Köpråd: Audi S6 C6 V10 5.2l (FETSKET SIG)

Evildan
18 april 2018 ·

Audi S6 5.2 V10.
Vad ska man se upp med specifikt på dessa bilar?

Senast redigerat av Evildan (21 april 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 april 2018 · 17 470 Inlägg

Tror jag följer denna...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jokabsson
18 april 2018 · 1 175 Inlägg

Det finns nog inte så mycket erfarenhet kring dessa bilarna i forumet..

Hittat någon billig S6a att sälja vidare för vinst?

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
jaka54
18 april 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Har också tittat på S6:orna och både V10:an och V8:an verkar ju vara förskonade från de fel på kamkedja och sträckare som 2,0 och 3,2lit TFSI motorerna  varit drabbade  av.
Den nyare V8:an ( C7 modellen) ska ju dra mindre bensin än de S6: or med V10:an (C6 modellen)så det är C7 :or  jag tittar efter. Priset på såna som gått runt 7000mil verkar ligga runt 450 000-500 000kr
Annars verkar S6 Avant, vara fantastiska bilar, Starka, 450hk, tysta och bekväma med dubbelglas och sköna stolar och en j...massa "lull lull" (som naturligtvis kan jävlas)
Nackdelen är dyrare försäkring än till exempel Audi A6 Avant med 3,0lit motorn (330hk).

Senast redigerat av jaka54 (18 april 2018)

Evildan
19 april 2018 ·

Tack jaka för input och cracksoup är något på spåret.
Jag har kikat på just den bilen som skapade intresse under dagen och vi ligger i förhandling prismässigt då däck i princip saknas och är inte skitbilliga nya till en S6.
Fortsättning följer.

Soulman
20 april 2018 · 1 271 Inlägg

Det är väl växellådan kanske att hålla koll på. Tror det är oljebyte minst var 12k mil och ska växla mjukt och fint. Det är ju en hederlig slushlåda.

Utläggningar om VAG växellådor undanbedes.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Evildan
20 april 2018 ·

Soulman skrev:
Det är väl växellådan kanske att hålla koll på. Tror det är oljebyte minst var 12k mil och ska växla mjukt och fint. Det är ju en hederlig slushlåda.

Utläggningar om VAG växellådor undanbedes.

Den ZF-lådan brukar fungera finfint i Hyundaierna (där min erfarenhet av den återfinns) och tydligen i flertalet BMWs likaså, så länge den servas som du skrev.
Jag föredrar just draggomater framför dubbelkopplingar pga mjukheten och egna mindre bra upplevelser så det är bara positivt.
Förhandling fortskrider. Ska ned en tjuga eller ny gummin på 8 fälgar då dom är slut. Inväntar kamrat bilhandlarens svar. Är en inbytesbil företaget gärna slipper ta in.
Tack för supporten.

Senast redigerat av Evildan (20 april 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 april 2018 · 17 470 Inlägg

Evildan skrev:

Soulman skrev:
Det är väl växellådan kanske att hålla koll på. Tror det är oljebyte minst var 12k mil och ska växla mjukt och fint. Det är ju en hederlig slushlåda.

Utläggningar om VAG växellådor undanbedes.

Den ZF-lådan brukar fungera finfint i Hyundaierna (där min erfarenhet av den återfinns) och tydligen i flertalet BMWs likaså, så länge den servas som du skrev.
Jag föredrar just draggomater framför dubbelkopplingar pga mjukheten och egna mindre bra upplevelser så det är bara positivt.
Förhandling fortskrider. Ska ned en tjuga eller ny gummin på 8 fälgar då dom är slut. Inväntar kamrat bilhandlarens svar. Är en inbytesbil företaget gärna slipper ta in.
Tack för supporten.

No shit...
Lycka till!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
20 april 2018 ·

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:

Soulman skrev:
Det är väl växellådan kanske att hålla koll på. Tror det är oljebyte minst var 12k mil och ska växla mjukt och fint. Det är ju en hederlig slushlåda.

Utläggningar om VAG växellådor undanbedes.

Den ZF-lådan brukar fungera finfint i Hyundaierna (där min erfarenhet av den återfinns) och tydligen i flertalet BMWs likaså, så länge den servas som du skrev.
Jag föredrar just draggomater framför dubbelkopplingar pga mjukheten och egna mindre bra upplevelser så det är bara positivt.
Förhandling fortskrider. Ska ned en tjuga eller ny gummin på 8 fälgar då dom är slut. Inväntar kamrat bilhandlarens svar. Är en inbytesbil företaget gärna slipper ta in.
Tack för supporten.

No shit...
Lycka till!

Yes shit!
Tack.
Jag är tydligen blivande ägare till en svensksåld silvermetallic S6 Avant med svart skinn som levereras med nya 18" friktion och dito 19" sommar på några originalfälgar. Det blir nog bra det där, hämtas på lördag om så önskas. Bilen står via ägarens önskemål redan hos handlaren så det inte hinner bli något galet från värdering till inbyte. Den gamla ägaren åker lånebil tills hennes nya bil levereras nästa vecka.
VAD FAN HAR JAG GJORT!?!?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 april 2018 · 17 470 Inlägg

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:
Den ZF-lådan brukar fungera finfint i Hyundaierna (där min erfarenhet av den återfinns) och tydligen i flertalet BMWs likaså, så länge den servas som du skrev.
Jag föredrar just draggomater framför dubbelkopplingar pga mjukheten och egna mindre bra upplevelser så det är bara positivt.
Förhandling fortskrider. Ska ned en tjuga eller ny gummin på 8 fälgar då dom är slut. Inväntar kamrat bilhandlarens svar. Är en inbytesbil företaget gärna slipper ta in.
Tack för supporten.

No shit...
Lycka till!

Yes shit!
Tack.
Jag är tydligen blivande ägare till en svensksåld silvermetallic S6 Avant med svart skinn som levereras med nya 18" friktion och dito 19" sommar på några originalfälgar. Det blir nog bra det där, hämtas på lördag om så önskas. Bilen står via ägarens önskemål redan hos handlaren så det inte hinner bli något galet från värdering till inbyte. Den gamla ägaren åker lånebil tills hennes nya bil levereras nästa vecka.
VAD FAN HAR JAG GJORT!?!?

Du har skjutit dig i foten. Grattis...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
20 april 2018 ·

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:

No shit...
Lycka till!

Yes shit!
Tack.
Jag är tydligen blivande ägare till en svensksåld silvermetallic S6 Avant med svart skinn som levereras med nya 18" friktion och dito 19" sommar på några originalfälgar. Det blir nog bra det där, hämtas på lördag om så önskas. Bilen står via ägarens önskemål redan hos handlaren så det inte hinner bli något galet från värdering till inbyte. Den gamla ägaren åker lånebil tills hennes nya bil levereras nästa vecka.
VAD FAN HAR JAG GJORT!?!?

Du har skjutit dig i foten. Grattis...

Troligtvis, men tack typ åsådäråså.
Faaan jag måste bajsa!

jaka54
20 april 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Vilken årsmodell?

Evildan
20 april 2018 ·

jaka54 skrev:
Hej!
Vilken årsmodell?

2008, 15200mil.

Soulman
20 april 2018 · 1 271 Inlägg

Har du köpt den osedd?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Evildan
20 april 2018 ·

Soulman skrev:
Har du köpt den osedd?

Faktiskt inte denna gång, även om bilhandlarkompisen och jag har samma syn på saker så provade jag den häromdagen. Dom är lite småpigga faktiskt och med rutorna nere så finns det ett rätt mysigt motorljud, även om det inte är i klass med en Prius med plattan mot durken. wink

Evildan
20 april 2018 ·

Den här ser likadan ut, fast min har rullat kortare.
https://m.blocket.se/stockholm/Audi_S6_ … 12&w=2

Mack855
20 april 2018 · 1 354 Inlägg

Har farbror Evildan fått 40-årskris?

trubbelturbo
20 april 2018 · 1 459 Inlägg

Kommer Evildan spendera helgen med att gasa fram och tillbaka igenom närmaste tunnel med rutorna nere?

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Evildan
20 april 2018 ·

Mack855 skrev:
Har farbror Evildan fått 40-årskris?

Nej då, farbror köper precis vad som helst så länge priset är rätt.

Evildan
20 april 2018 ·

trubbelturbo skrev:
Kommer Evildan spendera helgen med att gasa fram och tillbaka igenom närmaste tunnel med rutorna nere?

Haha, näe jag kommer bruka fordonet ytterst spar och varsamt så inga trista kringkostnader uppstår. Jag är en snål jävel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang