Varför bry sig så jäkligt? Jag tycker visserligen att det är kul och intressant med betygssystemet, och även om jag knappt vill erkänna det för mig själv så bryr man sig ju lite.
Men om man ser lite objektivt på det... Jag har ju naturligtvis valt den här bilen för att jag själv tycker den är bäst, snyggast, grymmast eller vad som. Till att börja med är det den viktigaste 5:a bilen kan få. Men man kan ju knappast förvänta sig att alla ska ha samma smak som en själv? Jag menar, jag håller ju inte direkt med alla som tycker jänkare, Saab eller Volvo är snyggast. Om jag anser mig ha rätt att inte hålla med mig, så har ju också de rätt att inte hålla med mig.
Betygssystemet är ju ganska mycket till för att ge ägaren en någorlunda rättvis bild av vad allmänheten (i bilvärlden) tycker om ens bil. Kom då inte och beklaga er över att få just det, en någorlunda rättvis bild. Hur skoj skulle det vara om alla bilarna alltid fick högsta betyg, så att alla hade 5,000 i betyg? Och vad nytta skulle betygssystemet göra då, annat lägga grunden till en klubb för inbördes beundran utan jämlike?
Jag har ganska högt betyg på min bil, och det är jag mycket nöjd med, det betyder ju åtminstone att många antingen har samma smak som jag eller åtminstone att jag bearbetar bilen i rätt riktning. Naturligtvis tycker inte jag heller om att få 1'or eller 2'or, men det hör ju mer eller mindre till. Skulle varenda jäkel som röstade på min bil rösta 5, så skulle det snarare vara tråkigt.
De tråkigaste rösterna är ju naturligtvis de man får på grund av avundsjuka, men man vet ju inte vilka av ens låga röster som är satta av avundsjuka och vilka som är satta av en genuin aversion gentemot min bil eller det arbete jag lagt ner på den. Till skillnad från många andra tror jag faktiskt inte att ALLA mina låga betyg beror på avundsjuka.
Vissa anser att kommentarer är viktigast, vissa anser att röster/betyg är viktigast. Jag anser att bägge systemen kommer mest till sin rätt i kombination. Skulle jag få bestämma fick jag inga röster utan kommentar och heller inga kommentarer utan röst. Problemet med att göra det tvingande är att nog färre människor än nu skulle göra sig besväret att rösta eller kommentera.
Till sist och syvende tror jag att systemet är nästintill så bra det kan bli, även inklusive anonyma röster. Om det stod vem som röstade vad skulle vi nog se början på en orgie där folk "återgäldar" eller "hämnas" de betyg de själva fått, både höga och låga.
FYI, här är de röster jag lagt:
5: 11 röster (14%)
4: 32 röster (42%)
3: 30 röster (39%)
2: 3 röster (4%)
1: 0 röster (0%)
...och här är de röster jag fått:
5: 361 röster (75%)
4: 50 röster (10%)
3: 31 röster (6%)
2: 27 röster (6%)
1: 11 röster (2%)
Hoppas det blir mindre sådana här trådar i fortsättningen, de börjar bli tröttsamma... Och jag tror att fler håller med mig om det.
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex