Öppetfilter på en diesel?

ventohuan Fartdåre!
13 januari 2007 · 592 Inlägg

Har en liten fundering! Men vad händer om man sätter ett öppetfilter på en turbodiesel? På en vanlig turbobil så kan man ju få pysljudet. Blir de de på en turbodiesel oxå?

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW
twin_cam Smålänning
13 januari 2007 · 7 877 Inlägg

En turbodiesel har ingen dumpventil, eftersom dom inte har ett gasspjäll. Du får alltså inte pysljudet. tor inte ett öppet filter gör en så stor effektskillnad på en diesel heller, men där kan jag ha fel.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
ventohuan Fartdåre!
15 januari 2007 · 592 Inlägg

twin_cam skrev:
En turbodiesel har ingen dumpventil, eftersom dom inte har ett gasspjäll. Du får alltså inte pysljudet. tor inte ett öppet filter gör en så stor effektskillnad på en diesel heller, men där kan jag ha fel.

Som ja trodde då. Men ha hört att dahlbäck nu har dump till vag diesel. Någon som vet hur de fungerar?

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW
stylinguffe Egen företagare
15 januari 2007 · 201 Inlägg

vag dieslar är känsliga på luftmassa mätaren,så ett inoljat sportluftfilter är inte att rekomendera

gutta
15 januari 2007 · 82 Inlägg

det puser inte, men du får ändå ett dumpljud genom luftfiltret, hade öppet filter på min ibiza TDI -01, och den gick som den skulle, lät lite mer och fick dumpljud som är svårt att förklara smile

BMW M3 Turbo "m50 turbo" (1996)
AeroT
27 september 2007 · 32 Inlägg

Lånar tråden lite smile

Jag har då en saab 9-5 Vector 2.2 TiD. Har funderat nu, och tänker snarast köpa ett öppet luft filter. och hoppas inerligt att man kan ha det på bilen.
Och jag är inte den bästa på när de gäller motorer och sådant...

iallafall, Hör man suget från turbon mer med ett öppet luftfilter på en diesel ?
Effektmässigt struntar jag i hur de blir.. eller ja.. inte om de sänker prestandan. hehe

Men jag är enbart ute efter, just de där när man verkligen hör turbon andas tongue
Jag hade tänkt mig ett dubbelkonat sportlufftfilter.

Tacksam för svar.

Mvh

Senast redigerat av Vect0R (27 september 2007)

Saab 9-5 Aero 2.3T "A60" (2007)
Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
27 september 2007 · 741 Inlägg

ventohuan skrev:

twin_cam skrev:
En turbodiesel har ingen dumpventil, eftersom dom inte har ett gasspjäll. Du får alltså inte pysljudet. tor inte ett öppet filter gör en så stor effektskillnad på en diesel heller, men där kan jag ha fel.

Som ja trodde då. Men ha hört att dahlbäck nu har dump till vag diesel. Någon som vet hur de fungerar?

det finns visst dumpventiler till dieslar

men de är värdelösa och har ingen effekt, snarare tvärtom då den dumpar ut trycket.

den funkar på elektriskt vis så den känner av när du släpper gasen så öppnar den, hur exakt det går till vet jag icke, då de är rätt dyra orkade jag inte köpa till diesln

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
Bamse940Ltt
28 september 2007 ·

jag har byggt ihop en diesel dumpventil med en dump till en bensin bil o en elventil o en ström brytare... jätte lätt att bygga men man gör det till ingen nytta... blir inte alls samma som på en bensinare...

men men kompisen som skulle ha det blev väldigt nöjd.. det är huvudsaken

Fredrik-79
28 september 2007 · 2 164 Inlägg

Vect0R skrev:
Lånar tråden lite smile

Jag har då en saab 9-5 Vector 2.2 TiD. Har funderat nu, och tänker snarast köpa ett öppet luft filter. och hoppas inerligt att man kan ha det på bilen.
Och jag är inte den bästa på när de gäller motorer och sådant...

iallafall, Hör man suget från turbon mer med ett öppet luftfilter på en diesel ?
Effektmässigt struntar jag i hur de blir.. eller ja.. inte om de sänker prestandan. hehe

Men jag är enbart ute efter, just de där när man verkligen hör turbon andas tongue
Jag hade tänkt mig ett dubbelkonat sportlufftfilter.

Tacksam för svar.

Mvh

Du kan dra ner de i skärmen. men du får tillverka ett skydd så de inte kommer skit underifrån.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang