2210
Sök

Stereon startar inte

19 Inlägg
6 maj 2018
Trådstartare
Hej!

Jag köpte detta paket (https://www.brl.se/sv/artiklar/jvc-kd-r … -08-2.html) till min bil (Audi a4 02) då jag har noll koll på hur man byter ut original stereon (concert) till en ny.
Jag trodde då att om jag köpte detta paket så var det bara att koppla in det utan problem, vilket det kanske är men som sagt har jag noll koll på det här.

Jag behöver alltså någon som kan instruera mig om hur man kopplar ihop allt då det inte medföljde några instruktioner.

Det jag gjorde var att koppla in canbus-kablaget till den nya stereon och sedan kopplade jag in kablarna från bilen ihop med andra änden av canbus-kablaget, men stereon är helt död.

Tacksam för svar!

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
6 maj 2018
Stereon behöver +  och - på rätt kablar för att fungera.
För att klura ut att man har rätt " kräm  " så är det faktiskt ett måste med ett skitbilligt mätinstrument från jula eller biltema för att utröna var de olika potentialerna finns i respektive kabel.
Offra en hundralapp så ser du var det saknas spänning och/eller säkringen gått.
Det är helt hopplöst att laga elektriska fel  bara på känn..
Senast redigerat av chanstagarn (6 maj 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

19 Inlägg
6 maj 2018
Trådstartare
chanstagarn skrev:
Stereon behöver +  och - på rätt kablar för att fungera.
För att klura ut att man har rätt " kräm  " så är det faktiskt ett måste med ett skitbilligt mätinstrument från jula eller biltema för att utröna var de olika potentialerna finns i respektive kabel.
Offra en hundralapp så ser du var det saknas spänning och/eller säkringen gått.
Det är helt hopplöst att laga elektriska fel  bara på känn..

Ja jag får ta och skaffa en sån under veckan.

Avstängd
10 388 Inlägg
6 maj 2018
Tändningsström kan du plocka, i senare led, från ex.vis ljusomkopplaren eller liknande. När du väl skaffat din multimeter.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

19 Inlägg
6 maj 2018
Trådstartare
it_mutt skrev:
Tändningsström kan du plocka, i senare led, från ex.vis ljusomkopplaren eller liknande. När du väl skaffat din multimeter.

Jaha, så det här paketet är alltså inte något form av ”plug and play” utan jag måste koppla om lite mellan kablarna?

19 Inlägg
6 maj 2018
Trådstartare
granadadr skrev:
om du ej köper adapterkablar,, brukar finnas för dem flesta bilarna

Jo det var det jag trodde att paketet skulle innehålla då det står att jag inte behöver leta reda på allt som jag behöver för att byta stereo och att allt fanns i paketet.
Men brl kanske har plockat ihop fel delar, tror snarare att det är jag som har gjort något fel dock.

Avstängd
10 388 Inlägg
6 maj 2018
EiSt skrev:
granadadr skrev:

Jo det var det jag trodde att paketet skulle innehålla då det står att jag inte behöver leta reda på allt som jag behöver för att byta stereo och att allt fanns i paketet.
Men brl kanske har plockat ihop fel delar, tror snarare att det är jag som har gjort något fel dock.

Det är lite hur man vill tolka texten;

"Rattstyrningskablage Audi CAN-Bus (Enkeldin original)

Ett rattstyrningskablage för Audi. Det här kablaget tillåter dig att koppla in en nytt system men samtidigt behålla dina befintliga rattkontroller. Det är bara att koppla in och köra, och nu kan du hålla dina händer på ratten och ögonen på vägen och samtidigt ha kontroll över musiken.
"

Och, med tanke på att det inte fungerar för dig idag, så känns det inte helt "rätt" för den delen. Sen om kablaget i sig har även tändningsspänning från canbus:en låter jag vara osagt. Men, då borde det helt sonika "fungera för dig nu". Utan multimetrar och bråte.

Kontakterna passar bara på ett ställe i bilens originalkablage, så där är inte så mycket att göra fel på.

19 Inlägg
6 maj 2018
Trådstartare
it_mutt skrev:
EiSt skrev:
granadadr skrev:

Ett rattstyrningskablage för Audi. Det här kablaget tillåter dig att koppla in en nytt system men samtidigt behålla dina befintliga rattkontroller. Det är bara att koppla in och köra, och nu kan du hålla dina händer på ratten och ögonen på vägen och samtidigt ha kontroll över musiken.
"

Och, med tanke på att det inte fungerar för dig idag, så känns det inte helt "rätt" för den delen. Sen om kablaget i sig har även tändningsspänning från canbus:en låter jag vara osagt. Men, då borde det helt sonika "fungera för dig nu". Utan multimetrar och bråte.

Kontakterna passar bara på ett ställe i bilens originalkablage, så där är inte så mycket att göra fel på.

Det var den här delen av texten som fick mig att tro att det typ var plug and play: ”Med detta kompletta stereopaket får du helhetslösning för att byta stereo till Audi A4 2001-2008. Slipp leta reda på vad du behöver och köp detta paket istället och njut av din musik.”

Jag har inte några funktioner på min ratt men jag måste dock använda canbus-kablaget för att kunna koppla ihop stereon med bilens kablar, jag trodde det var en canbusadapter och rattstyrningskablage allt i ett men den kanske endast är till för bilar med kontroller på ratten? Och att jag inte ska använda det kablaget?
Men i så fall behöver jag köpa någon annan adapter?

Jag uppskattar hjälpen!

19 Inlägg
6 maj 2018
Trådstartare
Jag testade att koppla in originalstereon igen och den startar och fungerar utan problem så ström kommer men försvinner någonstans i det nya kablaget, om inte stereon är något måndagsexemplar eller att adaptern är helt fel för min bil och stereon.

Avstängd
10 388 Inlägg
6 maj 2018
EiSt skrev:
it_mutt skrev:
EiSt skrev:

"

Det var den här delen av texten som fick mig att tro att det typ var plug and play: ”Med detta kompletta stereopaket får du helhetslösning för att byta stereo till Audi A4 2001-2008. Slipp leta reda på vad du behöver och köp detta paket istället och njut av din musik.”

Jag har inte några funktioner på min ratt men jag måste dock använda canbus-kablaget för att kunna koppla ihop stereon med bilens kablar, jag trodde det var en canbusadapter och rattstyrningskablage allt i ett men den kanske endast är till för bilar med kontroller på ratten? Och att jag inte ska använda det kablaget?

Jag uppskattar hjälpen!

Ja jag ska inte svära på att det -inte- är det. Jag bara tolkade texten om rattcanbustjosan på "det" ("mitt") vis. Men det är möjligt att det är feltolkat av mig.

Ta ett snack med brl, de om några borde ju kunna svara på frågan.

Annars ska det som sagt bara vara pluggaochspela.

19 Inlägg
6 maj 2018
Trådstartare
it_mutt skrev:
EiSt skrev:
it_mutt skrev:

"

Jag uppskattar hjälpen!

Ja jag ska inte svära på att det -inte- är det. Jag bara tolkade texten om rattcanbustjosan på "det" ("mitt") vis. Men det är möjligt att det är feltolkat av mig.

Ta ett snack med brl, de om några borde ju kunna svara på frågan.

Annars ska det som sagt bara vara pluggaochspela.

Jag slängde iväg ett mail till brl så får förhoppningsvis ett svar imorgon.

1 786 Inlägg
6 maj 2018
Har du kopplat ihop de blå/vita kablarna?

761 Inlägg
7 maj 2018
Jag har varit med om att jag var tvungen att stifta om kablaget då fel stift satt på fel plats i kontakten.

19 Inlägg
7 maj 2018
Trådstartare
Bassiehof skrev:

Jag har inte kopplat ihop några särskilda kablar med varandra, jag bara kopplat ihop kablagen på det ända sätt som går.

19 Inlägg
7 maj 2018
Trådstartare
Snurriis skrev:
Jag har varit med om att jag var tvungen att stifta om kablaget då fel stift satt på fel plats i kontakten.

Jag kollade lite och stiften verkar ju inte stämma för fem öre, men brl har svarat på mitt mail så de ska försöka hjälpa mig att reda ut det här, tack för tipset.

1 786 Inlägg
7 maj 2018
EiSt skrev:
Bassiehof skrev:

Jag har inte kopplat ihop några särskilda kablar med varandra, jag bara kopplat ihop kablagen på det ända sätt som går.

Du förstår det här med färgkodade kablar? Det är de "lösa" kablar med stift jag menar. Det står i beskrivningen som jag hittade online.

19 Inlägg
8 maj 2018
Trådstartare
Bassiehof skrev:
EiSt skrev:
Bassiehof skrev:

Du förstår det här med färgkodade kablar? Det är de "lösa" kablar med stift jag menar. Det står i beskrivningen som jag hittade online.

Den ända lösa kabeln var den som kom med i antennadaptern, och den är blå, kan väl inte ha någon betydelse när det kommer till at starta stereon, eller? Dela gärna med dig av den här beskrivningen smile

1 786 Inlägg
8 maj 2018
EiSt skrev:
Bassiehof skrev:
EiSt skrev:

Den ända lösa kabeln var den som kom med i antennadaptern, och den är blå, kan väl inte ha någon betydelse när det kommer till at starta stereon, eller? Dela gärna med dig av den här beskrivningen smile

Jag har sett bilder och läst beskrivningen, där det står att de blå/vita kablarna ska kopplas ihop med stift.

Klicka på alla bilder och läs vad det står.

https://www.brl.se/sv/artiklar/rattstyr … n-bus.html

2 251 Inlägg
8 maj 2018
Behövs spänning också smile Även om strömmen skulle råka på att vara stor.
Senast redigerat av Meaganeowner (8 maj 2018)

Sök