Skarva på extra originalhögtalare? - Hur mycket klarar stereon?

lucasosterberg
8 april 2018 · 16 Inlägg

Hej! Jag har en Golf 4 2003 med en Kenwood BT CD/R-31 stereo i som just nu bara kör originalljud. Jag har köpt mig en likadan reservdelsbil för att plocka lite delar ifrån och fick en idé att sno två av högtalarna och sätta i bakdörrarna för att få lite extra ljud.

Eftersom att det är samma bil så har dem samma kablage till högtalarna så tänkte jag att det kanske går att skarva på de nya på dem som redan sitter där, men jag kan typ ingenting om billjud överhuvudtaget så därför frågar jag om det går att göra så? Kommer stereon klara att köra två högtalare till utan ett slutsteg och går det att bara skarva på?

Med reservdelsbilen följde det med två st ovala GAS högtalare som i framtiden ska sättas i en egenbyggd trä-hatthylla med lådor under och så ska jag köpa en 10-12" baslåda. Dem ska drivas med ett slutsteg, är det bättre att koppla dem extra originalhögtalarna på slutsteget också?

//Lucas

caromania Forummoderator
8 april 2018 · 9 296 Inlägg

Du får ju tänka på impedansen. Om du serie- eller parallellkopplar så kommer impedansen halveras eller dubbleras och inget av det är speciellt bra. Om du halverar impedansen (motståndet) så kan slutsteget/förstärkaren i stereon gå sönder. Vid det omvända läget så kommer det låta mindre ur högtalarna. Enklast är att montera även dessa på någon form av slutsteg där man kopplar på fler högtalare. Om det sedan blir bättre ljud med fler högtalare är en annan femma.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Bassiehof
8 april 2018 · 1 777 Inlägg

Det beror på om stereon har 2 eller 4 kanalar. Om det bara är 2 är det inte att rekommendera, för förutom problem med impedansen när du ansluter 4 högtalare som nån annan redan förklarat, får varje högtalare bara halva effekten var. Så 10W blir 5W per högtalare. Om de där "ovala" högtalarna är 6x9 så får du nog med midbas ur de så du kan skippa högtalare i bakdörrarna. Du sparar några kronor för du slipper dämpa plåten i bakdörrarna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang