Fortkörning tagen av polis

Kawamoto
21 april 2018 · 3 Inlägg

Hej. Blev stoppad av polis igår. Körde för fort och fick 4 tusen i böter. De drog inte in körkortet på plats utan sa transportstyrelsen ska göra det. De sa de hade filmbevis på mig men de var alltid 100-200m efter mig och de mötte mig från början och satte på blåljus och sen gjorde de u-sväng men de var långt efter redan då. jag har ingen regplåt fram så de kunde inte fått någon film på det. De var 100-200m hela tiden i stan bakom mig så tror verkligen inte jag syns på film. Såg bara blåljus bakom hörnen krön i backspegeln och såg aldrig själva polisbilen. Jag insåg ju sen att de följde efter mig så jag stannade och stängde av bilen och vänta in dem. Nu i efterhand undrar jag hur man kan få se deras filmbevis innan jag betalar  min bot för de kan aldrig ha sett mig köra i den farten de skrev när de följde efter mig. Är det när jag väl pratar med  transportstyrelsen jag får se allt bevis? Och tiden de angav i bötes lappen skrev de  20:36 när klockan egentligen var nästintill 12. Vet att jag gjort fel så vi kan skippa alla sånna kommentarer men skulle vilja få lite input om Nån vart med i liknande situation 😅 Tack på förhand.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 april 2018 · 14 056 Inlägg

Kawamoto skrev:
Hej. Blev stoppad av polis igår. Körde för fort och fick 4 tusen i böter. De drog inte in körkortet på plats utan sa transportstyrelsen ska göra det. De sa de hade filmbevis på mig men de var alltid 100-200m efter mig och de mötte mig från början och satte på blåljus och sen gjorde de u-sväng men de var långt efter redan då. jag har ingen regplåt fram så de kunde inte fått någon film på det. De var 100-200m hela tiden i stan bakom mig så tror verkligen inte jag syns på film. Såg bara blåljus bakom hörnen krön i backspegeln och såg aldrig själva polisbilen. Jag insåg ju sen att de följde efter mig så jag stannade och stängde av bilen och vänta in dem. Nu i efterhand undrar jag hur man kan få se deras filmbevis innan jag betalar  min bot för de kan aldrig ha sett mig köra i den farten de skrev när de följde efter mig. Är det när jag väl pratar med  transportstyrelsen jag får se allt bevis? Och tiden de angav i bötes lappen skrev de  20:36 när klockan egentligen var nästintill 12. Vet att jag gjort fel så vi kan skippa alla sånna kommentarer men skulle vilja få lite input om Nån vart med i liknande situation 😅 Tack på förhand.

Du skriver inte vilken hastighet som råder där du blev tagen och inte heller vilken hastighet du påståtts köra i.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
AudiJ Avstängd
21 april 2018 · 70 Inlägg

Skrev du på boten så har du erkänt. Då du fick 4000 i böter så antar jag att du körde snabbt nog för att körkortet ska rycka.

Några mer bevis lär du inte få av transportstyrelsen, utan du kommer högst troligt bara få reda på att ditt körkort blivit återkallat.

Tråkigt, men det är sånt som kan hända när man kör för fort.

Senast redigerat av AudiJ (21 april 2018)

Muttley
21 april 2018 ·

Tittar man på listan här så körde du över 30 för fort eller 35.   Och det är då polisen som drar det på plats.  Åtminstone har det hänt alla jag känner som kört för fort. https://korkortonline.se/fakta/boter/

Filmen skall du kunna få se direkt, det fick jag när jag körde om en civilare och fortsatte att köra för fort.  Han höll ca 50-100 meters avstånd. 

Du får glatt betala och överklaga i bästa fall efter.  Inkasso är inte så roliga tillägg.  30 dagar har du på dig.

Senast redigerat av Muttley (21 april 2018)

mrmercedes
21 april 2018 · 118 Inlägg

Som AudiJ skrev. Har du har skrivit under boten är det kört för din del. Då har du erkänt och signerat.

Att skriva under en bot är likvärdigt som att bli dömd i tingsrätten. Rätta mig gärna om jag har fel..

it_mutt Avstängd
21 april 2018 · 10 388 Inlägg

Som det redan varits inne på.

Men iaf;

FRÅGA

Hej
Fick en fortkörningsbot härom veckan som skrevs under och godkändes fast jag upplevde det hela som felaktigt, iom att jag inte fick ta del av lasermätning osv. Sen ser jag då jag kommit hem att datum saknas vid erkännande underskrift och även rutan där det står "identitet fastställd (ange handling)" antingen kryssas körkort eller annan i, på min ordningbot är varken eller ikryssad. Med tanke på hur slarvig boten är så kan man fundera på hur korrekt själva mätning och allt annat gick till. Går denna att överklaga eller är det bara att betala och se glad ut.



SVAR

Hej, och tack för din fråga.

Med ordningsbot avses att den misstänkte genast eller inom viss tid underkastar sig en bötespåföljd. Detta sker istället för åtal vid allmän domstol. Boten ska genom (48 kap 17§ RB) bl.a. innehålla "brottet med angivande av tid och plats för dess begående samt övriga omständigheter som behövs för att känneteckna det" (48 kap 6§ p. 3 RB) Innan boten utfärdas krävas att den misstänkte erkänt gärningen (48 kap 15§ RB) och boten bör utfärdas i den misstänktes närvaro (48 kap 16§ RB). Detta sker alltså när du blir ombedd att underteckna boten. När du undertecknat boten så har du godkänt förfarandet. Att godkänna en bot är jämställt med att få en laga kraft vunnen dom. Detta betyder att du valt att inte överklaga och att beslutet ska verkställas.

Ett godkänt föreläggande av ordningsbot kan i vissa fall upphävas genom besvär. Den misstänkte ska anföra besvär vid allmän domstol inom ett år. (59 kap 7§ RB) Beslutet kan undanröjas om godkännandet av boten

1) inte kan anses vara en giltig viljeförklaring (t.ex. om den misstänkte förklarat att han inte vill godkänna boten men p.g.a. språksvårigheter e.d. inte förstått innebörden av att underteckna boten),

2) fel förekommit (t.ex. fel högsta hastighet angivits på boten RH 1991:38 Obs: om ett fel har förekommit kan den tidigare ordningsboten upphävas och en ny ordningsbot framställas, vilket medför att fel i boten inte nödvändigtvis leder till ett frikännande) eller

3) förfarandet inte överensstämmer med lag. (t.ex. om polisen missuppfatta vilken hastighet fordonet faktiskt får föras i och föraren därför inte begått något brott RH 1988:121) (59 kap 6§ RB) En fråga är om det uteblivna datumet skulle kunna läggas till grund för ett dylikt besvär. Generellt är det dock ganska svårt att gå vinnande ur denna typ av process och frågan är om det är värt besväret.

Om du själv vill titta närmare på nämnda lagrum se (här) [edit: https://lagen.nu/1942:740 ]

Hoppas att jag kunde svara tillfredställande på din fråga

MVH/ Veronica Eriksson


https://lawline.se/answers/17275

Något editerat för att underlätta läsningen, men inget ändrat rent innehållsmässigt

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torsen
21 april 2018 · 7 238 Inlägg

mrmercedes skrev:
Som AudiJ skrev. Har du har skrivit under boten är det kört för din del. Då har du erkänt och signerat.

Att skriva under en bot är likvärdigt som att bli dömd i tingsrätten. Rätta mig gärna om jag har fel..

Trodde det var tvärt om, alltså att om man accepterar och skriver på/under boten så går ärendet INTE vidare till tingsrätten.
Men jag kan ha fel.
Berätta den som vet SÄKERT.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 april 2018 · 4 917 Inlägg

Ja, du milde..
Vad blir nästa..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
mrmercedes
21 april 2018 · 118 Inlägg

Precis, det går inte vidare till tingsrätten eftersom att du valde att "döma dig själv skyldig" genom att signera boten. Om du inte hade skrivit på boten så hade det KANSKE gått vidare till tingsrätten och då hade du KANSKE blivit dömd.

För mig är det helt obegripligt att man skriver under...

Muttley
21 april 2018 ·

mrmercedes skrev:
Precis, det går inte vidare till tingsrätten eftersom att du valde att "döma dig själv skyldig" genom att signera boten. Om du inte hade skrivit på boten så hade det KANSKE gått vidare till tingsrätten och då hade du KANSKE blivit dömd.

För mig är det helt obegripligt att man skriver under...

Om allt är på det klara att man gjort fel så är det obegripligt att inte skriva under.

Orka lägga ut mer pengar på att åka till en tingsrätt och ändå få böterna.  Man kan räkna med minst 1000 kr till i förlorad arbetsinkomst och sedan soppapengar på det.  Onödigt.

mrmercedes
21 april 2018 · 118 Inlägg

3 av 5 gånger har jag klarat mig genom att inte skriva under. Fick sladd i en rondell framför polisen, råkade ta en korsning på bredden mitt i trafik och blev tagen med laser på en 30-sträcka mitt i en omkörning. Tur att en 240'is acceleration suger. Han komma upp i 46 km/h innan jag såg grisen. Blev ingenting utav det.

Två gånger har det däremot inte fungerat, då fick man dra till tingsrätten och bli dömd. Det viktiga är att även om jag gick minus 1200 kr och 800 kr så gick dom ännu mera minus på att det. Förlorade ingen arbetsinkomst på det heller. Om jag hade skrivit under som du tycker så hade jag antagligen inte haft kvar körkortet med mina 5 incidenter på 4 år.

Böterna är på samma belopp oavsett om du skriver på eller låter idioterna dra dessa "låtsasbrott" till tingsrätten. Man ska ALDRIG skriva under! Rättssalarna är så jävla överbelastade att trafikbrott inte alltid tas upp, utnyttja det!

Muttley
21 april 2018 ·

mrmercedes skrev:
3 av 5 gånger har jag klarat mig genom att inte skriva under. Fick sladd i en rondell framför polisen, råkade ta en korsning på bredden mitt i trafik och blev tagen med laser på en 30-sträcka mitt i en omkörning. Tur att en 240'is acceleration suger. Han komma upp i 46 km/h innan jag såg grisen. Blev ingenting utav det.

Två gånger har det däremot inte fungerat, då fick man dra till tingsrätten och bli dömd. Det viktiga är att även om jag gick minus 1200 kr och 800 kr så gick dom ännu mera minus på att det. Förlorade ingen arbetsinkomst på det heller. Om jag hade skrivit under som du tycker så hade jag antagligen inte haft kvar körkortet med mina 5 incidenter på 4 år.

Böterna är på samma belopp oavsett om du skriver på eller låter idioterna dra dessa "låtsasbrott" till tingsrätten. Man ska ALDRIG skriva under! Rättssalarna är så jävla överbelastade att trafikbrott inte alltid tas upp, utnyttja det!

Vi gick minus på det.  Våra skattepengar gick åt.

Jag skrev under för det fanns dels filmbevis på ena och andra var bara att glömma att komma undan då den polisen är en av de mest korrekta vi hade i landet.

Men när jag växte upp så lugnade jag ner mig och risken för böter sjönk med 100%   
Mitt ordspråk blev även bra det med och jag slapp kalla folk för ohyggliga saker.

mrmercedes
21 april 2018 · 118 Inlägg

Gillar att du skriver "Vi gick minus på det". Som om att dom pengarna ändå inte hade blivit bortkastade.

Jag växer väl också upp någon dag, kanske om 8 år. Det är väl vid 30 som man blir vuxen på riktigt?

Muttley
21 april 2018 ·

mrmercedes skrev:
Gillar att du skriver "Vi gick minus på det". Som om att dom pengarna ändå inte hade blivit bortkastade.

Jag växer väl också upp någon dag, kanske om 8 år. Det är väl vid 30 som man blir vuxen på riktigt?

Allt beror på när puberteten kom wink

Gillar ditt tänk.  De slösar ändå så jag kan slösa mer.

bah
1 maj 2018 · 44 Inlägg

mrmercedes skrev:
Gillar att du skriver "Vi gick minus på det". Som om att dom pengarna ändå inte hade blivit bortkastade.

Jag växer väl också upp någon dag, kanske om 8 år. Det är väl vid 30 som man blir vuxen på riktigt?

Haha big_smile

Peugeot 208 (2013)
CC72
1 maj 2018 · 1 661 Inlägg

mrmercedes skrev:
Gillar att du skriver "Vi gick minus på det". Som om att dom pengarna ändå inte hade blivit bortkastade.

Jag växer väl också upp någon dag, kanske om 8 år. Det är väl vid 30 som man blir vuxen på riktigt?

30?!? Hehe smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 maj 2018 · 14 056 Inlägg

CC72 skrev:

mrmercedes skrev:
Gillar att du skriver "Vi gick minus på det". Som om att dom pengarna ändå inte hade blivit bortkastade.

Jag växer väl också upp någon dag, kanske om 8 år. Det är väl vid 30 som man blir vuxen på riktigt?

30?!? Hehe smile

Haha!!! Blir man vuxen någon gång egentligen när man leker med bilar? Har passerat 60 och det bor en liten grabb inom mig ibland!! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Evildan
1 maj 2018 ·

Vettemannen skrev:

CC72 skrev:

mrmercedes skrev:
Gillar att du skriver "Vi gick minus på det". Som om att dom pengarna ändå inte hade blivit bortkastade.

Jag växer väl också upp någon dag, kanske om 8 år. Det är väl vid 30 som man blir vuxen på riktigt?

30?!? Hehe smile

Haha!!! Blir man vuxen någon gång egentligen när man leker med bilar? Har passerat 60 och det bor en liten grabb inom mig ibland!! wink

/Benny

Låter lite otäckt.

Senast redigerat av Evildan (1 maj 2018)

Muttley
1 maj 2018 ·

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:

CC72 skrev:

30?!? Hehe smile

Haha!!! Blir man vuxen någon gång egentligen när man leker med bilar? Har passerat 60 och det bor en liten grabb inom mig ibland!! wink

/Benny

Låter lite otäckt.

Jag kommer och tänka på Alien.   Det kanske kommer ut en liten elak jävel någon dag.  Då gör vi bäst i att vara långt ifrån Benny.

Jokabsson
1 maj 2018 · 1 177 Inlägg

mrmercedes skrev:
3 av 5 gånger har jag klarat mig genom att inte skriva under. Fick sladd i en rondell framför polisen, råkade ta en korsning på bredden mitt i trafik och blev tagen med laser på en 30-sträcka mitt i en omkörning. Tur att en 240'is acceleration suger. Han komma upp i 46 km/h innan jag såg grisen. Blev ingenting utav det.

Två gånger har det däremot inte fungerat, då fick man dra till tingsrätten och bli dömd. Det viktiga är att även om jag gick minus 1200 kr och 800 kr så gick dom ännu mera minus på att det. Förlorade ingen arbetsinkomst på det heller. Om jag hade skrivit under som du tycker så hade jag antagligen inte haft kvar körkortet med mina 5 incidenter på 4 år.

Böterna är på samma belopp oavsett om du skriver på eller låter idioterna dra dessa "låtsasbrott" till tingsrätten. Man ska ALDRIG skriva under! Rättssalarna är så jävla överbelastade att trafikbrott inte alltid tas upp, utnyttja det!

Du tror inte att hastighetsbegränsningarna finns av en anledning?

Man betalar om man vet att man gjort fel. Varför ska man slingra sig och kosta mer än nödvändigt av polisens redan hårt åtstramade resurser? Visa lite respekt för ”grisarna” och myndigheten som tar hand om dig och som finns där för dig när det händer något. Du har ingen aning vilken apparat du sätter igång varje gång du vägrar erkänna att du gjort fel. Det kan kosta hundratusentals kronor för svenska staten i form av förhör, utredning, granskning och rättsprocess.

För mig är det helt obegripligt att man inte står för sitt eget beteende.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang