tempmätaren stiger väldigt fort

tobbe7513
21 mars 2018 · 1 Inlägg

Hej.
Vi har en Chevrolet Transport från 2001 som vi köpte begagnad.
Den har haft lite småfel och andra problem,men nu har den börgat krångla igen.
Jag kan,rätt ut sagt,inget om bilar.
För någon dag sen steg motortempen upp till ovanligt hög temp.
Jag stannade bilen vid vägkanten och slog på varningsblinker,öppnade huven och kollade glykolmängden, den var normal.
Jag körde till närmsta mack och kollade igen,plus kollade motoroljan,fyllde på båda för säkerhets skull,och körde vidare,då steg tempen fort igen.
Jag körde dit jag skulle och parkerade och ringde efter hjälp/råd.
Senare när jag körde iväg igen,höll jag såklart koll på tempmätaren,och efter fem minuter ungefär,så steg den fort igen.
Den har stigit fort när jag kört bilen,sen sjunkt, sen stigit igen.
Frugan körde bilen i går,direkt från kallstart,men efter fem minuter steg tempen fort igen men denna gång till 125 grader,och bilen varnar för hög temp,hon stannar och väntar en stund,men kör vidare för hon var nästan hemma.
Nu står Chevan sen i går,för vi törs inte köra mer med den.
Vad kan det vara för fel?
En vän tror termostaten,en annan topplockspackningen.
Det kommer ingen värme i kupen, fast tempen stiger.

Janneutanb
21 mars 2018 · 7 271 Inlägg

Du får ingen värme alls till kupén?
Kom detta i samband med den stigande tempen?

Isåfall är det inte termostaten.
Kan vara vattenpumpen som gett upp men även en trasig toppackning brukar ställa till det med hög temperatur och kall kupé.

mach1-70
21 mars 2018 · 75 Inlägg

Hej

Detta är ett mkt vanligt fel på dessa bilar. Hade själv en -00 som en vecka efter köp började strula. Jag började med att byta termostat och vattenpump, men felet berodde på läckande topplockspackningar.
En kompis till mig bytte dessa och planslipade topplocken, och efter det fungerade motorn perfekt. Tyvärr
började växellådan strula efter att jag kört 500 mil efter topprenoveringen, och då tröttnade jag o sålde bilen.

Tydligen är grundproblemet att det varit felaktig glykol i kylsystemet som frätt sönder topplockspackningarna.
Om du kollar på tex Blocket så säljs väldigt många Trans Sporter väldigt billigt pga av antingen värmeproblem
eller växellådsstrul. Annars är dessa bilar betydligt skönare än tex Voyager som jag köpte istället, men även
dessa verkar vara behäftade med massa fel som både är dyra och meckiga att laga.

Jag har själv jobbat som bilmekaniker sen snart 40 år, men jag tyckte att jobbet för topplocksrenoveringen
var för "stort"för mig.

Jag skaffade förra året en gammal Seat Alhambra som får funka som barntransport och laståsna på helgerna,
och fördelen med denna är att det går att hitta billiga delar på bla Ebay eller tex Autodoc. Allt till dom amerikanska bilarna är svårt att hitta till rimliga pengar där, men går att köpa ifrån tex www.rockauto.com,
men då kan fraktkostnader skena iväg.

Lycka till

/Thomas

zzr94092
22 mars 2018 · 4 388 Inlägg

Vanligt att toppackningar går på dom
Vad har bilen gått? 17000 mil?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang