Stora tråden om rostlagning.

Amilius
4 maj 2018 · 4 Inlägg

Hej,

Har varit en longtime "lurker" på Garaget och fått allehanda tips på allt möjligt genom åren. Jag är i färd med att experimentera med "rostlagning" och tänkte att det kunde vara matnyttigt att, hör och häpna, starta en ny tråd för ämnet! Och kanske få tråden fäst? Det är ju trots allt många som frågar om detta;)
Men till skillnad från trådar där det spekuleras i vilka typer av spackel eller primers som är optimala tänkte jag att vi här kunde ta upp konkreta exempel på vad som faktiskt fungerar (eller inte) och dela med oss av resultaten, gärna med bilder och steg-för-steg instruktioner med namn på produkter som använts.
Det är en djungel där ute med Youtube och andra motorforum och produkterna som används utomlands går inte alltid att få tag på i Sverige.
Givetvis är enda sättet att "laga" en rostskadad del att ta bort den helt och hållet och svetsa dit en ny, men kom igen, det är inget som alla har råd med. Så vad göra med de medel man har? Vad fungerar bäst?
Jag delar med mig av mitt eget experiment här och efterlyser tips och tricks!

Soulman
4 maj 2018 · 1 271 Inlägg

Jag byter bil när jag börjar hitta rost.
Men hade jag ett garage skulle jag helt säkert ha en äldre bil också så jag följer detta. Bra initiativ.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Amilius
4 maj 2018 · 4 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228185/228185-2a8fbda4da3c1935884140b0bb18e150.jpg

Alla produkter i det här experimentet är inhandlade på Biltema.
Här har jag börjat med att slipa ner rosten runtom skadan. Jag har använt slippapper med kornstorlek K80 (grov) samt K120 (finare) och avslutat med våtslippapper 1200.
Jag har sedan sprayat med ett rostlösningsmedel som har fått verka några minuter och sedan slipat på nytt.
Nästa steg blir att applicera rostätare (som även fungerar som primer) och min fråga är om det är optimalt eller om man ska använda någon annan typ av produkt före primern, och isåfall varför (jag vill som sagt ha konkreta och väl underbyggda förslag och argument)? Glasfiberspackel? Stålplast? Kemisk metall? Karosserifog? Vilken har bäst häftförmåga mot plåten/lacken? Vilken har bäst skydd mot väder/vind? Vilken har bäst rörelsefömåga vid vibrationer? Vilka reagerar dåligt mot vissa typer av sprayfärg som kanske innehåller cellulosa eller aceton? These are the questions people!

Senast redigerat av Amilius (4 maj 2018)

Evildan
4 maj 2018 ·

Soulman skrev:
Jag byter bil när jag börjar hitta rost.
Men hade jag ett garage skulle jag helt säkert ha en äldre bil också så jag följer detta. Bra initiativ.

Det förklarar varför du har dina folkvagnar 1-3 år.

Jag slår tyvärr hål i rostlagningsbubblan och påstår att det är omöjligt att permanent reparera rost med kemiska produkter, det enda som blir en permanent lagning är att byta ut den angripna metallen och göra en bra vattentät skarv gentemot det gamla kvarvarande ämnet.

Mew
4 maj 2018 · 2 160 Inlägg

Evildan skrev:

Soulman skrev:
Jag byter bil när jag börjar hitta rost.
Men hade jag ett garage skulle jag helt säkert ha en äldre bil också så jag följer detta. Bra initiativ.

Det förklarar varför du har dina folkvagnar 1-3 år.

Jag slår tyvärr hål i rostlagningsbubblan och påstår att det är omöjligt att permanent reparera rost med kemiska produkter, det enda som blir en permanent lagning är att byta ut den angripna metallen och göra en bra vattentät skarv gentemot det gamla kvarvarande ämnet.

Håller med om detta. Är det mer ytligt kan det gå att blästra och få bra, men slipar du så viker du oftast ner "topparna" av metallen, så även om det ser plåtrent ut har du rost dolt i fickorna under den rena plåten som vikts ner av slippappret. Med blästring "slår" du bort det och undviker detta.

Amilius
4 maj 2018 · 4 Inlägg

Håller med om detta. Är det mer ytligt kan det gå att blästra och få bra, men slipar du så viker du oftast ner "topparna" av metallen, så även om det ser plåtrent ut har du rost dolt i fickorna under den rena plåten som vikts ner av slippappret. Med blästring "slår" du bort det och undviker detta.

Det var ett bra argument! Blästring är alltså bäst? Hellre blästring än slipmaskin?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang