Borttagning av isolering bakom sätet

Cargo1980
1 maj 2018 · 245 Inlägg

lyfte bort baksätet på min gamla veteranbil och bakom ryggstödet låg gammal tunn och mjuk isolering. Det dammade så in i helvete. Slet ut allt och kastade, så förutom plåtbalkar så är det öppet bakom sätet in mot skuffen.

Tänkte såga ut en plywoodskiva och klä in i mörk textil. Hur mkt påverkar detta ljudnivån tro? Och finns det något ljuddämpande material att klä in skivan i? Hur hade ni gjort? Skit samma gällande ljudet. Det är ju rätt trevligt med V8-ljud egentligen.

caromania Forummoderator
1 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Jag hade nog eftersträvat original.

Ska du ta bort baksätet menar du eller ska det tillbaka igen? Biltema hade förr bagagerumsmatta som man kan klippa till. Typ grå/svart nålfilt med gumminabbar på baksidan. Den är ganska styv och funkar att sätta mot baksäte etc inifrån skuffen. Ser ganska ok ut.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cargo1980
1 maj 2018 · 245 Inlägg

Classicern skrev:

caromania skrev:
Jag hade nog eftersträvat original.

Ska du ta bort baksätet menar du eller ska det tillbaka igen? Biltema hade förr bagagerumsmatta som man kan klippa till. Typ grå/svart nålfilt med gumminabbar på baksidan. Den är ganska styv och funkar att sätta mot baksäte etc inifrån skuffen. Ser ganska ok ut.

Nej nej,  baksätet ska naturligtvis vara kvar, men tar man bort själva ryggstödet så sitter det en tunn mjuk isolerskiva, som avgränsar in mot skuffen. Den syns alltså inte när baksäte och ryggstöd är monterat. Den dammar och är i väldigt dåligt skick, så det är där jag tänkte säta en kläd plywood. Det syns i vilket fall inte då sätet sen monteras på.

caromania Forummoderator
1 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Classicern skrev:

Classicern skrev:

caromania skrev:
Jag hade nog eftersträvat original.

Ska du ta bort baksätet menar du eller ska det tillbaka igen? Biltema hade förr bagagerumsmatta som man kan klippa till. Typ grå/svart nålfilt med gumminabbar på baksidan. Den är ganska styv och funkar att sätta mot baksäte etc inifrån skuffen. Ser ganska ok ut.

Nej nej,  baksätet ska naturligtvis vara kvar, men tar man bort själva ryggstödet så sitter det en tunn mjuk isolerskiva, som avgränsar in mot skuffen. Den syns alltså inte när baksäte och ryggstöd är monterat. Den dammar och är i väldigt dåligt skick, så det är där jag tänkte säta en kläd plywood. Det syns i vilket fall inte då sätet sen monteras på.

Då låter väl en plywood utmärkt, eller annat lämpligt skivmaterial.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang