Oljetryck försvann i Mb w115 220D -75

Race_Chick Snäll liten biltjej
6 maj 2018 · 880 Inlägg

Hejsan!
Jag har fått ett problem och vet inte vad som kan vara fel.
Jag va ute och körde som vanligt, oljetrycket var på 3 bar som det alltid varit, har haft denna bil i 5-6 år och aldrig haft problem med detta innan.
Nu när jag släppte gasen lite i en nedförsbacke så såg jag att oljetrycket sjönk mer än vanligt så jag stanna bilen och såg att trycket försvann helt.
Jag stängde av bilen direkt och kontrollera om det var något oljeläckage under bilen med mera , men inget läckage, det hade inte försvunnit nån olja alls enligt stickan.

Nu måste jag varva minst 2000 varv för att trycket ska hamna på ungefär 1,5 bar och det sjunker i botten direkt om jag släpper gasen.

Någon som kan veta vad som gick fel?  sad
Om det är oljepumpen, nån packning eller liknande? sad

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
Xebers76
6 maj 2018 · 2 264 Inlägg

Finns där ordentligt med olja i motorn? Med tanke på att det hände i en nedförsbacke

Race_Chick Snäll liten biltjej
6 maj 2018 · 880 Inlägg

Xebers76 skrev:
Finns där ordentligt med olja i motorn? Med tanke på att det hände i en nedförsbacke

jo jag stod ett tag med motorn avstängd på en plan yta innan ja kolla oljan.

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
Power-krille
6 maj 2018 · 672 Inlägg

Axeln till oljepumpsdrivningen har brustit sad

"Väx inte upp! det är en fälla"
Race_Chick Snäll liten biltjej
6 maj 2018 · 880 Inlägg

Power-krille skrev:
Axeln till oljepumpsdrivningen har brustit sad

kan de va så illa? sad
dom är väll inte så billiga nya kan jag tro hmm

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
Xebers76
6 maj 2018 · 2 264 Inlägg

Power-krille skrev:
Axeln till oljepumpsdrivningen har brustit sad

Hur kan det då bli 1.5 bar vid 2000rpm?

Race_Chick Snäll liten biltjej
6 maj 2018 · 880 Inlägg

Kan en oljepump passa från en w123 240d?
tänkte om man inte hittar en till min hmm

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
Evildan
6 maj 2018 ·

Igensatt oljepumpssil?
Ned med tråget och undersök.
Starta inte motorn då det sliter något grönjävligt i lagersätena om du inte har tillräckligt med smörjning.
Är oljan ganska nyligen bytt?
Luktar oljan diesel?
Är den sedvanligt apslö eller har den nyligen blivit om möjligt ännu långsammare? Jag tänker om du tappat komp.
Är något pillat och petat på med radpumpen?

Knugcab
6 maj 2018 · 5 111 Inlägg

Så länge det är 3 bar på 3000 RPM och minst 0,3 bar på tomgång så är det okej om jag kommer ihåg rätt.....
Med detta sagt så hade jag liknande problem på en W123 som löste sig med byte av olja och filter....hade kleggat igen av för mycket kortkörningar i fuktigt väder så allt gick väl genom bypassventilen förstås. Börja i den änden innan du kör på nåt mer avancerat.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Power-krille
6 maj 2018 · 672 Inlägg

Xebers76 skrev:

Power-krille skrev:
Axeln till oljepumpsdrivningen har brustit sad

Hur kan det då bli 1.5 bar vid 2000rpm?

Jäklars My bad! Läste inte tillräckligt noggrant

"Väx inte upp! det är en fälla"
Race_Chick Snäll liten biltjej
7 maj 2018 · 880 Inlägg

jag fick hjälp att kolla upp oljepumpen, hade en annan motor liggandes som hade en oljepump som såg fin ut.
När vi tog ner tråget och skulle hälla ut oljan som va kvar i botten på tråget så upptäckte jag att det låg en bult där i botten...
Jag tog upp den å kolla om den passa nånstans på pumpen och de gjorde den!
Den ska vara inskruvad i ett hål som går till axeln som trycker upp oljan till kamaxeln å allt smile å den hade rallat upp och därmed gjort så att oljan bara har cirkulerat å direkt ner till tråget igen, när jag låg på 2000rpm så vart de ett sånt tryck att den lyckades skicka upp olja till resten av motorn.

så nu rengjorde vi tråget, skruva åt resten av bultarna som tydligen också va lös på oljepumpen och sedan dit med en ny trågpackning (som inte heller fanns), nu ligger oljetrycket på 3 bar vid körning och 2,2 bar på tomgång smile
Så himla skönt att det inte va något värre,  nu spinner mercan som en kisse igen smile

Jag är jättetacksam för all hjälp och tips jag fick av er! smile

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
Race_Chick Snäll liten biltjej
7 maj 2018 · 880 Inlägg

Knugcab skrev:
Så länge det är 3 bar på 3000 RPM och minst 0,3 bar på tomgång så är det okej om jag kommer ihåg rätt.....
Med detta sagt så hade jag liknande problem på en W123 som löste sig med byte av olja och filter....hade kleggat igen av för mycket kortkörningar i fuktigt väder så allt gick väl genom bypassventilen förstås. Börja i den änden innan du kör på nåt mer avancerat.

Jo vi kollade den medans vi tog ner tråget å det och allt såg fint ut smile
Det är bytt olja och filter för ca 50 mil sedan så första tanken var att den nya oljan hade tagit upp de gamla och kleggat igen nått smile

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
Evildan
7 maj 2018 ·

Strålande att det var ett så smidigt fix samt att du återkom i tråden med lösningen.

Race_Chick Snäll liten biltjej
7 maj 2018 · 880 Inlägg

Evildan skrev:
Strålande att det var ett så smidigt fix samt att du återkom i tråden med lösningen.

jo de var verkligen skönt att de inte var värre smile
Ja självklart för man vet ju inte om fler kanske råkar ut för samma problem och då är ju detta ett bra tips att kolla upp först innan man beställer en ny pump eller så smile

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
Knugcab
7 maj 2018 · 5 111 Inlägg

Fint att det löste sig snabbt och smärtfritt! smile

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang