Elektrisk bränslepump

V4Bergman
20 april 2018 · 140 Inlägg

Hej!

Jag tänkte sätta in en elektrisk bränslepump på min SAAB 96 och undrar lite vad som är föredra mellan att ha en vid tanken eller en i motorutrymmet?

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
caromania Forummoderator
20 april 2018 · 9 296 Inlägg

V4Bergman skrev:
Hej!

Jag tänkte sätta in en elektrisk bränslepump på min SAAB 96 och undrar lite vad som är föredra mellan att ha en vid tanken eller en i motorutrymmet?

Jag skulle säga att det kvittar. Däremot ska du ha tag på en pump avsedd för placeringen samt för förgasarbilar.

Med en pump vid tanken så kan du låta original bränslepump sitta kvar, som du ”rensar ur” och drar ett rör rakt igenom så att säga för utseendets skull. Sedan är det viktigt att du får ner trycket som brukar vara för högt vilket ger flödande förgasare eller höjd bränsleförbrukning. En tryckregulator ordnar det.

Jag kör faktiskt med Biltemas tryckpump där bak i min ena Austin kombinerat med en enkel justerbar tryckregulator som jag hittade på eBay.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
V4Bergman
20 april 2018 · 140 Inlägg

caromania skrev:

V4Bergman skrev:
Hej!

Jag tänkte sätta in en elektrisk bränslepump på min SAAB 96 och undrar lite vad som är föredra mellan att ha en vid tanken eller en i motorutrymmet?

Jag skulle säga att det kvittar. Däremot ska du ha tag på en pump avsedd för placeringen samt för förgasarbilar.

Med en pump vid tanken så kan du låta original bränslepump sitta kvar, som du ”rensar ur” och drar ett rör rakt igenom så att säga för utseendets skull. Sedan är det viktigt att du får ner trycket som brukar vara för högt vilket ger flödande förgasare eller höjd bränsleförbrukning. En tryckregulator ordnar det.

Jag kör faktiskt med Biltemas tryckpump där bak i min ena Austin kombinerat med en enkel justerbar tryckregulator som jag hittade på eBay.

Okej smile Det gällande bränsletrycket och regulator har jag full koll på vad jag måste göra. Gällande originalpumpen tänkte jag helt enkelt ta bort den och sätta dit en plåt över hålet (självklart med tätning) samt även dra om bränsleledningen lite så att slangen inte går så nära avgasröret som den gör original.

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
caromania Forummoderator
20 april 2018 · 9 296 Inlägg

V4Bergman skrev:

caromania skrev:

V4Bergman skrev:
Hej!

Jag tänkte sätta in en elektrisk bränslepump på min SAAB 96 och undrar lite vad som är föredra mellan att ha en vid tanken eller en i motorutrymmet?

Jag skulle säga att det kvittar. Däremot ska du ha tag på en pump avsedd för placeringen samt för förgasarbilar.

Med en pump vid tanken så kan du låta original bränslepump sitta kvar, som du ”rensar ur” och drar ett rör rakt igenom så att säga för utseendets skull. Sedan är det viktigt att du får ner trycket som brukar vara för högt vilket ger flödande förgasare eller höjd bränsleförbrukning. En tryckregulator ordnar det.

Jag kör faktiskt med Biltemas tryckpump där bak i min ena Austin kombinerat med en enkel justerbar tryckregulator som jag hittade på eBay.

Okej smile Det gällande bränsletrycket och regulator har jag full koll på vad jag måste göra. Gällande originalpumpen tänkte jag helt enkelt ta bort den och sätta dit en plåt över hålet (självklart med tätning) samt även dra om bränsleledningen lite så att slangen inte går så nära avgasröret som den gör original.

Jag kör också med en plåt över hålet. Simplify and add lightness. Har man 20hästar och 300kg bil att leka med så är varenda gram värt något. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
V4Bergman
20 april 2018 · 140 Inlägg

Snarare 970kg (tjänstevikt) och 65 hästar. wink Men kan eventullt bli någon fler eftersom jag håller på att göra iordning en Weber 28/36a DCD. smile

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
caromania Forummoderator
20 april 2018 · 9 296 Inlägg

V4Bergman skrev:
Snarare 970kg (tjänstevikt) och 65 hästar. wink Men kan eventullt bli någon fler eftersom jag håller på att göra iordning en Weber 28/36a DCD. smile

Ja men min Austin 7 väger 300kg och har 20 hästar. smile
Härligt med förgasartrim. Själv kör jag Zenith 26mm fallförgasare från Austin A30 med 800cc A-motorn med igenlödda och mindre uppborrade munstycken. High tech!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
V4Bergman
20 april 2018 · 140 Inlägg

caromania skrev:

V4Bergman skrev:
Snarare 970kg (tjänstevikt) och 65 hästar. wink Men kan eventullt bli någon fler eftersom jag håller på att göra iordning en Weber 28/36a DCD. smile

Ja men min Austin 7 väger 300kg och har 20 hästar. smile
Härligt med förgasartrim. Själv kör jag Zenith 26mm fallförgasare från Austin A30 med 800cc A-motorn med igenlödda och mindre uppborrade munstycken. High tech!

Det är främst lite bränsleekonomin jag är ute efter. smile Dels av vad jag har förstått så kan bilen bli lite snålare med webern bestyckad för V4 plus att originalförgasaren är tyvärr inte i bästa skick. Jag har redan byggt om till brytarlös tändning (ignitor) och högeffektsspole. smile

Då förstår jag vad du menar. ^^

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang